Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


2007-12-20, 20:59

Fakultatywny charakter opłaty

"DaTom"

Jak rozumieć stwierdzenie "fakultatywny charakter opłaty"?

Uzasadnienie do zmiany ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i
opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844) w części dotyczącej
podatku od posiadania psów.



"Opłata od posiadania psów

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem
obligatoryjnym. W związku z tym gminy muszą pobierać podatek nawet w
sytuacji, gdy koszty jego poboru zdecydowanie przekraczają wpływy z tego
tytułu do budżetu gminy. Jednakże, biorąc pod uwagę fakt, że w 2005 r.
wpływy z podatku od posiadania psów wyniosły około 14,6 mln zł, nie znajduje
uzasadnienia likwidacja tego podatku bez wprowadzania w to miejsce innego
świadczenia.

Z uwagi na duże zróżnicowanie uchwalanej przez rady gmin stawki podatku od
posiadania psów (w 2006 r. stawka wynosi: np. w Warszawie - 1 zł, w
Poznaniu - 53 zł) i związane z tym zróżnicowanie wysokości wpływów,
uzasadnione jest zastąpienie tego podatku fakultatywną opłatą od posiadania
psów. W związku z powyższym w projekcie proponuje się uchylenie rozdziału 4
"Podatek od posiadania psów" ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz
dodanie art. 18a określającego zakres opłaty od posiadania psów. O
wprowadzeniu na terenie danej gminy tej opłaty będzie decydować rada gminy.
Rada gminy będzie również, tak jak w przypadku pozostałych opłat i obecnie w
podatku od posiadania psów, określać, w drodze uchwały, zasady ustalania i
poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Może również
zarządzić pobór tej opłaty w drodze inkasa oraz określić inkasentów i
wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Rada gminy będzie miała również upoważnienie do wprowadzania zwolnień z
opłaty od posiadania psów. Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakultatywny
charakter opłaty, w projekcie nie przewiduje się zwolnień ustawowych z tej
opłaty.

Uwzględniając postulaty przedstawicieli samorządu terytorialnego, w
projekcie zaproponowano maksymalną stawkę opłaty od posiadania psów w
wysokości 100 zł. Znaczące podwyższenie górnej granicy stawki opłaty od
posiadania psów wobec braku systemu powszechnej rejestracji (ewidencji) psów
wprowadzono ze względu na wysokie koszty poboru tej opłaty oraz w celu
zapewnienia gminom środków finansowych na prowadzenie działalności w
zakresie utrzymania czystości na ich terenie.".

Nadto w Gazecie Prawnej ukazał się artykuł:

"W pierwszej kolejności przyszłe zmiany będą polegać na zastąpieniu
określenia podatek od posiadania psów sformułowaniem - opłata od posiadania
psów. Tym samym opłata ta dołączy do katalogu opłat lokalnych (opłaty
targowej, miejscowej, administracyjnej). Zmiana terminologii była konieczna,
bowiem zachowanie podatku od posiadania psów, mimo zmiany jego charakteru na
fakultatywny, naruszałoby przepisy Konstytucji RP formułujące zasadę
ustanawiania podatków wyłącznie w drodze ustawowej.



Opłaty obligatoryjne - targowa i miejscowa - mają cechy właściwe podatkom. Z
kolei opłata administracyjna, a w przyszłości także opłata od posiadania
psów, będą jedynymi świadczeniami z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
o fakultatywnym charakterze.



Fakultatywny charakter tej opłaty oznacza, że o jej wprowadzeniu na terenie
danej gminy zdecyduje rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłaty od
posiadania psów. Wprowadzając opłatę, rada gminy jednocześnie określi zasady
ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty.
Będzie mogła również wprowadzić dodatkowe, obok ustawowych, zwolnienia z
opłaty."



I tu pytanie. Jak rozumieć stwierdzenie "fakultatywny charakter opłaty"?





Z góry dziekuję za informacje



Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!


Odpowiedzi do: Fakultatywny charakter opłaty

  • kam 2007-12-20, 21:03

    Re: Fakultatywny charakter opłaty

    DaTom pisze:
    >
    > Fakultatywny charakter tej opłaty oznacza, że o jej wprowadzeniu na terenie
    > danej gminy zdecyduje rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłaty od
    > posiadania psów.

    > I tu pytanie. Jak rozumieć stwierdzenie "fakultatywny charakter opłaty"?

    a co jest niejasnego w powyższym tekście?

    KG

  • "DaTom" 2007-12-20, 21:08

    Re: Fakultatywny charakter opłaty


    Użytkownik "kam" napisał w wiadomości
    news:fkehq1$qtp$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > a co jest niejasnego w powyższym tekście?
    >

    Niejasne jest to czy opłatę za psa trzeba bedzie obowiązkowo uiszczać i
    jakie są sankcje za nie zapłacenie ww. opłaty.


  • kam 2007-12-20, 21:10

    Re: Fakultatywny charakter opłaty

    DaTom pisze:
    > Niejasne jest to czy opłatę za psa trzeba bedzie obowiązkowo uiszczać

    jeśli zostanie wprowadzona i nie będzie jakiegoś zwolnienia, to chyba
    oczywiste że tak

    > i jakie są sankcje za nie zapłacenie ww. opłaty.

    egzekucja, pewnie też jakieś przestępstwo/wykroczenie skarbowe

    KG

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Ilona

    ocena usługi:

  • K

    ocena usługi:

    Szybka i konkretna pomoc dziękuję
  • K

    ocena usługi:

    Szybka i konkretna pomoc dziękuję
  • Martyna

    ocena usługi:

  • hi

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Pajączek

    ocena usługi:

    Bardzo szybka obsługa
  • Marzena

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z Państwa usługi. Już drugi raz pomogliście mi profesjonalnie. Polecam wszystkim korzystanie z Państwa usług!
  • Marzena

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z Państwa usługi. Już drugi raz pomogliście mi profesjonalnie. Polecam wszystkim korzystanie z Państwa usług!
  • Marzena

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z Państwa usługi. Już drugi raz pomogliście mi profesjonalnie. Polecam wszystkim korzystanie z Państwa usług!
  • Mariusz Sperczyński

    ocena usługi:

    Otrzymałem bardzo rzetelną, wyczerpującą odpowiedź. Nie mam wątpliwości z ew. dalszą interpretacją zagadnienia wskazanego w zapytaniu. Jako przedsiębiorca i jako osoba prywatna jestem bardzo zadowolony. Dziękuję i polecam!
  • Mariusz Sperczyński

    ocena usługi:

    Otrzymałem bardzo rzetelną, wyczerpującą odpowiedź. Nie mam wątpliwości z ew. dalszą interpretacją zagadnienia wskazanego w zapytaniu. Jako przedsiębiorca i jako osoba prywatna jestem bardzo zadowolony. Dziękuję i polecam!
  • Mariusz Sperczyński

    ocena usługi:

    Otrzymałem bardzo rzetelną, wyczerpującą odpowiedź. Nie mam wątpliwości z ew. dalszą interpretacją zagadnienia wskazanego w zapytaniu. Jako przedsiębiorca i jako osoba prywatna jestem bardzo zadowolony. Dziękuję i polecam!
  • Agnieszka

    ocena usługi:





Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane