marcin.klopotek@gmail.com
Witam wszystkich,Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
marcin.klopotek@gmail.com wrote:
> Witam wszystkich,
>
> Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar
> (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje
> sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w
> skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli
> istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal
> termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem
> (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie
> zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi:
>
> "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
> za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
> realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"
>
> --
> Pozdrawiam
> Marcin
Ma Pan prawo odstąpić od umowy, jeżeli rzecz nie zostaje naprawiona
w odpowiednim do tego czasie. Takie jest prawo. Pytanie- czy sprzedawca
odda Panu pieniądze, jeżeli nie- pozostaje sąd i rzecznik praw
konsumenta, który może w tym pomóc.
Pozdrawiam również.
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 13.05.2006 Piotr Janda
> marcin.klopotek@gmail.com wrote:
>> Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar
>> (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje
>> sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w
>> skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli
>> istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal
>> termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem
>> (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie
>> zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi:
Wezwać go pisemnie do wydania towaru. W piśmie ustalić samemu termin (np.
7 dni) i poinformować, że bezskuteczność tego terminu spowoduje
skierowanie sprawy na drogę sądową.
>> "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
>> za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
>> realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"
MZ nie przy takich ramach czasowych. Jeśli reklamowałeś jak podajesz z
tyt. gwarancji to Twoje uprawnienia kształtuje dokument gwarancyjny a
odpowiedzialność spoczywa na gwarancie. Sprzedawca może być gwarantem, ale
najczęściej nim nie jest, więc też nie do końca jest tu jasne, czy to on
będzie końcowym adresatem roszczeń. W każdym razie jeśli to sprzedawca
przyjął towar i go pokwitował to jego możesz wezwać do wydania towaru. Zaś
co do tego czego się możesz tu domagać z powodu przekroczenia ww. terminów
to odszkodowania za straty tym spowodowane. Te straty musisz mieć
udokumentowane i szczerzę wątpię aby opłacało się cokolwiek z tym robić.
> Ma Pan prawo odstąpić od umowy, jeżeli rzecz nie zostaje naprawiona
> w odpowiednim do tego czasie. Takie jest prawo. Pytanie- czy sprzedawca
Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc
jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o
specyfice tego przypadku.
> odda Panu pieniądze, jeżeli nie- pozostaje sąd i rzecznik praw
> konsumenta, który może w tym pomóc.
Zacząłbym od rzecznika.
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski wrote:
> Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc
> jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o
> specyfice tego przypadku.
Gwarancja nie może ograniczać praw z tytułu niezgodności towaru z
umową.
Nie ma to praktycznengo znaczenia, gdyż rozumiem, że zgadzamy się,
co do tego, że po "odpowiednim czasie" kupujący ma prawo odstąpić
od umowy.
Nie znając okoliczności trudno powiedzieć oczywiście coś o tym
"odpowiednim czasie".
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> Marcin Debowski wrote:
>> Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc
>> jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o
>> specyfice tego przypadku.
>
> Gwarancja nie może ograniczać praw z tytułu niezgodności towaru z
> umową.
I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
ktory nie ma miejsca.
> Nie ma to praktycznengo znaczenia, gdyż rozumiem, że zgadzamy się,
> co do tego, że po "odpowiednim czasie" kupujący ma prawo odstąpić
> od umowy.
Tak, ale ten odpowiedni czas moze byc jednak inny w obu przypadkach.
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski wrote:
>
> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
> ktory nie ma miejsca.
>
Art.13 ust.4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży...- gwarancja
nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności
towaru z umową.
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
>
> Marcin Debowski wrote:
>>
>> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
>> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
>> ktory nie ma miejsca.
>>
> Art.13 ust.4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży...- gwarancja
> nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności
> towaru z umową.
Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
tej samej wady moze to byc dyskusyjne.
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski wrote:
> Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> >
> > Marcin Debowski wrote:
> >>
> >> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle
> >> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji
> >> ktory nie ma miejsca.
> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
> tej samej wady moze to byc dyskusyjne.
>
> --
> Marcin
Zapisy gwarancyjne (sprawdzałem swoją komórkę) mogą nie
przewidywać prawa odstąpienia od umowy w razie przekroczenia terminu
naprawy (pewnie zwykle tak jest). Jeżeli takiego zapisu nie ma, to
kupujący ma wobec sprzedawcy uprawnienie do odstąpienia na podstawie
niezgodności, gdyż sądzę, że mozna domniemywać, iż termin
gwarancyjny jest ustawowym terminem odpowiednim do naprawy. To jest
praktyczne znaczenie zakazu zawieszania w gwarancji uprawnień z
tytułu niezgodności.
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> Marcin Debowski wrote:
>> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
>> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
>> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
>> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
>> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
>> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
>> tej samej wady moze to byc dyskusyjne.
> Zapisy gwarancyjne (sprawdzałem swoją komórkę) mogą nie
> przewidywać prawa odstąpienia od umowy w razie przekroczenia terminu
> naprawy (pewnie zwykle tak jest). Jeżeli takiego zapisu nie ma, to
> kupujący ma wobec sprzedawcy uprawnienie do odstąpienia na podstawie
> niezgodności, gdyż sądzę, że mozna domniemywać, iż termin
Moim zdaniem nie. Ma na podstawie zasad ogolnych KC (np. o niewykonaniu
zobowiazan) bo legis specialis ktorym jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r.
tego nie precyzuje (a wrecz pozostawia spora dowolnosc ksztaltowania
warunkow umowy gwarancyjnej).
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski wrote:
> Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> > Marcin Debowski wrote:
> >> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien
> >> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w
> >> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy
> >> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z
> >> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej)
> >> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku
> >> tej samej wady moze to byc dyskusyjne.
> Marcin
W gwarancji kodeksowej, istnieje od 10 lat art. 579 k.c."kupujący
może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne
rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji." Moim
zdaniem należy brać go pod uwagę również przy ocenie uprawnień
konsumenta.
Inne są osoby zobowiązanych- w przypadku gwarancji jest to gwarant, a
w razie odstąpienia z tytułu niezgodności- sprzedawca, zatem w
gwarancji można zwracać się tylko do gwaranta o wykonanie
zobowiązania. Sprzedawca nie jest stroną gwarancji.
Nie wpadłem na to wcześniej w pierwszej odpowiedzi, dopiero dyskusja
z Tobą Marcinie pobudziła mnie do większego wysiłku w tej sprawie.
Pozdrawiam.
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> Marcin Debowski wrote:
>> Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> W gwarancji kodeksowej, istnieje od 10 lat art. 579 k.c."kupujący
> może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne
> rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji." Moim
> zdaniem należy brać go pod uwagę również przy ocenie uprawnień
> konsumenta.
Absolutnie nie należy :) Art. 535(1) Przepisy niniejszego działu
stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim zakresie, w jakim sprzedaż
ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami.
Gwarancja konsumencka jest uregulowana w Ustawie z dnia 27 lipca 2002 r.
> Inne są osoby zobowiązanych- w przypadku gwarancji jest to gwarant, a
> w razie odstąpienia z tytułu niezgodności- sprzedawca, zatem w
> gwarancji można zwracać się tylko do gwaranta o wykonanie
> zobowiązania. Sprzedawca nie jest stroną gwarancji.
Zgadza się, no chyba że sprzedawca jest jednocześnie gwarantem, bo nic
temu nie stoi formalnie na przeszkodzi i takie rzeczy się zdarzają.
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski napisał(a):
> Dnia 14.05.2006 Piotr Janda
> > Marcin Debowski wrote:
>
> Absolutnie nie należy :) Art. 535(1) Przepisy niniejszego działu
> stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim zakresie, w jakim sprzedaż
> ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami.
> Gwarancja konsumencka jest uregulowana w Ustawie z dnia 27 lipca 2002 r.
>
> > Inne są osoby zobowiązanych- w przypadku gwarancji jest to gwarant, a
> > w razie odstąpienia z tytułu niezgodności- sprzedawca, zatem w
> > gwarancji można zwracać się tylko do gwaranta o wykonanie
> > zobowiązania. Sprzedawca nie jest stroną gwarancji.
>
> Zgadza się, no chyba że sprzedawca jest jednocześnie gwarantem, bo nic
> temu nie stoi formalnie na przeszkodzi i takie rzeczy się zdarzają.
>
> --
> Marcin
Według Ciebie, czy kupujący ma prawo odstąpić od umowy ze
sprzedawcą, gdy proces gwarancyjny nie zakończy się w sposób
prawidłowy , jeżeli rozpoczęty proces reklamacyjny wyłącza jego
uprawnienia z tytułu niezgodności, a sprzedawca nie jest stroną
gwarancji?
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Piotr Janda napisał(a):
> Według Ciebie, czy kupujący ma prawo odstąpić od umowy ze
> sprzedawcą, gdy proces gwarancyjny nie zakończy się w sposób
> prawidłowy , jeżeli rozpoczęty proces reklamacyjny wyłącza jego
> uprawnienia z tytułu niezgodności, a sprzedawca nie jest stroną
> gwarancji?
Z tego powodu, że proces gwarancyjny źle się zakończył - nie może.
Może natomiast rozpocząć - od początku - procedurę przewidzianą w
ustawie o szczególnych warunkach (...) i odstąpić od umowy po spełnieniu
przewidzianych w niej warunków.
KG
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 16.05.2006 kam <#kamq43l@wp.pl#> napisał/a:
> Piotr Janda napisał(a):
>> Według Ciebie, czy kupujący ma prawo odstąpić od umowy ze
>> sprzedawcą, gdy proces gwarancyjny nie zakończy się w sposób
>> prawidłowy , jeżeli rozpoczęty proces reklamacyjny wyłącza jego
>> uprawnienia z tytułu niezgodności, a sprzedawca nie jest stroną
>> gwarancji?
> Z tego powodu, że proces gwarancyjny źle się zakończył - nie może.
> Może natomiast rozpocząć - od początku - procedurę przewidzianą w
> ustawie o szczególnych warunkach (...) i odstąpić od umowy po spełnieniu
> przewidzianych w niej warunków.
A nie będzie to też zależeć od stanu towaru w danym momencie procesu
gwarancyjnego, bo co jeśli gwarant nie doprowadzi towaru do stanu zgodnego
z umową ale jednak dokona w nim zmian? Wtedy zgodnie z tym co kiedyś sobie
tu pisaliśmy odpowiedzialność sprzedawcy jest dyskusyjna.
Wszystko byłoby takie proste jeśliby przyjąć że gwarancja jest cechą
funkcjonalną towaru i jej uchybienia stanowią także niezgdność z umową :)
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
marcin.klopotek@gmail.com wrote:
> "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
> za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
> realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"
>
Skupiając się na próbie odpowiedzi na to pytanie, myślę, że
konsumnet ma prawo odstąpić od umowy ze sprzedawcą, gdy gwarant bez
uzasadnienia ociąga się z naprawą. Sprzedawca rzadko co prawda ma
wpływ na naprawę, ale konsument nie może podjąć żadnej sankcji w
stosunku do gwaranta. Sprzedawca zaś może podejmować wobec gwaranta
roszczenia odszkodowawcze.
Zawsze można spróbować użyć tego argumentu w negocjacjach ze
sprzedawcą.
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 16.05.2006 Piotr Janda
> marcin.klopotek@gmail.com wrote:
>> "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy
>> za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z
>> realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?"
> Skupiając się na próbie odpowiedzi na to pytanie, myślę, że
> konsumnet ma prawo odstąpić od umowy ze sprzedawcą, gdy gwarant bez
> uzasadnienia ociąga się z naprawą. Sprzedawca rzadko co prawda ma
> wpływ na naprawę, ale konsument nie może podjąć żadnej sankcji w
> stosunku do gwaranta. Sprzedawca zaś może podejmować wobec gwaranta
> roszczenia odszkodowawcze.
Jesli mowisz o mozliwosci dochodzenia odszkodowania na podstawie art.12
u.1. to warunkiem kniecznym jest tu zaspokojenie roszczen wynikających z
niezgodności towaru a tu w ogóle tego nie ma. Ponadto gwarant nie
koniecznie musi być którymkolwiek z poprzednich sprzedawców.
Jedyna droga co do ktorej panuje jakaś zgodność to ta ktora podal
kam: przerwanie trybu gwarancji i reklamacja w trybie niezgodnosci z
umowa, ktory klarownie daje taka mozliwosc. Zapewne mozna jescze na
zasadach ogolnych KC ale nie jestem przekonany czy bedzie to latwiejsze.
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski napisał(a):
> A nie będzie to też zależeć od stanu towaru w danym momencie procesu
> gwarancyjnego, bo co jeśli gwarant nie doprowadzi towaru do stanu zgodnego
> z umową ale jednak dokona w nim zmian? Wtedy zgodnie z tym co kiedyś sobie
> tu pisaliśmy odpowiedzialność sprzedawcy jest dyskusyjna.
tak, ale to już kwestie dowodowe co do istnienia niezgodności w chwili
wydania towaru
> Wszystko byłoby takie proste jeśliby przyjąć że gwarancja jest cechą
> funkcjonalną towaru i jej uchybienia stanowią także niezgdność z umową :)
zbyt proste :)
poza tym - dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za gwaranta i to co ten
sobie wymyśli?
KG
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 17.05.2006 kam <#kamq43l@wp.pl#> napisał/a:
> Marcin Debowski napisał(a):
>> funkcjonalną towaru i jej uchybienia stanowią także niezgdność z umową :)
>
> zbyt proste :)
> poza tym - dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za gwaranta i to co ten
> sobie wymyśli?
Równie dobrze można by powiedzieć, dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za
producenta i co ten sobie wymyślił :) Warunki gwarancji są sprzedawcy
znane tak samo jak cechy towaru. Klient dokonując zakupu kieruje się nie
tylko cechami funkcjonalnymi samego wyrobu ale też np. długością gwarancji
i jest to właściwość (tu prawna) całości pakietu, więc dlaczego przymuje
się, że wyłączono ją z odpowiedzialności? Na tej samej zasadzie jak
sprzedawca w przypadku zaspokojenia żądania klienta (wada fizyczna) ma
roszczenie do poprzednich sprzedawców, tak samo mógłby mieć roszczenie w
przypadku wady wykonania umowy gwarancyjnej, tym bardziej, że de facto w
grę wchodzą tylko dwa przypadki: albo gwarant powiązany jest z
producentem, albo z samym sprzedawcą.
--
Marcin
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Marcin Debowski napisał(a):
> Równie dobrze można by powiedzieć, dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za
> producenta i co ten sobie wymyślił :) Warunki gwarancji są sprzedawcy
> znane tak samo jak cechy towaru. Klient dokonując zakupu kieruje się nie
> tylko cechami funkcjonalnymi samego wyrobu ale też np. długością gwarancji
> i jest to właściwość (tu prawna) całości pakietu, więc dlaczego przymuje
> się, że wyłączono ją z odpowiedzialności?
Ale czym innym są zasady gwarancji - i tu sprzedawca będzie odpowiadał
jeśli gwarancja będzie inna niż zapewniał, a czym innym jej wykonywanie
przez inny podmiot .
KG
Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy
Dnia 31.05.2006 kam <#kamq43l@wp.pl#> napisał/a:
> Marcin Debowski napisał(a):
>> Równie dobrze można by powiedzieć, dlaczego sprzedawca ma odpowiadać za
>> producenta i co ten sobie wymyślił :) Warunki gwarancji są sprzedawcy
>> znane tak samo jak cechy towaru. Klient dokonując zakupu kieruje się nie
>> tylko cechami funkcjonalnymi samego wyrobu ale też np. długością gwarancji
>> i jest to właściwość (tu prawna) całości pakietu, więc dlaczego przymuje
>> się, że wyłączono ją z odpowiedzialności?
>
> Ale czym innym są zasady gwarancji - i tu sprzedawca będzie odpowiadał
> jeśli gwarancja będzie inna niż zapewniał, a czym innym jej wykonywanie
> przez inny podmiot .
Przecież wykonanie gwarancji to realizacja jej zapewnień.
--
Marcin
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.