Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Sprostowanie wpisów w rejestrze gruntów

Pytanie: Moja siostra i ja zostaliśmy właścicielami dwóch działek leśnych, po 1/2 części w każdej. Wydział Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego doręczył mi zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów. Wypis z rejestru gruntów - wykaz zmian zawiera błędy. Jakie mamy wraz z siostrą podjąć działania, aby w rejestrze gruntów zostały dokonane prawidłowe wpisy? W jakim terminie liczonym od dnia doręczenia zawiadomienia?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Ewidencja gruntów i budynków (kataster nieruchomości) to ujednolicony dla całego kraju, na bieżąco aktualizowany zasób informacji o gruntach, budynkach i lokalach, a także ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami. Prowadzą ją poszczególne starostwa.

Dane w ewidencji są (powinny być) aktualizowane na bieżąco. Właściwe organy, sądy i kancelarie notarialne przesyłają staroście odpisy prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisy aktów notarialnych, z których wynikają zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków. Aktualizacja musi nastąpić w ciągu 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji, orzeczenia lub sporządzenia aktu notarialnego.

Zagadnienia związane z katastrem regulują przepisy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Zgodnie z jego artykułem 22 ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie. Natomiast właściciel, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich częścią obowiązane są zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z decyzji właściwych organów.

Co do sprostowania natomiast, należy odwołać się do przepisów rozporządzenia ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Zgodnie z jego paragrafem 45 aktualizacja operatu ewidencyjnego następuje poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian do bazy danych ewidencyjnych. Natomiast zgodnie z paragrafem 46 tego rozporządzenia dane zawarte w ewidencji podlegają aktualizacji z urzędu lub na wniosek osób, organów i jednostek organizacyjnych, które władają nieruchomościami.

Zatem w Państwa przypadku właściwym będzie złożenie wniosku w sprawie aktualizacji ewidencji. Nie jest to wprawdzie jakaś forma sformalizowana, to jednak wiele urzędów posiada swoje własne wnioski w tej sprawie. W tym celu warto udać się do Wydziału Geodezyjnego Państwa miasta dla pozyskania takiego wniosku.

Co do terminu, to przepisy określają ten aspekt tylko co do takich dokumentów jak decyzja, orzeczenie sądu czy akt notarialny. Należy przyjąć, iż takie zgłoszenia(wniosków) należy kierować bez zbędnej zwłoki.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Sprostowanie wpisów w rejestrze gruntów

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 1
  • 4
  • 6
  • 3
  • 0
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Krzysztof

    ocena usługi:

  • barbara

    ocena usługi:

    Witam .Dziękuję za opinię prawną ,która pomogła mi i rozwiała wątpliwości co do dalszych procedur.Skorzystałam z udzielonych porad ,napisałam pisma do sądu i oczekujemy na postanowienia sądu . Napiszę jak zakończy się sprawa wyznaczona na 16.12.2014r. Dziekuję i będę państwa polecać innym. Barbara
  • Damian

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

  • Mateusz Jeleń

    ocena usługi:

    Wszystko jak najlepszym porządku polecam
  • Izabela

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona,dostałam bardzo szybko odpowiedż w mojej sprawie,nie tylko opinię ale także szczegółowe wyjaśnienie . Jeżeli znajde się jeszcze kiedyś w trudnej sytuacji napewno będzie to portal do ktorego zgloszę się o pomoc,bo wiem że pracują tu najlepsi. Dziękuję calemu zespołowi. Pozdrawiam i polecam. Izabela
  • piotrbarszcz

    ocena usługi:

  • MARZANNA

    ocena usługi:

    Opinia bardzo rzeczowa i pomocna. Polecam!
  • ewa

    ocena usługi:

  • Adam

    ocena usługi:

    Dziękuję za bardzo dobrą profesjonalną odpowieź na moje zapytanie.
  • Jaroslaw Buszko

    ocena usługi:

    Jestem mile zaskoczony. Zwlaszcza jezeli brac pod uwage obiegowe opinie o prawnikach :). Ale zarty na bok. .Wasza firma jest naprawde profesjonalna w kazdym calu , potrzebna I godna polecenia kazdemu kto potrzebuje opieki prawnej. Pozdrawiam. J Buszko /Chicago/
  • Marta

    ocena usługi:

  • Wiesław

    ocena usługi:

    Obsługa w pełni profesjonalna.Szybko,fachowo i rzetelnie. Polecam.Wiesław
  • Monika

    ocena usługi:

    Opinia konkretna i w \"czytelny\" dla laika sposób wyjaśniająca prawne aspekty mojego problemu. Oszczędność czasu i stała możliwość wglądu do opinii - BARDZO POŻYTECZNE.
  • Jean

    ocena usługi:

    Opinia szybka i fachowa. Troszke trudno sie poruszac po serwisie, ale nie są to trudności nie do przebycia. W sumie świetna usługa!
  • M.Panasiak

    ocena usługi:

    Konkretnie,rzeczowo,profesjonalnie.Wielka oszczędność czasu oraz komfort w czytaniu opini w domowym zaciszu z możliwością korekty.Serdecznie dziękuję oraz Bardzo,bardzo polecam!!!
  • Joanna

    ocena usługi:

    Szybka, profesjonalna i wyczerpująca odpowiedź. Polecam


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane