Upoważnienie kadry kierowniczej przez byłego wójta

Pytanie:

"Wójt kadencji 2006-2010 nie wygrał wyborów na nową kadencję, w związku z powyższym na tym stanowisku od 6.XII będzie inna osoba. Czy upoważnienia wydane w różnych sprawach przez poprzedniego wójta dla kadry kierowniczej zachowują ważność, czy też nowy wójt musi wydać nowe upoważnienia? Czy nowy wójt musi wydać nowe upoważnienia dla kadry kierowniczej urzędu, czy też upoważnienia wydane przez starego wójta nadal obowiązują?"

Odpowiedź prawnika: Upoważnienie kadry kierowniczej przez byłego wójta

Zgodnie z art. 33 ust. 4 Ustawy o samorządzie gminy, u.s.g., wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. Natomiast w stosunku do decyzji administracyjnych, zgodnie z art. 39 ust. 2 u.s.g. wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta.

Powyższa regulacja jednoznacznie wskazuje, że tylko wójt może upoważnić zastępców lub pracowników do wydawania indywidualnych decyzji administracyjnych, bez prawa dalszego upoważnienia przez te osoby. W przypadku przewidzianym w art. 39 ust. 2 u.s.g. mamy do czynienia z zastępstwem bezpośrednim. Wójt może bowiem realizować przypisane mu zadania osobiście lub za pośrednictwem określonych przez prawo osób. W sytuacji koncentracji prawa do podejmowania decyzji w rękach jednej osoby pełniącej funkcję organu może to prowadzić do niekorzystnego zjawiska tzw. spiętrzenia decyzji i faktycznej niewydolności organu. Stąd istnienie takiego zagrożenia spiętrzenia decyzji rodzi konieczność delegowania uprawnień do ich podejmowania. Delegowanie prawa do podejmowania decyzji może mieć charakter ciągły lub czasowy i dotyczyć pewnego (szerszego lub węższego) zakresu spraw. Zważyć przy tym należy, iż z konstrukcji powyższego przepisu wynika, iż instytucja delegowania uprawnień decyzyjnych (tzw. pełnomocnictwo administracyjne) ma charakter wyjątkowy i należy do wyłącznych kompetencji wójta. Stanowi przy tym podstawę do upoważnienia tylko osób fizycznych i to z ograniczonego kręgu (zastępców i pracowników urzędu gminy). Udzielenie pełnomocnictwa przez wójta wymaga formy pisemnej i określenia zakresu udzielonego upoważnienia (por. G. Bieniek, W sprawie reprezentacji gminy jako osoby prawnej, Rejent 2003/2). W związku z powyższym należy stwierdzić, że wygaśnięcie mandatu wójta nie może powodować braku możliwości podejmowania przez gminę określonych czynności m.in. w postępowaniu administracyjnym. Działalność organu musi być tak zorganizowana, aby zapewniać nieprzerwane i stałe jego funkcjonowanie oraz umożliwiające organowi wypełnianie swoich ustawowych czynności i obowiązków. Możliwość taką stwarzają właśnie przepisy at. 33 ust. 4 oraz art. 39 ust. 2 u.s.g.. Zatem z dniem zaprzestania sprawowania funkcji organu przez daną osobę nie wygasają udzielone przez nią pełnomocnictwa administracyjne (tak w szczególności Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 20 listopada 2008 r. II SA/Op 158/2008). Oczywiście nie ma przeszkód aby nowy wójt odwołał przedmiotowe upoważnienia.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika