Wykonalność decyzji zatwierdzającej podział

Pytanie:

"Otrzymałam decyzję administracyjną gminy potwierdzającą (zatwierdzającą, kończącą) podział mojej nieruchomości. Decyzja jest całkowicie zgodna z moim wnioskiem (żądaniem) oraz wcześniejszym postanowieniem opiniującym pozytywnie projekt podziału. Jestem jedyna stroną, decyzja jest zgodna z moim żądaniem, jak praktycznie wyegzekwować od urzędu gminy nadanie klauzuli wykonalności przed terminem wniesienia odwołania? Czy mam złożyć oświadczenie, że nie skorzystam z prawa do odwołania? Jak uzyskać status wykonalności decyzji (prawomocności) przed terminem 14 dni na odwołanie?"

Odpowiedź prawnika: Wykonalność decyzji zatwierdzającej podział

Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział, a decyzja ta stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości.

Ostateczną jest decyzja, od której nie przysługuje odwołanie (w ogóle lub gdy minął termin na jego wniesienie). Przy czym nie można zrzec się prawa do odwołania i w ten sposób sprawdzić, iż decyzja wcześniej stanie się ostateczna.

Natomiast decyzja, która nie jest ostateczna może podlegać wykonaniu. Zgodnie bowiem z art. 130 kpa przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Od zasady tej przewidziano wyjątek, tj. decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w przypadku, gdy:

  1. decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108 kpa),  
  2. decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy,
  3. decyzja jest zgodna z żądaniem wszystkich stron.

Wykonanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości zależy w istocie od inicjatywy właściciela, gdyż to on składa wniosek do ksiąg wieczystych i ewidencji gruntów i budynków.

Nie jest więc jasne jakiego dokładnie działania oczekuje Pan od urzędu gminy. W postępowaniu administracyjnym nie nadaje się klauzuli wykonalności. Być może gmina odmówiła dokonania wpisu do ewidencji gruntów.

Naszym zdaniem to, że przedmiotowa decyzja podlega wykonaniu zanim stanie się ostateczna oznacza, że może być już teraz podstawą wpisów do księgi wieczystej i ewidencji. Pragniemy jednak zarzec, iż kwestia ta może budzić pewne wątpliwości, gdyż ustawodawca nie sprecyzował czy podstawą wpisu musi być decyzja ostateczna. W doktrynie prawa można spotkać się z poglądem, iż decyzja ta musi być ostateczna (jak się wydaje, tak : A. Łukaszewska w: Szachułowicz Jan, Krassowska Małgorzata, Łukaszewska Anna, Najnowsze wydanie:  Gospodarka nieruchomościami. Komentarz, Warszawa 2003 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, wydanie III, wg której „Należy podkreślić, że chodzi oczywiście o ostateczną decyzję administracyjną i prawomocne orzeczenie sądu, gdyż zasadniczo tylko przymiot ostateczności (prawomocności) przesądza o wykonalności decyzji (orzeczenia sądu). Brak zastrzeżenia w komentowanym przepisie tej niezbędnej cechy rozstrzygnięcia, czy to administracyjnego, czy sądowego, jest niedopatrzeniem legislacyjnym")


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika