Wstrzymanie wypłaty dodatku mieszkaniowego

Pytanie:

"W drodze decyzji administracyjnej Panu X został przyznany dodatek mieszkaniowy w wysokości 100,00 zł, czynsz za mieszkanie wynosi 250,00 zł. Pan X powinien na bieżąco dopłacać do czynszu po 150,00 zł miesięcznie. Ponieważ Pan X wpłacał w jednym miesiącu 50,00 zł w innym 30,00 zł, Gmina stoi na stanowisku, że nie dopłaca do pełnego wymiaru czynszu wymaganej kwoty w związku z czym wydaje decyzje o wstrzymaniu dodatku do czasu uregulowania zaległości. Czy można cofnąć dodatek w przypadku, gdy najemca nie dopłaca do pełnego wymiaru czynszu i czy zarządca budynku powinien zgłaszać fakt, braku wpłaty do pełnego wymiaru czynszu?"

Odpowiedź prawnika: Wstrzymanie wypłaty dodatku mieszkaniowego

Dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej. W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania tej decyzji decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym w zdaniu drugim wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana. (art. 7 ust. 11 ustawy o dodatkach mieszkaniowych).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie orzekł, że „Osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy musi ponosić i uiszczać pozostałą, poza przyznanym dodatkiem, część opłat związanych z utrzymaniem lokalu. Jeżeli tego nie czyni, ponosi konsekwencje prawne przewidziane w ustawie o dodatkach mieszkaniowych w postaci: wstrzymania wypłaty dodatku mieszkaniowego, wygaszenia dodatku mieszkaniowego.” (wyrok WSA w Szczecinie z 19 listopada 2008 r., sygn. II SA/Sz 437/2008). W innym orzeczeniu sąd uznał, że organ wypłacający dodatek mieszkaniowy nie bada przyczyn, które doprowadziły do zaniechania wpłat na konto zarządcy domu. Co więcej organ wstrzymując wypłatę dodatku nie powinien kierować się żadnymi względami społecznościowymi oraz trudną sytuacją zdrowotną lub materialną uprawnionego (wyrok WSA w Lublinie z 12 czerwca 2008 r., sygn. III SA/Lu 135/2008).

Przepisy nie przewidują cofnięcia dodatku, ale wygaśnięcie decyzji o jego przyznaniu jeśli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od wydania decyzji o wstrzymaniu wypłaty dodatku mieszkaniowego. Jest to norma bezwzględnie obowiązująca, o czym świadczy zwrot „decyzja wygasa”, a więc fakt wygaśnięcia następuje z mocy prawa. Decyzja organu o wygaśnięciu prawa do otrzymywania dodatku mieszkaniowego ma charakter deklaratoryjny, zatem tylko potwierdzający to zdarzenie prawne. Osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy musi ponosić i uiszczać pozostałą, poza przyznanym dodatkiem, część opłat związanych z utrzymaniem lokalu. Jeżeli tego nie czyni, ponosi konsekwencje prawne przewidziane w ustawie o dodatkach mieszkaniowych w postaci: wstrzymania wypłaty dodatku mieszkaniowego, wygaszenia dodatku mieszkaniowego (art. 7 ust. 12 udm).

Odnośnie obowiązków zarządcy odpowiedź będzie kształtować się następująco. Art. 7 ust. 7 udm stanowi, że decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być doręczona wnioskodawcy i zarządcy lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Nie można twierdzić, iż zarządca domu, czy też osoba uprawniona do pobierania należności za lokal jest stroną postępowania w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego. Okoliczność, że takim podmiotom doręcza się taką decyzję nie przesądza o tym, że są oni stronami postępowania. Doręczenie tej decyzji następuje wyłącznie ze względów techniczno-informacyjnych po to, aby podmiot ten wiedział, jaką kwotę dodatku przyznano konkretnemu najemcy czy właścicielowi lokalu i w związku z tym, w jakiej wysokości należności ma on we własnym zakresie regulować (wyrok NSA z 14 stycznia 2010 r., sygn. I OSK 1572/2009). Zarządca domu lub inna osoba uprawniona do pobierania czynszu zostali zobowiązani do niezwłocznego zawiadomienia organu przyznającego dodatek mieszkaniowy o wystąpieniu zaległości w bieżącym regulowaniu należności za zajmowany lokal, o których mowa w art. 8 ust. 4 ustawy o dodatkach, obejmujących pełne 2 miesiące. Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia, o którym była mowa, spowoduje konieczność zwrotu przez zarządcę domu lub osobę uprawnioną do pobierania czynszu kwot wypłaconych im z tytułu dodatku mieszkaniowego po terminie, w którym obowiązek ten należało spełnić w ciągu kolejnych 2 miesięcy (tak Alfred Gola w: Myczkowski Lesław, Gola Alfred Ochrona praw lokatorów. Dodatki mieszkaniowe. Komentarz Warszawa 2003 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis s. 194).


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Mattt 2014-01-16 17:31:14

    brak odpowiedzi na konkretnie zadane pytanie!!! dalej nie wiadomoczy gmina może wstrzymać wypłatę w przypadku niedopłaty za dwa miesiące -jak rozumieć "pełny okres rozliczeniowy"!!! i co z obowiązkeim zarządcy???


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika