Wymiana towaru na podstawie gwarancji

Pytanie:

"23-05-2001r zakupiłem samochód po upływie sześciu miesięcy zaczął się psuć. Ostatnia naprawa trwa 53 dni (14 dni w warunkach gwarancji - jednak nie ma nic na temat co obowiązuje gwaranta w przypadku niedotrzymania terminu) usterka związana z tą naprawą była zgłaszana w ASO dwukrotnie przed upływem terminu gwarancji - jednak nie została usunięta. Wiem że rękojmia obowiązuje tylko przez okres 1 roku od daty zakupu. Czy są jakieś punkty dotyczące gwarancji które mówią o możliwości wymiany pojazdu. W warunkach gwarancji dostarczonych przez producenta jest tylko mowa o naprawie lub wymianie części i nic więcej."

Odpowiedź prawnika: Wymiana towaru na podstawie gwarancji

Przy zakupie towaru, takiego jak np. samochód, kupującemu przysługiwać może zarówno gwarancja, jak i rękojmia. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy wygasają jednak po upływie roku. Natomiast uprawnień z tytułu gwarancji można dochodzić przez okres określony w umowie gwarancyjnej, który w przypadku sprzedaży samochodu jest z reguły kilkuletni. Zgodnie z at. 577 kc w razie ujawnienia sie wady fizycznej rzeczy, gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Usunięcie wady fizycznej dotyczyć może części albo całego przedmiotu gwarancji, jakim jest samochód. Fakt, iż w umowie gwarancyjnej nie ma mowy o wymianie na rzecz wolną od wad nie oznacza, że nie ma takiej możliwości. Przepis at. 577 stosuje sie bowiem wprost. Dlatego tez należy stwierdzić, że może domagać się Pan wymiany samochodu na nowy, powołując się na treść art. 577 kc. Należy także przypomnieć o treści art. 581 kc, który mówi, że w przypadku istotnych napraw lub wymiany rzeczy na nową termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Krzysztof Rudkiew 2013-11-18 21:25:32

    Witam, kupiłem auto na początku stycznia 2010 r. Do dnia dzisiejszego wystąpiło szereg usterek, począwszy od parujących lamp poprzez brak ogrzewania lusterek, awarię wtrysku a kończąc na uszkodzeniu uszczelki pod głowicą przy przebiegu licznika 38 tyś. km. Niestety moja praca jest uzależniona od posiadania samochodu, lecz nie jest on wykorzystywany przy prowadzeniu działalności gospodarczej, dodatkowo z racji częstych wyjazdów nie mogę sobie pozwolić na użytkowanie awaryjnego auta, gdyż wiąże się to z utratą zarobków oraz narażeniem najbliższych na niebezpieczeństwo, gdyż nie mam pewności czy podczas jazdy nie odpadnie koło, skoro uszczelkę pod głowicą wydmuchuje przy niespełna 40 tyś. czyli o 1/3 szybciej niż wymienia się rozrząd. Dodatkowo zachodzą obawy czy po upływie gwarancji nie ulegnie usterce automatyczna skrzynia biegów i jej bardzo kosztowna naprawa bądź wymiana na nową w znacznym stopniu przewyższająca wartość auta, a co za tym idzie pozostanę ze złomem na parkingu i zamrożoną gotówką bez szans na kolejne auto po sprzedaży obecnego. Jednakże najbardziej obawiam się użytkować auto, które moim zdaniem jest zagrożeniem samym w sobie pomijając przyczyny zewnętrzne. Za odpowiedź i poradę serdecznie dziękuję.

  • jkalin 2013-10-28 19:45:23

    KUpiłem w 2007 r samochód. Po ok 6 tys km serwis musiał pomalować nadwozie/częsciowo/ ponieważ lakier się odbarwiał. Wcześniej usunieto też awarię turba. Po kilku miesiacach na pomalowanych elementach lakier zaczął sie łuszczyć. Kolejne lakierowanie w ramach gwarancji. Pojawiaja sie kolejne też problemy z turbem które zostaje wymienione. Lakierowanie nie dało oczekiwanego efektu,nie dobrano właściwie koloru.Nie usunieto też rdzy z całego układu zawieszeniaWada była zgłaszana przy przebiegu ok 15tys km.-brak reakcji. Kolejna wizyta w serwisie z opadajacym fotelem kierowcy,przeciekiem wody do wnętrz samochodu,problem z wycieraniem miejscowym na przedniej szybie w polu widzenia kierowcy-serviś przechodzi obojetnie i twierdzi że to wszystko w wyniku nadmiernej eksploatacji.Napisałem pismo z żadaniem wymiany samochodu . W odpowiedzi otrzymałem , że KIA nie wymienia-taki zapis w gwarancji.Kolejny raz wizyta -przy hamowaniu samochód dostaje drgań, turbo ponownie piszczy. Chcą bym kolejny raz przyjechał. Straszę Sądem ale jakie szanse i podstawa prawna CO robić. Pomocy bo z molochem walczę.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika