Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Odpowiedzialność przewoźnika za wyrządzone szkody

Pytanie: Czy przedsiębiorstwo przewozowe jest odpowiedzialne za szkody wyrządzone w trakcie podróży przez innego pasażera? Czy za szkody te odpowiada ubezpieczyciel OC?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Opis sytuacji:Jadąc autobusem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji zostałem pobity przez pijanego mężczyznę.Od chwili, gdy wsiadłem do autobusu mężczyzna ten w wulgarny sposób odnosił się do wszystkich jadących pasażerów, większość z nich nie reagowała na jego wyzwiska i agresywne zachowanie również ja pozostawałem obojętny i nie zwracałem uwagi na jego zachowanie. W momencie, gdy wstawałem by wysiąść z autobusu nagle ten pijany mężczyzna skierował się w moją stronę i kopnął mnie w głowę. Kierowca autobusu dojechał w tym momencie do przystanku i otworzył drzwi, którymi natychmiast uciekłem bojąc się dalszych ciosów. Już kilka metrów za przystankiem straciłem przytomność przewracając się doznałem stłuczenia śródręcza prawego, po odzyskaniu przytomności udałem się bezpośrednio na Pogotowie. Po zgłoszeniu roszczenia do firmy ubezpieczającej MPK, po długotrwałym okresie oczekiwania 6 m-c dostałem odpowiedz, iż w myśl obowiązującego prawa MPK nie ponosi odpowiedzialności za zaistniały wypadek gdyż wyłączną winę za to zdarzenie ponosi osoba trzecia, za którą MPK nie ponosi odpowiedzialności. Tu pragnę wskazać na fakt, iż zarówno ja jak i MPK nie jest w stanie wskazać sprawcy! W moim przekonaniu, Przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa przewożonym osobom.W moim przypadku nie zrobił nic, aby to bezpieczeństwo zapewnić, pomimo iż zachowanie pijanego pasażera, jego głośne ubliżanie pozostałym podróżnym oraz agresja jaką wykazywał powinna skłonić kierowcę do powzięcia odpowiednich kroków. Twierdzę, iż gdyby odpowiednio wcześnie kierowca zareagował nie doszłoby do zaistniałej sytuacji.Odpowiedź prawnikaNiestety obawiam się, że przedsiębiorstwo komunikacyjne ma przynajmniej częściową rację. Nie wchodzi w grę odpowiedzialność ubezpieczyciela OC. Ten bowiem odpowiada za posiadacza pojazdu, tylko za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu. Tymczasem szkoda, której Pan doznał nie ma związku z ruchem pojazdu, a z zachowaniem osoby trzeciej w tymże pojeździe. Nie istnieje też przepis, który pozwalałby przyjąć odpowiedzialność przedsiębiorstwa komunikacyjnego za wszystko co się dzieje w autobusie na zasadzie ryzyka. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że sprawca pobicia jest nieznany. Można natomiast próbować konstruować roszczenie przeciwko przedsiębiorstwu komunikacyjnemu na zasadzie winy. Rzeczywiście z art. 14 ust.1 Prawa przewozowego wynika obowiązek zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa. Jeśli jest Pan w stanie wykazać, że warunki bezpieczeństwa nie zostały zapewnione wskutek określonych działań lub zaniechań kierowcy autobusu i że ta okoliczność przyczyniła się w istotny sposób to Pańskich obrażeń, to być może byłaby szansa na korzystne orzeczenie w sądzie cywilnym. Proszę jednak zważyć na ile jest Pan w stanie wykazać rzeczywisty przebieg zdarzenia w autobusie. Może Pan przy tym z góry założyć, że odpowiedzialny za to kierowca nie potwierdzi Pańskiej wersji.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Odpowiedzialność przewoźnika za wyrządzone szkody

  • katy 2010-03-06 17:31:17

    wypadek w autobusie

    Dzień dobry czy mogę ubiegać się o jakieś roszczenia ze strony ZTM jak uległam wypadkowi w autobusie na skutek jego zderzenia z innym autem. Z miejsca wypadku zabrała mnie karetka mam rozciętą głowę ( 5 szwów )i uszkodzoną wargę.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej
  • Janina

    ocena usługi:

    Usługa przydała się bardzo,mam podstawy do domagania sie swoich praw.Polecam.Porada wyczerpująca i profesjonalna
  • J.M

    ocena usługi:

    Bardzo szybka trafna i wyczerpująca odpowiedz na zadane pytanie, napisana przystępnym językiem. Możliwość doinformowania. Bardzo dziekuje.Joanna
  • Krystyna

    ocena usługi:

    Opinia napisana w sposób jasny. Co do ceny :) , jeśli ktoś ma problemy finansowe to każda kwota jest zbyt duża. Profesjonalna obsługa prawna, polecam . Bardzo dziękuję.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Sprawnie i opinia dużo pomogła i wyjašniła
  • Anna

    ocena usługi:

    Szybko i sprawnie, a opinia napisana w sposób jasny i klarowny.
  • Marek Mikulski

    ocena usługi:

    jestem ogólnie bardzo zadowolony - zwłaszcza z wszechstronnej odpowiedzi, wobec czego bardzo dziękuję
  • Grzes

    ocena usługi:

    Fachowo, terminowo,profesjonalnie, polecam.
  • Jolanta

    ocena usługi:

  • Dorota

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo. Wszystko rzetelnie, a co najważniejsze komentarz w przystępnej formie. Następnym razem tylko e-prawnik.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane