Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Okres trwania rękojmi

Pytanie: Jaki jest czas działania rękojmi od daty zakupu towaru (nowy samochód)? Wada ujawniła się po upływie roku i 2,5 miesiąca. Sprzedawca twierdzi, że muszę zapłacić za wymianę.

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Art. 568 § 2 kodeksu cywilnego stanowi, że roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1. W § 1 wskazuje się natomiast, że sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.

Jest to jednak uregulowanie ustawowe, które może być, w zakresie prawnie dopuszczalnym, zmodyfikowane przez strony. Odrębną instytucją jest gwarancja. Odpowiedzialność z tytułu gwarancji co do jakości sprzedanej rzeczy wynika z faktu udzielenia gwarancji kupującemu. Przez przyjęcie dokumentu gwarancyjnego dochodzi do zawarcia umowy o udzielenie gwarancji jakości. W dokumencie gwarancyjnym znajdują się szczegółowe warunki gwarancji, w tym okres jej obowiązywania. Jeśli uregulowania takiego jednak nie będzie, przyjmuje się, że gwarancja z tytułu sprzedaży wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Dokument gwarancyjny może również wskazywać, jakie obowiązki ciążą na uprawnionym realizującym roszczenia gwarancyjne np. w zakresie terminów tzw. przeglądów gwarancyjnych, zgłaszania reklamacji, stawiania objętego gwarancją przedmiotu do dyspozycji wykonawcy świadczeń gwarancyjnych.

Aby sprawdzić zatem jaki okres gwarancji bądź rękojmi ma miejsce w Pana przypadku, musi Pan sprawdzić warunki umowy, która została zawarta ze sprzedającym.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Okres trwania rękojmi

  • Paweł 2016-07-21 22:38:47

    Re: Okres trwania rękojmi

    Warto jeszcze wspomnieć, że terminy rękojmi w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami można dowolnie modyfikować, a nawet wyłączyć. Czasami przedsiębiorcy nawet nie wiedzą, że nie mają prawa do reklamacji. Więcej można doczytać pod: http://www.sprawnie.com/2016/07/ile-trwa-rekojmia-ile-gwarancja.html

  • jasko krakow 2013-02-25 09:51:01

    Re: Okres trwania rękojmi

    witam -zakupiłem samochod w salonie autoryzownym opla - i po tygodniu słysze stuki z silnika jak jest zimny, zawiozlem go do salonu. zostawili i wymienili wtryskiwacze . Czy za tą usługe musze zapłacić ?

  • Romek30 2012-12-10 11:25:52

    Re: Okres trwania rękojmi

    Witam, Kupiłem na firmę nowy samochód z salonu. Dodatkowo zapłaciłem za opcję podgrzewanych siedzeń. Po 8 miesiącach (w trakcie serwisu w innym salonie) okazało się, że nie mam podgrzewanych siedzeń w aucie. Co mogę zrobić w takim przypadku?

  • Ewa 2010-05-22 13:22:47

    Re: Okres trwania rękojmi

    Do kiedy obowiązuje rękojmia przy zakupie samochodu.Po 2 tygodniach dowiedziałam się od poprzedniego użytkownika że samochód osobie od której kupiłam był sprzedany z uszkodzonym silnikiem a sprzedający mnie o tym nie poinformował,nie miał faktur za naprawę silnika i mnie sprzedał samochód jako sprawny.Czy mogę dokonać zwrotu auta i ządać zwrotu pieniędzy i ile mam na to czasu. Pozdrawiam serdecznie i proszę o odpowiedz.

  • Ewa 2010-05-22 13:18:11

    Re: Okres trwania rękojmi

    Do kiedy obowiązuje rękojmia przy zakupie samochodu.Po 2 tygodniach dowiedziałam się od poprzedniego użytkownika że samochód osobie od której kupiłam był sprzedany z uszkodzonym silnikiem a sprzedający mnie o tym nie poinformował,nie miał faktur za naprawę silnika i mnie sprzedał samochód jako sprawny.Czy mogę dokonać zwrotu auta i ządać zwrotu pieniędzy i ile mam na to czasu. Pozdrawiam serdecznie i proszę o odpowiedz.

  • iwona 2009-09-10 10:41:33

    rękojmia

    Na czym polega rękojmia i kto płaci za serwis jak wygasła gwarancja producenta

  • jac 2009-09-02 18:34:34

    Re: Okres trwania rękojmi

    A jak ma sie sprawa w stosunku do samochodu używanego kupionego od osoby prywatnej. Czy muszę mieć jakieś konkretne zapisy w umowie kupna-sprzedaży?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 7
  • 5
  • 3
  • 0
  • 4
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Iwona

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię, która napewno pomorze w rozwiązaniu problemu. Polecam
  • Irena

    ocena usługi:

    Profesjonalizm, szybkie uzyskanie porady, szczegółowa analiza problemu. Korzystam drugi raz z tej formy porad prawnych i jestem bardzo zadowolona. Szczerze polecam!Irena
  • Renata

    ocena usługi:

    Bardzo szybka, rzetelna porada. Miła obsługa. Dziękuję.
  • ewelina

    ocena usługi:

    Szybko .konkretnie i profesjonalnie !Dziękuję bardzo :-)
  • Bogda

    ocena usługi:

    Otrzymałam w pełni zadowalającą mnie opinię prawną. Dziękuję.
  • anna

    ocena usługi:

    Szybka, rzeczowa, konkretna. Polecam.
  • Agata

    ocena usługi:

  • Barbara

    ocena usługi:

    Po raz drugi korzystam z usługi prawnej i jestem zadowolona świetny kontakt co do pytań dodatkowych natychmiastowe odpowiedzi.Pozdrawiam i dziękuję.
  • Emilia

    ocena usługi:

    Opinia wyczerpuje w całości zapytanie.
  • dbo

    ocena usługi:

    Usługa profesjonalna.
  • SYLWIA

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję, za szybkie wydanie opinii i to bez wychodzenia z domu. POLECAM :)
  • Helena

    ocena usługi:

    Pełny profesjonalizm , powołanie się na przepisy , analiza przedstawionego zagadnienia, konkretna rzetelna informacja odniesiona do zadanych pytań . Trochę czekanie na odpowiedz się dłuży , ale warto . H.S
  • Piotr

    ocena usługi:

    Na pewno skorzystam w przyszłości gdybym znów miał pytanie wymagające nieskomplikowanej i szybkiej porady prawnej
  • Wiesław

    ocena usługi:

  • Alicja

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za pomoc. Opinia prawna konkretna i wyczerpująca.
  • ema

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna i wyczerpujaca. Dziękuje za pomoc.
  • andzia

    ocena usługi:

    polecam wszystkim, którzy potrzebują pomocy prawnej, serdecznie dziękuję


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane