Omyłkowy przelew i dochodzenie zwrotu pieniędzy

Pytanie:

"Spółka zawarła umowę zlecenie z osobą fizyczną. Z tego tytułu tej osobie przysługiwało wynagrodzenie. W wyniku pomyłki dokonano dwóch przelewów, z tym, że raz z konta spółki, a drugi raz z konta prywatnego właściciela spółki. Odbiorca przelewu nie chce zwrócić omyłkowo przelanej kwoty (jego dane i numer konta są prawidłowe). Jaka jest prawna możliwość odzyskania pieniędzy z błędnie dokonanego przelewu? Jakie działania należy podjąć, aby je odzyskać? "

Odpowiedź prawnika: Omyłkowy przelew i dochodzenie zwrotu pieniędzy

Świadczenie uzyskane przez zleceniobiorcę ponad przysługującą mu wysokość wynagrodzenia stanowi korzyść uzyskaną bezpodstawnie i może być uznana za świadczenie nienależne, o którym mowa w art. 410 kc. Brak jest bowiem podstawy, na mocy której zleceniodawca zobowiązany byłby do wypłaty zwiększonego wynagrodzenia. Świadczenie jest natomiast nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.

Oczywistym jest, iż zleceniobiorca nie był zobowiązany do świadczenia ponad umówioną wartość wynagrodzenia, może zatem żądać jej zwrotu na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu (Art. 405 - 409 kc). Zgodnie ze wskazanymi przepisami:

  • obowiązek wydania korzyści obejmuje nie tylko korzyść bezpośrednio uzyskaną, lecz także wszystko, co w razie zbycia, utraty lub uszkodzenia zostało uzyskane w zamian tej korzyści albo jako naprawienie szkody,
  • jeżeli ten, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, rozporządził korzyścią na rzecz osoby trzeciej bezpłatnie, obowiązek wydania korzyści przechodzi na tę osobę trzecią,
  • obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

Jeżeli osoba fizyczna - zleceniobiorca, była przedsiębiorcą - spór będzie rozpatrywany w postępowaniu gospodarczym, w tym przypadku przed skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego należy wezwać dłużnika do dobrowolnego spełnienia świadczenia, tj. wysłać mu wezwanie do zapłaty. Jego niedołączenie do pozwu skutkować będzie zwrotem pozwu (art. 479[12] § 3 w zw. z art. 479[8a] kpc).

Jeśli natomiast osoba fizyczna nie prowadzi i nie prowadziła w czasie wykonywania umowy działalności gospodarczej, nie jest obowiązkowe wysyłanie wezwania do zapłaty, w takim wypadku można od razu wystąpić na drogę postępowania sądowego (wysłać pozew przeciwko dłużnikowi), choć w celu uniknięcia zarzutu, że pozwany nie dał powodu do wytoczenia sprawy (co mogłoby skutkować obowiązkiem zwrotu mu kosztów) dobrze jest dysponować dowodem, iż podejmowane były próby pozasądowego rozwiązania sporu.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika