Przedawnienie roszczenia o zwrot prowizji

Pytanie:

"Czy firma ubezpieczeniowa ma prawo żądać od agenta zwrotu wypłaconej prowizji po 40 miesiącach od rozwiązania umowy. W umowie u mnie jest zaznaczone iż w przypadku rozwiązania umowy ubezpieczenia (przez klienta) w ciągu pierwszych 24 miesiecy jej trwania agent ponosi odpowiedzialność zwrotu prowizji wypłaconej z góry. Mam jednak wątpliwość czy po tylu latach można żądać zwrotu prowizji?. Ja rozwiązałem umowę 15 .04.2000 z firmą, a polisa mojego klienta padła w czewcu 2001 r. Także okres 24 miesięcy od wygaśnięcia polisy chyba już minął. "

Odpowiedź prawnika: Przedawnienie roszczenia o zwrot prowizji

Według art. 291 paragraf 1 Kodeksu pracy roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Natomiast bieg terminu przedawnienia roszczeń firmy ubezpieczeniowej, która żąda od agenta zwrotu prowizji, rozpoczyna się od momentu wypowiedzenia przez klienta umowy ubezpieczenia. Wówczas roszczenie firmy staje się wymagalne. Dalej art. 292 Kodeksu pracy stanowi, że roszczenia przedawnionego nie można dochodzić, chyba że ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z przedawnienia. Zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest nieważne. Okres 24 miesięcy zastrzeżony w umowie należy liczyć nie od momentu rozwiązania umowy przez klienta, lecz od chwili w której agent zawarł z nim umowę ubezpieczenia. Wątpliwości budzi postanowienie umowne, według którego agent ponosi odpowiedzialność za zwrot prowizji wypłaconej z góry, w razie rozwiązania umowy przez klienta przed upływem 24 miesięcy od zawarcia umowy ubezpieczenia. Art. 84 Kodeksu pracy wyraźnie stanowi, że pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę, a w tym przypadku prowizja stanowi składnik wynagrodzenia agenta, który pobiera wynagrodzenie prowizyjne.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Karolcia 2015-03-18 20:05:24

    Witam,czy Vienna finanse ma prawo zadac odemnie zwrotu prowizji za polise jezeli polisa upadnie a bylam na umowie zlecenie i potracili mi na storno (poduszke w razie upadku polisy).

  • Patrycja 2015-02-12 11:02:50

    Compensa,a w zasadzie kolelsie postanowili,ze beda sciagac rzekomo nieslusznie pobrane prowizje. otoz prosze przeczytac KC art 761 ust 3,agent nabywa prawo do prowizji gdy klient wplaci pierwsza skladke,postanowienia mniej korzystne dla klienta sa niewazne. Ponadto, nawet gdyby bylo inaczej roszczenie uleglo przedawnieniu. Na pdkreslenie zasluguje fakt,ze Compensa nie ma prawa niczego zadac poniewaz nie ma zadnej dokumentacji zrodlowej,bo nie moze jej miec, . Nie ma wiec zadnych prawnych podstaw do zadania zwrotu prowizji.

  • Ewa 2012-05-07 09:11:26

    witam Bardzo proszę o pomoc W roku 2008 rozwiązałam umowę agencyjną z towarzystwem Ubezpieczeniowym Vienna Finanse ,wcześniej Compensa Z datą 12.04.2012 dostałam pismo z Compensy wezwanie do zapłaty z tytułu upadku polis zawartych w 2006 oraz 2007 r Czy towarzystwo ma prawo ściągać ode mnie te pieniądze? Jest to dla mnie dziwna sytuacja tym bardziej że za część z tych polis towarzystwo potrąciło mi jeszcze w okresie w którym pracowałam Proszę o pomoc


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika