Stawka VAT na bramy z montażem

Pytanie:

"Prowadzę działalność gospodarczą, kupuję stal z 22 % VAT-em, później przerabiam tę stal w wyroby typu bramy, furtki, balustrady pod zamówienie klientów i oczywiście montuję je we wskazanych przez zamawiających miejscach. W jakiej wysokości podatek VAT powinienem naliczać na fakturach?"

Odpowiedź prawnika: Stawka VAT na bramy z montażem

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (a więc 7%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z mocy art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zatem w przypadku remontu lub modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stawka VAT może wynosić 7%. Remont lub modernizacja innych obiektów budowlanych będzie objęta 22% stawką VAT.

Niestety przepisy powyższe obowiązują dopiero od 1 stycznia 2008 r. i nie ma jeszcze jednoznacznego stanowiska, czy do remontów, które mogą być objęte stawką 7% można zaliczyć nie tyle remont samego obiektu budowlanego, co np. remont ogrodzenia (bramy, furtki). Może to być kwestionowane tym bardziej, że przepisy powyższe nie wskazują, że obniżona stawka VAT dotyczyła też infrastruktury towarzyszącej, jak to czynił art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, będący do dnia 31 grudnia 2007 r. podstawą stosowania 7% stawki VAT w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Sytuację pogarsza również fakt, iż w starszych interpretacjach pojawiały się wprost poglądy, iż stawka podatku VAT na poniższe wyroby:

  • balustrady PKWiU-28.11.10-34.1,

  • ogrodzenia PKWiU-28.11.23-63.2,

  • kraty PKWiU-28.73.13-30,

  • konstrukcje stalowe lekkie do wyposażenia obiektów inwentarskich PKWiU-28.11.23-66

- wynosi 22%, a zarazem usługa montażu tychże wyrobów przez producenta również podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22% (tak: informacja Urzędu Skarbowego w Końskich z dnia 8 lipca 2004 r., sygn. PP/443/72/214/2V/95-VAT/2/2004).

Należy zauważyć, iż sprzedaż samych materiałów (balustrad, furtek, bram) bez usługi w każdym przypadku byłaby opodatkowana stawką 22%. Ewentualna – choć jak wynika z powyższych rozważań – wątpliwa możliwość stosowania stawki obniżonej (7%) istnieje tylko w przypadku sprzedaży materiału razem z usługą. Jak bowiem wskazuje się w interpretacjach organów podatkowych, jeżeli przedmiotem umowy cywilnoprawnej są roboty budowlane bądź remonty, wówczas do pełnej wartości usługi należy stosować jednolitą stawkę VAT właściwą dla robót/remontów. Wyszczególnienie natomiast poszczególnych elementów, tj. materiałów, transportu i robocizny dla celów opodatkowania ich podatkiem VAT osobno (wg przewidzianych dla nich stawek) możliwe jest jedynie w sytuacji, gdy umowa z klientem określa odrębnie dostawę poszczególnych towarów i odrębne świadczenie poszczególnych rodzajów usług (tak: informacja Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 8 listopada 2004 r., sygn. PP 443/130/04).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika