Kasa fiskalna w inwenturze likwidacyjnej

Pytanie:

"Likwiduję działalność gospodarczą (PKPiR + VAT). Sporządzam inwenturę dla celów VAT i pdof. Została mi na stanie kasa rejestrująca, którą kiedyś przy kupnie ująłem bezpośrednio w kosztach (wartość poniżej 1.500 zł netto) - nie ujmowałem jej w środkach trwałych, natomiast do ew. wyposażenia jej nie wpisywałem, bo ma wartość poniżej 1.500 zł netto. Czy kasę rejestrującą mam ująć w inwenturze likwidacyjnej? Jeśli tak - to czy po cenie kupna czy po wartości wolnorynkowej (nie jest już nic warta)?"

Odpowiedź prawnika: Kasa fiskalna w inwenturze likwidacyjnej

Po 1 stycznia 2011 r. przy likwidacji działalności gospodarczej nie występuje już 10% zryczałtowany podatek należny od remanentu likwidacyjnego. Uchylono również regulację art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie której w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustalało się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynikał z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Poprzez wprowadzenie nowelizacji we wspomnianym zakresie prawodawca zdecydował się na przesunięcie momentu opodatkowania przychodów z tytułu likwidacji działalności na chwilę, w której podatnik faktycznie uzyska z tego tytułu przychód.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 3a wskazanej ustawy, w razie likwidacji działalności gospodarczej sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Kasę fiskalną również należy ująć z przedmiotowym wykazie. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Odnośnie podatku od towarów i usług (VAT ), zgodnie z art. 14 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Przepis ten stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Obowiązek podatkowy powstaje w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. W przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie, podstawą opodatkowania jest cena nabycia tych towarów określona w momencie dostawy, tj. w momencie ich przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towaru lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa (tak: Interpretacja indywidualna Ministra Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2009 r. ILPP1/443-1034/08-2/BD).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • marek 2020-08-31 14:33:39

    Ale odpowiedź ... Czy ktoś jasno może powiedzieć czy od tej kasy fiskalnej o wartości poniżej 1500zł w momencie likwidacji firmy (załóżmy że wtedy cena rynkowa tej kasy wynosi 100zł, i była wrzucona w koszty jednorazowo w KPiR) 1. trzeba dodatkowo zwrócić jakikolwiek podatek VAT, 2. doliczyć podatek dochodowy 3. ując w spisie TAK/NIE ?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika