Księgowanie przedpłaty w leasingu

Pytanie:

"Podpisałem umowę leasingu na zakup wtryskarki do tworzyw sztucznych 07.12.2007. Zapłaciłem w grudniu 2007 opłatę manipulacyjną i przedpłatę (w umowie jest to zawarte jako przedpłata na poczet pierwszej miesięcznej raty leasingowej). Według umowy pierwsza rata leasingowa będzie w styczniu 2008 roku (reszta pierwszej raty). Faktury VAT na opłatę i przedpłatę dostałem w grudniu z datą wystawienia 14.12.2007. W jakim miesiącu mam powyższe faktury zaksięgować (włączyć do kosztów)? Leasing twierdzi że opłatę manipulacyjną w grudniu, a przedpłatę wraz z pierwszą ratą leasingową w styczniu 2008. Czy fakturę wystawioną w grudniu 2007 r. możemy zaksięgować i umieścić w kosztach w styczniu 2008 r.?"

Odpowiedź prawnika: Księgowanie przedpłaty w leasingu

Nowelizacje ustaw o podatkach dochodowych, które weszły w życie 1 stycznia 2007 r., dokonały rozróżnienia kosztów podatkowych na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami.Obecnie koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w zasadzie w dacie ich poniesienia. Jak wskazała Izba Skarbowa w Warszawie w decyzji z 2 października 2007 r. (nr IPPB1/415-53/07-4/ES): „co do zasady raty leasingowe opłacane przez leasingobiorcę w okresie trwania umowy dotyczą ściśle określonego czasu, nieprzekraczającego roku podatkowego. Dlatego są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w dacie ich poniesienia”.

W przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Wstępnej opłaty leasingowej (lub innych podobnych opłat zwanych czynszem inicjalnym, opłatą wstępną, pierwszą ratą, przedpłatą) często nie można bezpośrednio dopasować do konkretnych przychodów - jest ona zazwyczaj uiszczana jednorazowo przy zawieraniu umowy leasingowej, nawet jeszcze przed wydaniem przedmiotu leasingu, a częstokroć jej uiszczenie jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia realizacji umowy leasingu. Oznacza to zatem, iż jest kosztem pośrednio związanym z przychodem i powinna być rozliczona w całym okresie trwania umowy. Taką interpretację przepisów dotyczącą opłaty wstępnej potwierdzają interpretacje organów podatkowych, w tym m.in. Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 17 stycznia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-368/06/AK. Zatem bez względu na nazewnictwo – jeżeli uiszczenie wynikającej z umowy leasingu określonej kwoty (w szczególności opłaty manipulacyjnej i przedpłaty) jest warunkiem skuteczności tej umowy (jej zawarcia), to – z uwagi na tę właśnie rolę – trzeba przyjmować, że jest to koszt dotyczący całej umowy. Z tego względu opłaty o charakterze wstępnym należy zaliczać do kosztów podatkowych proporcjonalnie do czasu trwania umowy.

Powyższe zasady nie dotyczą przypadku, gdy podatnik prowadzi księgę przychodów i rozchodówi nie stosuje przy tym zasad dotyczących prowadzących księgi rachunkowe. W takiej sytuacji, podatnik nie ma obowiązku stosować się do dyspozycji z art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidującej, iż koszty pośrednie – jeśli dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego – są kosztem uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Wydatki dotyczące pierwszych opłat leasingowych może więc on ująć w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo w dacie ich poniesienia. Przy czym za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (tak: Izba Skarbowa w Poznaniu z 26 września 2007 r. w piśmie nr ILPB1/415-8/07-5/AP).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika