Protokół kasacji wyposażenia

Pytanie:

"Planujemy skasować wpisane do ewidencji wyposażenia stare i niekompletne drukarki, maszyny do pisania itp. Co powinien zawierać druk protokołu kasacyjnego i z ilu osób powinna być złożona komisja kasacyjna?"

Odpowiedź prawnika: Protokół kasacji wyposażenia

Nie ma żadnych przepisów prawnych regulujących kwestie składu komisji kasacyjnej majątku rzeczowego firmy. Brak jest również regulacji prawnych określających wzór protokołu kasacyjnego majątku rzeczowego firmy. Wydaje się, iż powyższe kwestie winny być uregulowane wewnętrznym zarządzeniem zarządzającego firmą.

Likwidacja majątku rzeczowego w firmie winna być poprzedzona powołaniem komisji kasacyjno-likwidacyjnej, mającej za zadanie sporządzenie spisu sprzetu przeznaczonego do likwidacji, który winien określać nazwę sprzętu, ilość sprzętu przewidzianego do likwidacji, jego cenę i wartość. Stanowić będzie on bowiem podstawę sporządzenia protokołu kasacyjno-likwidacyjnego.

W protokole kasacyjno-likwidacyjnym winny znaleźć się takie informacje, jak: nazwa przedmiotu do likwidacji, jego ilość, cena, wartość, jego oznaczenie w księdze inwentarzowej oraz zawierać wnioski komisji co do jego dalszej przyszłości (np. przekazanie do utylizacji). Sporządzony w ten sposób protokół winien zostać podpisany przez członków komisji likwidacyjno-kasacyjnej oraz zatwierdzony przez zarządzającego firmą i głownego księgowego.  

Zużyte wyposażenie można też przekazać na cele osobiste podatnika. Osoba prowadząca działalność gospodarczą i używająca do tej działalności wyposażenia może w każdym momencie podjąć decyzję o jego przeznaczeniu na potrzeby własne. W celu udokumentowania przekazania na cele prywatne wyposażenia wpisanego do ewidencji wystarczy dokonać odpowiedniej adnotacji w ewidencji wyposażenia, określając dzień zaprzestania używania do działalności gospodarczej. W przypadku gdy wyposażenie (także takie, które nie podlega wpisowi do ewidencji wyposażenia) zostanie przeznaczone na własne potrzeby, o jego wartość należy pomniejszyć koszty uzyskania przychodu. W momencie przekazania wyposażenia na potrzeby osobiste przychód zztem nie powstanie (co najwyżej nastąpi konieczność skorygowania kosztów, jeśli przekazanie nastąpi przed likwidacją działalności gospodarczej; z kolei jeśli przekazanie nastąpi po zakończeniu działalności, wyposażenie musi zostać ujęte w remanencie likwidacyjnym). Natomiast przychód z odpłatnego zbycia ma szansę powstać jedynie w razie zbycia rzeczowych składników majątku będących wyposażeniem, przekazanych na potrzeby podatnika po likwidacji działalności. W takim przypadku przychód wystąpi wyłącznie wtedy, gdy odpłatne zbycie nastąpi przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym rzecz nabyto (tak: postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach z dnia 31 października 2005 r.).


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika