Podmioty powiązane

Pytanie:

"Spółka z o o.o. której udziałowcami są 2 osoby fizyczne, prowadzi usługi transportowe samochodami wynajmowanymi od firm (osoba fizyczna i spółka cywilna), które należą do udziałowców spółki. Ponadto w sp. z o.o. jeden z udziałowców jest również prokurentem, mając jednocześnie firmę jednoosobową i spółkę cywilną z 2 udziałowcem. Na dowód wzajemnych usług wystawiane są faktury sprzedaży usług - dzierżawa samochodów na spółkę z o.o. według cen ustalonych w umowie pomiędzy sp. z o.o. i tymi firmami. Ceny te są porównywalne z cenami rynkowymi, a co za tym idzie z cenami, jakie zostałyby zastosowane, gdyby we wzajemnych kontaktach brały udział niezależne podmioty. Czy w tej sytuacji firmy te, tzn. sp. z o.o. firma jednoosobowa i s.c. są podmiotami powiązanymi? A jeśli tak, to czy mamy obowiązek sporządzenia szczegółowej dokumentacji, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy sp. z o.o. ma obowiązek sporządzenia szczegółowej dokumentacji, o której mowa w art. 9a tej ustawy i czy mamy ją gdzieś przedstawić?"

Odpowiedź prawnika: Podmioty powiązane

Rodzaje podmiotów powiązanych określa art. 11 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazuje one, iż powiązania występują przykładowo, jeżeli te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

 

Chociaż przepis ten wskazuje na określenie nieadekwatne do osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub spółki cywilnej, tj. do udziału w kapitale, można przyjąć jednak, iż świadczenia pomiędzy spółką z o.o. z jednej strony, a działalnością indywidualną i spółką cywilną w których uczestniczą udziałowcy spółki z o.o. wypełniają definicję podmiotów powiązanych. Również można przyjąć, iż prokurent – chociaż nie jest członkiem zarządu – bierze udział w zarządzaniu (np. reprezentując spółkę łącznie z członkiem zarządu lub samodzielnie).

 

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy podatnik (np. spółka z o.o.) dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tą spółką - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 – jest obowiązany do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji. Należy przy tym zauważyć, iż obowiązek ten obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

 

  1. 100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo

  2. 30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo

  3. 50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.

Jak stanowi art. 9a ust. 4 ustawy, na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej podatnicy są obowiązani do przedłożenia dokumentacji  w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania tej dokumentacji przez te organy. Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej określą, na podstawie art. 11, dochód podatnika w wysokości wyższej (stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez podatnika w związku z dokonaniem transakcji, o których mowa w art. 9a, a podatnik nie przedstawi tym organom wymaganej przez te przepisy dokumentacji podatkowej - różnicę między dochodem zadeklarowanym przez podatnika a określonym przez te organy opodatkowuje się stawką 50%.

Warto także przeczytać:


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika