Utylizacja zużytych komputerów

Pytanie:

"Spółka z o.o. posiada na stanie kilka zużytych (niesprawnych lub \"nieaktualnych technologicznie\"), całkowicie zamortyzowanych komputerów. Zamierza przekazać je do utylizacji do powiatowego punktu zbiórki tego typu odpadów, który przyjmuje taki sprzęt nieodpłatnie. Dowodem przekazania będą protokoły przekazania sprzętu do utylizacji, jako podstawa wyksięgowania komputerów z ewidencji księgowej spółki ( likwidacji). Czy taki tryb postępowania będzie prawidłowy?"

Odpowiedź prawnika: Utylizacja zużytych komputerów

Przepisy prawa, w tym prawa podatkowego nie zobowiązują podatnika do przetrzymywania na stanie majątkowym zużytych zamortyzowanych środków trwałych. Zasadniczo, jeśli nie są one wykorzystywane w działalności to i tak powinny być wykreślone z ewidencji środków trwałych, a w każdym przypadku już po ich utylizacji powinny być z tej ewidencji usunięte. Podatnik utylizując nieodpłatnie komputery w uprawnionym podmiocie  powinien - dla celów możliwej przyszłej kontroli i pytań odnośnie losów sprzętu - zachować dokumenty potwierdzające, że sprzęt został zutylizowany i podatnik nie uzyskał z tego tytułu przychodu.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • AL 2012-04-21 12:35:35

    Moim zdaniem artykuł nic nie wnosi. Brakuje mi informacji jak powinien wyglądać taki dokument. Przede wszystkim czy na dokumencie utylizacji musi być wyszczególnione co dokładnie jest utylizowane czy wystarczy ogólna masa sprzętu.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika