Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Rozwiązanie umowy z powodu nieobecności

Pytanie: Firma ma kilku pracowników, którzy nie pojawili się w pracy dłuższy okres po zakończeniu pracy na wyjazdowej budowie. Nieobecność pracowników sięgała 2 miesięcy. Firma zamierza zgłosić wniosek o upadłość ze względów ekonomicznych. Pracodawca chcąc uporządkować sprawy kadr przed złożeniem wniosku niedoczekawszy się kontaktu pracowników z firmą chce ich zwolnić na podst. art. 52 § 1 pkt.1 - wskazując jako przyczynę: nieusprawiedliwiona nieobecność pracownika w firmie od dnia..... po dzień dzisiejszy. Niektórzy pracownicy wzięli po zjeździe z budowy urlop wypoczynkowy. Od zjazdu do przedmiotowego wypowiedzenia upłynęły 2 miesiące (61 dni). Jaki dzień może przyjąć pracodawca jako początek nieobecności nieusprawiedliwionej pracownika: pierwszy dzień po zjeździe i nie stawieniu się w pracy - nieobecny od 60 dni (data) po dzień dzisiejszy, czy biorąc pod uwagę 30 dniowy termin jaki wiąże pracodawcę w sensie dowiedzenia się o danej nieobecności - więc nieobecny od 29 dni (data) po dzień dzisiejszy. Czy przyjmując, że kolejny dzień pracodawca "wyczekuje" pracownika - może wpisać w przyczynie np.: nieobecny od 7 dni (data) po dzień dzisiejszy. Niektóre terminy oczywiście zmienione o długość wykorzystanego urlopu przez pracownika.

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. Nr 60 poz. 281) w razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik powinien zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później niż w drugim dniu nieobecności w pracy. Niedotrzymanie tego terminu przez pracownika może być usprawiedliwione tylko szczególnymi okolicznościami. Zatem jeśli pracownik nie usprawiedliwia swojej nieobecności po dwóch dniach pracodawca może rozwiązać z nim umowę na podstawie art. 52 § 1 kodeksu pracy.

Zakładamy, iż w przedstawionej sprawie umowy o pracę są zawarte na czas nieokreślony.

Zgodnie z art. 52 § 2 kp zwolnienie dyscyplinarne może nastąpić najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia, w którym pracodawca dowiedział się o przyczynie zwolnienia. W opisanym przypadku można argumentować, że dowiedzenie się o przyczynie zwolnienia nastąpiło później (po np. miesięcznej nieobecności w pracy). Potwierdza to również wyrok SN z 22 listopada 2001 r., I PKN 700/00, zgodnie z którym w sytuacji, gdy naruszenie obowiązków pracowniczych polega na zawinionym zaniechaniu, mimo obowiązku czynienia, bieg miesięcznego terminu z art. 52 § 2 kp należy liczyć odrębnie w stosunku do każdego kolejnego dnia utrzymującego się nieprzerwanie stanu naruszenia.

Co prawda w powyższej sprawie zaniechanie pracownika polegało na przetrzymywaniu sprzętu biurowego stanowiącego własność pracodawcy, mimo wezwań do jego zwrotu, ale naszym zdaniem podobne rozwiązanie można zastosować w przypadku nieusprawiedliwionej, ciągłej, nieobecności.

Należy pamiętać, że za czas nieusprawiedliwionej nieobecności pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie(art. 80 k.p.). Pracownikowi, który porzucił prace przysługuje natomiast ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

Pracodawca ma również prawo domagać się od pracownika, który porzucił pracę, naprawienia szkody, jaką poniósł z tego tytułu. Odpowiedzialność pracownika w takiej sytuacji regulują przepisy art. 114-122 kodeksu pracy.  

W oświadczeniu o rozwiązaniu umowy w zasadzie nie trzeba wskazywać dokładnie ilości dni nieobecności w pracy. W takim przypadku należałoby uzasadniać, że pracodawca np. mimo próby skontaktowania się z pracownikami nie otrzymał żadnej informacji o przyczynie nieobecności i dlatego podjął decyzję o rozwiązaniu umowy.

Autor:
Michał Włodarczyk,
Pomaga w sprawach pracowniczych. Specjalista od ubezpieczeń społecznych. Doradza także w sprawach szeroko pojętego prawa cywilnego. Zobacz więcej »

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Rozwiązanie umowy z powodu nieobecności

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Anna

    ocena usługi:

    Dostałam niezwykle rzetelną , popartą paragrafami, ustawami, informację, bardzo dziękuję!
  • Dorota G.

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująco i profesjonalnie. Dziękuję i z pewnością będę polecać.
  • Michał K.

    ocena usługi:

    Szybka wycena, fachowa porada podparta paragrafami, dziękuję za pomoc i gorąco polecam.
  • Mariusz

    ocena usługi:

  • edek

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze.
  • Janina

    ocena usługi:

    Opinia bardzo jasno przedstawiona. Odpowiedzi na pytania wyczerpujące i zrozumiałe. Wzory wniosków do sądu również dołączone. Bardzo polecam tę formę pomocy.
  • Jacek Trzciołek

    ocena usługi:

    Pomoc szybka i konkretna.
  • Alicja

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo jestem zadowolona z pomocy prawnej.Polecam innym korzystanie z fachowej porady.
  • Halina W.

    ocena usługi:

    Bardzo rzetelna i wszechstronna analiza sytuacji. Bardzo dziękuję.
  • Sebastian T

    ocena usługi:

  • Paweł

    ocena usługi:

  • Jola z Norwegii

    ocena usługi:

    Odpowiedz rzetelna,poparta paragrafami. Obszerne wyjaśnienie tematu.Polecam z całego serca i pozdrawiam.
  • Lidia

    ocena usługi:

    Opinia prawna konkretna, rzeczowa i napisana językiem zrozumiałym dla każdego. Wyczerpująca odpowiedź na moje pytania i wątpliwości.
  • zbigniew

    ocena usługi:

    Tanio ,szybko i w języku zrozumiałym dla laika , polecam .
  • Jan Mossakowski

    ocena usługi:

    miła i fachowa usługa profesjonalne podejście do zadanych pytań
  • DANUTA

    ocena usługi:

    Pomoc jaką uzyskałam była dla mnie przede wszystkim rzetelna i prawdziwa. Odpowiedzi na moje zapytanie szukałam w internecie, gdzie każdy wypowiadał się różnie, nie jednoznacznie. Dobrze, że trafiłam tutaj i otrzymałam fachową opinię. Na pewno polecam innym skorzystania z pomocy prawniczej !!
  • Tworska Ewa

    ocena usługi:

    Pomoc prawna była rzetelna , wyczerpująca, bez niezrozumiałych dla przeciętnego obywatela zawiłości językowo - prawnych . Swietna opcja : negocjowanie ceny, ponieważ większości nie stać na wysokie opłaty, a przecież też muszą niejednokrotnie korzystać z pomocy Prawników . Polecam




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane