Umowa z firmą zagraniczną

Pytanie:

"Czy zawierając (jako osoba fizyczna, nie na działalność gospodarczą) umowę z firmą z USA nie mającą przedstawicielstwa w Polsce na pracę wykonywaną w Polsce są przepisy dotyczące sprawy wolnych dni (święta), urlopu (czy w ogóle się należy), długości okresu próbnego? Co w przypadku choroby? Czy też zależy to od decyzji firmy amerykańskiej? Praca wykonywana jest codziennie, wyniki codziennie przesyłane e-mailem do Stanów. Praca ma być na dłuższy okres czasu. Czy wymagana jest (np. ze strony US) umowa na piśmie?"

Odpowiedź prawnika: Umowa z firmą zagraniczną

Zakładam, że strony (pracownik i pracodawca) nie skorzystały z możliwości wyboru prawa (art. 32 ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe). W takim wypadku zastosowanie znajdzie art. 33 §2 ustawy, który stanowi, że do takich stosunków pracy stosuje się przepisy państwa, w którym praca jest, była lub miała być wykonywana. Właściwe będzie więc w tym wypadku prawo polskie.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to pracodawcy są odpowiedzialni za obliczanie i pobieranie w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy. Urząd Skarbowy może więc egzekwować takie obowiązki wyłącznie od pracodawców. Po stronie pracownika nie istnieje obowiązek przedstawienia urzędowi treści umowy o pracę.

Więcej na ten temat prawa obowiązującego w Polsce w artykułach:

Urlopy wypoczynkowe – nabycie uprawnień przez pracownika, wymiar urlopu, zasady jego udzielania

Urlop macierzyński i wychowawczy – zasady przyznawania

Co to są urlopy okolicznościowe i komu przysługują?

Dodatkowe dni wolne od pracy


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Bartek 2013-01-19 21:41:06

    a jak jest jeśli w umowie wszelkie obowiązki podatkowe i ZUS są na pracowniku? Jakie składki on wtedy odprowadza? Tradycyjny ZUS jak się to oblicza od pensji brutto, czy dodatkowo opłaca tą część składek ZUS i Funduszu Pracy co przy polskiej firmie odprowadza dodatkowo pracodawca (dodatkowe koszty pracodawcy co nie jest częścią pensji brutto). Czy to też musi odprowadzać pracownik? pzdr Bartek


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika