Wejście w życie obwieszczenia w zakładzie pracy

Pytanie:

"Zatrudniam pracowników, którzy do tej pory byli zatrudnieni w równoważnym systemie czasu pracy. Od 1 kwietnia będą zatrudnieni w podstawowym systemie czasu pracy. Zatrudniam do 20 pracowników, tym samym nie obowiązuje w zakładzie pracy regulamin. W obecnej chwili wywiesiłam na tablicy ogłoszeń obwieszczenie i pracownicy od 1 kwietnia będą musieli podpisać oświadczenie, że zapoznali się z treścią tego obwieszczenia. Jedna z pracownic jest na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Czy też od tej pracownicy też muszę otrzymać podpis, że zapoznała się z obwieszczeniem?"

Odpowiedź prawnika: Wejście w życie obwieszczenia w zakładzie pracy

Zmiana systemu czasu pracy może nastąpić poprzez układ zbiorowy pracy, regulamin pracy, a jeżeli u pracodawcy nie obowiązuje ani układ zbiorowy pracy ani regulamin pracy w drodze obwieszczenia. Postanowienia zawarte w obwieszczeniu wchodzą w życie z upływem dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Jeżeli przyjętym w Pani zakładzie pracy sposobem informowania pracowników poprzez jego obwieszczenie jest wywieszenie jego treści oraz dostarczenie każdemu z pracowników indywidualnie dokumentu z treścią obwieszczenia, to również w tym przypadku należy dostarczyć tej pracownicy treść tego obwieszczenia (np. listem poleconym za potwierdzeniem odbioru).

Problematyczne w praktyce może okazać się zakwalifikowanie podpisu, który pracownicy składają na dokumencie zawierającym treść obwieszczenia. Należy więc rozstrzygnąć problem, czy złożenie podpisu potraktować jako element poinformowania pracownika o treści obwieszczenia (wtedy brak podpisu pracownika skutkuje nieskutecznym podaniem do wiadomości pracowników), czy też podpis składany przez pracownika stanowi jedynie dowód, że pracownik zapoznał się z treścią obwieszczenia, a w związku z tym podpis nie stanowi elementu poinformowania pracownika o treści obwieszczenia. Bardziej zasadne wydaje się stanowisko, że podpis stanowi jedynie dla pracodawcy dowód zapoznania się przez pracownika z treścią obwieszczenia a fakt zapoznania się przez pracownika z treścią obwieszczenia można udowodnić innymi środkami dowodowymi (np. poprzez dowód doręczenia przesyłki zawierającej treść obwieszczenia). Jeśli natomiast uznać, że brak podpisu skutkuje niewłaściwym podaniem do wiadomości pracowników treści obwieszczenia, to należałoby bezwzględnie uzyskać podpis pracownika (np. przesłać pocztą na adres pracownika i poprosić o zwrotne przesłanie jednego egzemplarza wraz z podpisem pracownika).

Jednak, jak już wspomnieliśmy na wstępie, zależy to od przyjętej w danym zakładzie pracy praktyki. Przepisy nie wymagają uzyskania podpisu i pozostawiają pracodawcy swobodę w zakresie sposobu informowania pracowników o nowo wprowadzonym obwieszczeniu.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika