Umowa zlecenia a stosunek pracy

Pytanie:

"W jakich wypadkach umowa zlecenia może oznaczać nawiązanie stosunku pracy w rozumieniu Kodeksu pracy?"

Odpowiedź prawnika: Umowa zlecenia a stosunek pracy

Bardzo istotne jest to, że umowa zlecenia może zostać uznana za umowę o pracę. Art. 22 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w takich warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.

Osoba zatrudniona może wystąpić z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy. W konsekwencji osoba ta mogłaby domagać się uprawnień typowych dla stosunku pracy. Żeby zabezpieczyć się przed takim ustaleniem, można próbować ukształtować stosunek prawny między stronami w taki sposób, żeby nie były spełnione przesłanki z art. 22 k.p. Pomocne może być podkreślenie samodzielności przyjmującego zlecenie, np. w zakresie wyboru godzin pracy, a także braku kierownictwa przez podmiot zatrudniający podczas wykonywania umowy.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika