Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Cydr z niższą akcyzą?

www.sxc.hu/theswedish
(fot. www.sxc.hu/theswedish)

Nowe przepisy regulujące podatek akcyzowy od alkoholu ułatwią rozwój małych firm branży i przyczynią do lepszej ochrony zdrowia konsumentów – zapewnia Komisja Europejska, proponując pakiet wniosków legislacyjnych. Obejmą one m.in. producentów cydru, którzy obecnie nie mają dostępu do obniżonych stawek akcyzy przyznawanych małym producentom piwa i napojów spirytusowych.

Projekt Komisji Europejskiej 

Komisja zapowiedziała zmianę przepisów regulujących podatek akcyzowy od alkoholu w UE, torując drogę ku przyjaźniejszemu otoczeniu biznesowemu, zmniejszeniu kosztów dla małych przedsiębiorstw zajmujących się produkcją alkoholu oraz lepszej ochronie zdrowia konsumentów.

Ta zapowiedź oznacza, że drobni producenci alkoholu i producenci alkoholi rzemieślniczych (w tym, po raz pierwszy, mali niezależni producenci cydru) będą mieli dostęp do nowego, ogólnounijnego systemu certyfikacji potwierdzającego ich dostęp do niższych stawek celnych w całej Unii. Korzyści dla zdrowia konsumentów ma przynieść także intensyfikacja walki z nielegalnym wykorzystywaniem zwolnionego z podatku alkoholu denaturowanego do produkcji podróbek napojów alkoholowych. Planowany jest również wzrost progu dla piwa o niższej zawartości alkoholu, do którego mogą mieć zastosowanie obniżone stawki podatkowe.

Komisarz do spraw gospodarczych i finansowych, podatków i ceł Pierre Moscovici powiedział: - "Wspólne unijne przepisy dotyczące struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych mają ponad 25 lat i wymagają pilnej aktualizacji, aby mogły nadążyć za wyzwaniami i możliwościami, jakie stwarzają nowe technologie i rozwój handlu, przy jednoczesnej ochronie zdrowia publicznego. Zachęcam państwa członkowskie do szybkiego i zdecydowanego podjęcia decyzji w tej kwestii".

Co proponuje Komisja?

Projekt KE ma na celu:

  • wprowadzenie jednolitego systemu certyfikacji, uznawanego we wszystkich państwach UE, potwierdzającego status niezależnych, drobnych producentów w całej Unii. Ograniczy to koszty administracyjne i koszty przestrzegania przepisów dla drobnych producentów, którzy powinni móc korzystać z obniżonych stawek akcyzy pod pewnymi warunkami;
  • zapewnienie precyzyjnej i spójnej klasyfikacji cydru w całej UE, której brak jest obecnie główną przeszkodą dla drobnych producentów cydru, którzy nie mają dostępu do obniżonych stawek przyznawanych małym producentom piwa i napojów spirytusowych;
  • wprowadzenie przejrzystych przepisów dotyczących procesów i warunków produkcji alkoholu denaturowanego w UE. Alkohol ten wykorzystywany jest do produkcji m.in. środków czyszczących, płynów do mycia szyb, perfum i środków zapobiegających zamarzaniu, i jest zwolniony z podatku akcyzowego. Takie zwolnienie może być nadużywane przez nieuczciwych producentów, którzy – nie płacąc podatków i, co ważniejsze, narażając zdrowie konsumentów – wykorzystują denaturat do produkcji i sprzedaży potencjalnie niebezpiecznych podróbek napojów alkoholowych. Wniosek KE pozwoli stworzyć nowoczesny system zgłaszania nadużyć w odniesieniu do niektórych preparatów na bazie alkoholu, tak aby nie mogły być już stosowane jako substancje skażające;
  • aktualizację systemów informatycznych. Nowe przepisy zastąpią przestarzałe, oparte na dokumentach papierowych procedury śledzenia przemieszczenia się niektórych alkoholi denaturowanych i doprowadzą do obowiązkowego stosowania systemu przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS). Ułatwi to śledzenie przemieszczania tych produktów wysokiego ryzyka w czasie rzeczywistym, ograniczając oszukańcze korzystanie ze zwolnienia z podatku oraz chroniąc konsumentów;
  • podniesienie progu dla piwa o niższej zawartości alkoholu, które może być objęte obniżonymi stawkami podatkowymi, z 2,8 proc. obj. do 3,5 proc. obj. w celu zachęcenia browarników do innowacyjności i tworzenia nowych produktów. Powinno to skłonić konsumentów do wybierania napojów alkoholowych o niskiej zawartości alkoholu zamiast standardowych wysokoprocentowych alkoholi, co powinno ograniczyć spożycie alkoholu.

Przedstawione wnioski legislacyjne zawierają również przepisy dotyczące ogólnie podatku akcyzowego, które mają na celu usunięcie barier dla MŚP. Umożliwi im to korzystanie z nowoczesnych systemów informatycznych oraz zniesienie obowiązku zatrudniania przedstawicieli podatkowych. Państwa członkowskie mogą obecnie wymagać, aby sprzedawcy na odległość produktów objętych akcyzą zatrudniali przedstawicieli podatkowych, co może sprawić, że legalny handel będzie finansowo nieopłacalny.

Kontekst prawny propozycji KE

Podatek akcyzowy to podatek pośredni od sprzedaży lub użytkowania określonych produktów, takich jak alkohol. Jest on zwykle wyliczany od ilości produktu, np. 1 000 litrów. Wszystkie wpływy z podatku akcyzowego wpływają do budżetów krajowych i stanowią około 5–18 proc. dochodów podatkowych lub 2–5 proc. PKB państw członkowskich. Państwa członkowskie UE mogą swobodnie ustalać stawki krajowe według własnego uznania, pod warunkiem że przestrzegają ogólnounijnych progów minimalnych.

Istniejące unijne przepisy dotyczące harmonizacji struktur podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych uzgodniono w 1992 r. (dyrektywa 92/83/EWG). Określają one wspólne definicje wyrobów alkoholowych, które są objęte akcyzą, i gwarantują, że wszystkie państwa członkowskie w ten sam sposób traktują te same wyroby. Określają one również metodę naliczania należności podatkowych od produktów alkoholowych oraz kryteria korzystania z obniżonych stawek lub ze zwolnień. Pozostałe prawodawstwo w tej dziedzinie oraz zaproponowane dziś przekształcenie (dyrektywa 2008/118/WE) ustanawiają przepisy mające zastosowanie do wszystkich wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (alkohol, tytoń i energia).

Rewizja obu dyrektyw jest częścią realizowanego przez Komisję programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT). Rada UE zwróciła się do Komisji o przeprowadzenie również niezbędnych badań i konsultacji w celu przedstawienia wniosków w sprawie rewizji obu dyrektyw. Ich częścią były otwarte konsultacje publiczne rozpoczęte w 2017 r. Respondenci zwrócili uwagę na wartość dodaną doprecyzowania obecnych przepisów i z zadowoleniem przyjęli zmniejszenie obciążeń administracyjnych i związanych z przestrzeganiem przepisów.

Wspomniane wnioski ustawodawcze zostaną teraz przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu do konsultacji oraz Radzie UE do przyjęcia.

Zob. też: Strona internetowa DG TAXUD dotycząca akcyzy na alkohol

  • Podziel się:

 

Komentarze: Cydr z niższą akcyzą?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane