Jakie powinny być nasze szkoły w XXI wieku?

Państwa członkowskie powinny ściślej współpracować w celu lepszego dostosowania systemu edukacyjnego do potrzeb uczniów i pracodawców - wynika z przyjętego dziś komunikatu Komisji „Rozwijanie kompetencji na miarę XXI wieku: plan europejskiej współpracy w zakresie szkół". Oznacza to konieczność wprowadzenia zmian w europejskich szkołach, nieraz radykalnych, aby możliwe stało się lepsze przygotowanie młodych ludzi do wyzwań naszego wieku.

Komisja proponuje program współpracy w trzech dziedzinach:

  1. Nacisk na przekazywanie uczniom kompetencji przydatnych w życiu poprzez: wzrost poziomu umiejętności czytania i liczenia; uczenie się uczenia; oraz unowocześnienie programów nauczania, materiałów pedagogicznych, doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz systemu oceny;

    Porady prawne
  2. Zobowiązanie do zapewnienia wysokiej jakości nauczania dla każdego ucznia poprzez: upowszechnienie edukacji przedszkolnej; równość uczniów w systemach szkolnych; ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki szkolnej; oraz większą pomoc dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczestniczących w ogólnym systemie edukacyjnych. oraz

  3. Doskonalenie nauczycieli i pracowników szkół. Między innymi: większy zakres i lepsza jakość kształcenia nauczycieli; skuteczniejsza rekrutacja nauczycieli; oraz pomoc dyrektorom szkół w poprawie jakości uczenia się.

Edukacja szkolna coraz częściej jest uznawana za ważny obszar reform, jeśli państwa członkowskie mają osiągnąć cele strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Jednak postęp w poprawie wskaźników umiejętności czytania, ograniczenia przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz poprawy osiąganego poziomu wykształcenia jest jak na razie rozczarowujący.

„Nasze systemy edukacyjne muszą się zreformować, aby oferować młodym ludziom nowe umiejętności, niezbędne w nowych miejscach pracy", powiedział komisarz Ján Figel', „ponieważ musimy przygotować młodzież do pracy w zawodach, które być może jeszcze nie istnieją.

Ponadto dodał: „osiągnięcia uczniów w szkole mają faktycznie wpływ na ich późniejsze możliwości w życiu, musimy więc wyrównać wszelkie nierówności, aby nasze systemy edukacyjne stały się bardziej skuteczne i wydajne. Zachęcamy państwa członkowskie do współpracy w tej dziedzinie."

Jednym ze sposobów walki z nierównościami jest poprawa dostępu do edukacji przedszkolnej. Trzeba również upewnić się, że szkoły rzeczywiście uczą dzieci podstawowych umiejętności. Obecnie 24,1% młodych ludzi (17,6% dziewcząt, 30,4% chłopców) osiąga słabe wyniki w czytaniu. Pomocne może być bardziej zindywidualizowane podejście do uczenia się oraz bardziej twórcze wykorzystanie instrumentu oceny. Komisja proponuje poprawę jakości edukacji szkolnej przez powszechniejsze stosowanie przez szkoły samooceny oraz przez lepszą jakość szkoleń dla pracowników szkół.

Komunikat stanowi część pakietu działań przewodniczącego Barrosa, przyjętego 2 lipca 2008 r (IP/08/1070), którego celem jest poprawa dostępu, możliwości i solidarności wśród wszystkich obywateli UE. Do komunikatu dołączono dokument roboczy, w którym przedstawiono najnowsze wyniki badań i statystyki, jak również podsumowanie odpowiedzi na konsultacje publiczne „Szkoły na miarę XXI wieku". Państwa członkowskie współpracują już ze sobą, dzieląc się dobrymi praktykami w różnych aspektach kształcenia i szkolenia w ramach programu Edukacja i szkolenie 2010.

Źródło: Komisja Europejska, www.ukie.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika