Jakie są prawa pasażera samolotu?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie prawa przysługują klientom linii lotniczych. Mogą oni domagać się odszkodowań lub noclegu, gdy ich samolot się opóźnia. Wszystko to oczywiście pod pewnymi warunkami.

Co zrobić, gdy zagubiony lub zniszczony zostanie bagaż?

Przysługuje wtedy prawo do odszkodowania. Za zniszczenie lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5918 PLN). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na konsumencie.

Trzeba jednak pamiętać, że zaginiony/zniszczony bagaż zgłosić już na lotnisku oraz wypełnić odpowiedni formularz. Na wszelki wypadek warto zachować jego kopie.
Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu. Gotowy formularze reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdują się na stronie: www.konsument.gov.pl.

Porady prawne

- W razie zagubienia bagażu, trudno jest oszacować pełną wartość utraconych przedmiotów, dlatego warto jest załączyć do reklamacji posiadane paragony. Sposobem na udokumentowanie zawartości bagażu może być również zrobienie jego zdjęć przed wylotem i dokładnej listy spakowanych przedmiotów - podaje UOKiK.
Warto pamiętać, że cenne przedmioty (biżuteria, elektronika) często nie podlega reklamacji. Tego typu rzeczy lepiej więc wziąć na pokład samolotu.
Opóźniony lot - jakie są prawa pasażera?

Po pierwsze jest to prawo od pisemnej informacji o odszkodowaniach i pomocy, jeśli opóźnienie wynosi minimum dwie godziny. Linie lotnicze powinny zapewnić m.in. bezpłatne posiłki i napoje, a także darmowy hotel i transport do niego. Co jeszcze?

- Prawo do zwrotu kosztów biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu,
gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin. Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR (w zależności od zasięgu podróży) w przypadku, gdy pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej
3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu - przypomina Urząd.

Jak dodaje, jeśli przewoźnik przez kilka godzin oczekiwania na opóźniony lot nie dostarczył choćby kanapki, jest to podstawa do reklamacji. Należy do niej załączyć rachunek, np. za posiłek z baru na lotnisku z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.

Odwołany lot - co wtedy?

Jeśli lot zostanie całkowicie anulowany również mamy prawo do darmowego wyżywienia, hotelu, a także odszkodowania od 250 do 600 euro. Oczywiście przewoźnik zobowiązany jest też do zorganizowania zastępczego połączenia.

- Obecnie pasażer może domagać się odszkodowania za odwołanie lotu lub opóźnienie powyżej 3 godzin, o ile przewoźnik nie jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (tzw. siła wyższa, np. strajk czy wybuch wulkanu) - pisze UOKiK.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika