Perspektywy rozwijania dialogu obywatelskiego w ramach Traktatu z Lizbony

Parlament Europejski przyjął sprawozdanie, w którym wskazuje na potrzebę rozwoju dialogu z obywatelami oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego. „Nie tworzymy Unii dla państw i rządów, tworzymy ją dla obywateli" - tymi słowami Jeana Moneta przekonywała do nowych form i możliwości dialogu pomiędzy instytucjami Unii Europejskiej a jej obywatelami autorka sprawozdania, polska deputowana Genowefa Grabowska.

W sprawozdaniu podkreślono ważną rolę dialogu UE ze społeczeństwem. Sprawozdawczyni zwróciła uwagę, że powstała widoczna luka komunikacyjna, czego rezultatem było francuskie i holenderskie „nie" dla Konstytucji dla Europy, jak i irlandzkie „nie" dla Traktatu z Lizbony.

Porady prawne

"Unia Europejska rozszerza się, obywateli przybywa, natomiast instytucje europejskie, instytucje Unii Europejskiej mają problem z kontaktowaniem się z obywatelami" - zauważyła posłanka Grabowska - "I dlatego Parlament Europejski wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu, próbując stworzyć tego typu mechanizm i zaproponować tego typu kontakty pomiędzy instytucjami Unii Europejskiej a jej obywatelami, które wyeliminują brak demokracji, pokażą, że obywatele odgrywają ważną rolę także w procesie podejmowania decyzji na forum Unii Europejskiej".

Sprawozdanie podkreśla ogromną rolę i znaczenia dialogu obywatelskiego w Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście Traktatu Lizbońskiego. Zaakcentowano w nim potrzebę wskazania nowych form i możliwości dialogu, a także na konieczność opracowania jasnych i przejrzystych zasad jego prowadzenia na forum europejskim.

 

Zasada reprezentatywności

Sprawozdanie podkreśla, że społeczeństwo obywatelskie Europy odgrywa znaczącą rolę w europejskim procesie integracji, a jeśli Unia Europejska chce osiągnąć swoje cele i zamierzenia polityczne, to potrzebuje szerszej debaty publicznej, efektywniejszego dialogu obywatelskiego i większej świadomości politycznej.

W sprawozdaniu podkreśla się, że w UE musi być reprezentowany głos obywateli. Dlatego instytucje muszą włączyć w dialog obywatelski zainteresowanych przedstawicieli społeczeństwa, a zwłaszcza młodych ludzi.

"Chcę, aby dialog obywatelski miał charakter wzajemny, dwustronny - to znaczy, by nie tylko Unia Europejska mówiła do obywatela, a obywatel Unii odpowiadał, ale by instytucje unijne informowały obywateli, kiedy ten głos został wzięty pod uwagę i jakie konsekwencje wywołały opinie obywateli. Dlatego potrzebna nam jest informacja zwrotna płynąca z Unii do obywateli" - powiedziała autorka sprawozdania.

Posłowie wezwali instytucje UE do ustanowienia zasad powoływania przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, metod organizowania konsultacji i ich finansowania. Dialog obywatelski powinien być przekrojowym zadaniem wszystkich dyrekcji generalnych Komisji, wszystkich roboczych grup doradczych w Radzie Ministrów i wszystkich komisji Parlamentu Europejskiego.

Raport proponuje także regularne spotkania przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i komisarzy w ramach forów odbywających się w państwach członkowskich, jako sposób zmniejszenia postrzeganego rozdźwięku między UE i obywatelami Europy.

 

Przejrzystość

Posłowie wezwali Radę Unii Europejskiej do ułatwienia i uproszczenia dostępu do jej prac, gdyż jak podkreślili jest to postrzegane, jako warunek konieczny dla nawiązania prawdziwego dialogu ze społeczeństwem obywatelskim.

Z drugiej strony instytucje unijne, powinny wspólnie udostępnić informacje o reprezentatywności i dziedzinach działalności organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Europie, np. poprzez publiczną i przyjazną użytkownikom bazę danych oraz systematyczną publikację listy organizacji, które włączyły się w konsultacje, przedstawiły swój punkt widzenia i swoje sugestie. Pozwoli to oddzielić lobbystów od autentycznych reprezentantów społeczeństwa obywatelskiego.

 

Zasady prowadzenia dialogu obywatelskiego

Sprawozdawczyni proponuje, aby zobowiązać władze krajowe, regionalne i lokalne do popularyzacji i jak najczęstszego odwoływania się do metody dialogu obywatelskiego, aby obywatele UE mogli poznać praktyczne działanie demokracji partycypacyjnej.

Należy poszukiwać i aktywnie wykorzystywać nowe technologie w tworzeniu kanałów informacyjnych a także kontynuować i rozszerzać współpracę z mediami.

"Chcę wskazać, że państwa członkowskie powinny być zobowiązane do promowania dialogu obywatelskiego. Chcę, aby wszystko, co w tym sprawozdaniu się pojawia i o czym nie zdążyłam powiedzieć, zostało w pierwszej możliwej sytuacji, czyli przy wyborach do Parlamentu Europejskiego, w kampanii wyborczej, przetestowane i byśmy uczynili ten pierwszy krok w kontaktach z obywatelami europejskimi, przekazując to, co Unia ma im najlepszego do zaoferowania i biorąc od nich nauki, które powinniśmy tutaj włączyć" - podkreśliła profesor Grabowska.

Genowefa GRABOWSKA (PSE, PL)

Perspektywy rozwoju dialogu społecznego w ramach traktatu lizbońskiego

Procedura: Inicjatywa własna

Debata: 12.01.2009

Głosowanie: 13.01.2009 

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska, 13.01.2009


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika