PKPP Lewiatan popiera programy specjalne

PKPP Lewiatan popiera zapisy projektu rozporządzenia dotyczącego programów specjalnych. Instrument ten, przewidziany w ostatniej nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ma szansę przyczynić się do polepszenia efektywności mechanizmu aktywizacji zawodowej.

Programy specjalne umożliwią starostom powiatów dobór grupy docelowej programu oraz określenie jego organizacyjnej formy dostosowując do uwarunkowań lokalnego rynku pracy.

Projekt rozporządzenia co do zasady zasługuje na poparcie. Proponujemy jednak pewne zmiany, które uczynią ten mechanizm bardziej efektywnym.

Do nich należy zwiększenie zakresu konsultacji z partnerami społecznymi w ramach procedury analizy koniczności wstrzymania realizacji programu specjalnego określonej w § 9 projektu rozporządzenia. Ponieważ starosta jest zobligowany do zasięgnięcia opinii powiatowej rady zatrudnienia na etapie ustanawiania programu specjalnego, uważamy, że logicznym następstwem byłoby zasięgnięcie analogicznej opinii dotyczącej wstrzymania takiego programu.

Sugerujemy również uzupełnienie zapisów zawartych w § 7 projektu o niezwykle ważne kryterium zaopiniowania programu jakim jest ukierunkowanie programu na określony cel. Tym bardziej, że takie kryterium pojawia się w § 9 przy analizowaniu konieczności wstrzymania programu.

Uważamy też, że wskazane w § 3 projektu rozporządzenia, porozumienie dotyczące realizacji programu specjalnego powinno zostać zastąpione umową na rzecz realizacji programu specjalnego. Umowa stwarza ramy prawne przez określenie m.in. konkretnych zobowiązań dla stron, kosztów i źródeł finansowania, które dla stron będą wiążące i egzekwowalne. Wprowadzenie umowy w miejsce porozumienia sprawi, że strony działające na rzecz programu specjalnego będą miały większa jasność i pewność co do swojego zaangażowania w jego realizację.

Zwracamy ponadto uwagę na zapis § 2 ust. 6 projektu. Uważamy, że sformułowanie „...niewystarczające do powrotu bądź utrzymania miejsc pracy." powinno być zastąpione sformułowaniem „...niewystarczające do powrotu na rynek pracy bądź utrzymania miejsc pracy.". Takie określenie jest w naszej opinii bardziej czytelne.


Pragniemy również wskazać, że zamieszczona w § 2 analiza rynku pracy nie powinna ograniczać się jedynie do badania ofert pracy dostępnych w powiatowych urzędach pracy. Niestety przy takim zapisie ust. 2 w praktyce może się ona do tego sprowadzać. Może to jednak spowodować zamazanie rzeczywistego obrazu lokalnego rynku pracy, ponieważ nie jest tak, że do PUP kierowane są wszystkie oferty na danym obszarze. Starosta powinien być ponadto zobligowany do wykorzystywania dostępnych analiz, a nie tylko korzystać z takiej możliwości.

Brakuje nam także zapisu o konieczności uwzględnienia w analizie rynku pracy, prognozy kształtowania się zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz struktury bezrobocia w perspektywie kilkuletniej. Taki obowiązek przyczyniłby się do lepszego opracowania zakresu i form wsparcia w ramach programu specjalnego, zapewniając jego większą efektywność.

Liczymy, że przedstawione uwagi przyczynią się do zmiany przedłożonej propozycji, tak aby mechanizm programów specjalnych przyczynił się do zwiększenia efektywności aktywizacji zawodowej w Polsce. Jego ważność może się objawić zwłaszcza w okresie dużego osłabienia gospodarczego. 

Porady prawne

Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika