Polska w kwestii przyjmowania imigrantów...

Polska nie poprze porozumienia Global Compact ws. migracji. Poza tym szykują się zmiany ustawy o cudzoziemcach.

Stanowisko wobec Globalnego Porozumienia ONZ na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji

Rada Ministrów przyjęła stanowisko wobec Globalnego Porozumienia ONZ na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji (Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration), przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. 

 Rząd zdecydował, że Polska nie poprze Globalnego Porozumienia na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji, zarówno podczas międzynarodowej konferencji w sprawie przyjęcia tego dokumentu zaplanowanej w Marrakeszu w dniach 10-11 grudnia 2018 r., jak i w trakcie późniejszego głosowania podczas Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Dokument nie spełnił postulatów Polski dotyczących potwierdzenia odpowiednio silnych gwarancji suwerennego prawa do decydowania o tym, kogo państwa przyjmują na swoim terytorium oraz rozróżnienia migracji legalnej i nielegalnej.

Porady prawne

Ponadto obecne w ostatecznym projekcie sformułowania – szczególnie dotyczące kwestii rozróżnienia między migrantami legalnymi i nielegalnymi – mogą powodować znaczne trudności w interpretacji i implementacji porozumienia.

Jak zaznaczył minister Joachim Brudziński podczas październikowej konferencji G6 w Lyonie, projekt porozumienia GCM nie gwarantuje bezpieczeństwa dla Polski. Może również stanowić zachętę do podejmowania nielegalnej migracji. Porozumienie jest sprzeczne z priorytetami polskiego rządu, którymi są bezpieczeństwo polskich obywateli i utrzymanie kontroli nad przepływami migracyjnymi.

Tym samym Polska nie poprze porozumienia podczas międzynarodowej konferencji w sprawie przyjęcia tego dokumentu (zaplanowanej w Marrakeszu w dniach 10-11 grudnia 2018 r.), a również w trakcie późniejszego głosowania podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ.

Zdaniem Polski dla osób dotkniętych konfliktami wojennymi najskuteczniejsza jest pomoc na miejscu. Właśnie dlatego rząd kieruje pomoc humanitarną głównie do Syrii i Iraku. Rząd RP z każdym rokiem zwiększa środki finansowe na pomoc humanitarną i rozwojową. W 2017 r. sama pomoc humanitarna była sześciokrotnie większa niż w 2015 r. i wynosiła 174 mln zł. Razem  z pomocą rozwojową suma ta wyniosła 2,5 mld zł. Ta strategia jest konsekwentnie realizowana również w 2018 r. - pomoc ukierunkowana na działania u źródła stanowi realne wsparcie zarówno dla migrantów, jak i dla państw pochodzenia i tranzytu.

Z porozumienia Global Compact, oprócz Polski, wycofały się m.in. Austria, sprawująca obecnie Prezydencję w Radzie UE, Węgry, Czechy, Izrael oraz USA.

Podczas polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych, odnosząc się do spraw związanych z polityką migracyjną, premier Mateusz Morawiecki powiedział, że zarówno dla Polski, jak i Czech, najbardziej efektywnymi działaniami są te, które ograniczają przyczyny migracji.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Teraz zajmie się nim Sejm.

Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy 2016/801 w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych, odbycia studiów, szkoleń, udziału w wolontariacie, programach wymiany młodzieży szkolnej lub projektach edukacyjnych oraz podjęcia pracy w charakterze au pair (program wymiany kulturowej łączący cechy wymiany młodzieży i programu zatrudnienia cudzoziemców).

Dyrektywa ma umożliwić przybycie do Unii Europejskiej wysoko wykwalifikowanych obywateli państw trzecich, w szczególności naukowców oraz studentów, a także ma na celu promowanie UE, jako atrakcyjnego miejsca do badań i innowacji oraz zwiększanie jej szans w globalnej rywalizacji o talenty.

W projekcie przewidziano procedurę zatwierdzania jednostek przyjmujących cudzoziemców objętych dyrektywą, a także przedłużania okresu zatwierdzenia i cofania tego zatwierdzenia, zgodnie w możliwością przewidzianą w dyrektywie.

Zgodnie z propozycją rządową, zatwierdzenie m.in. niektórych kategorii jednostek prowadzących studia, jednostek naukowych, organizatorów stażu oraz jednostek organizacyjnych, na rzecz których cudzoziemcy mają wykonywać świadczenia jako wolontariusze – będzie następowało na ich wniosek w decyzji ministra spraw wewnętrznych i administracji, po uzyskaniu informacji od określonych organów oraz po zasięgnięciu opinii właściwego ministra. W odniesieniu do uczelni wyższych opinia ta będzie wydawana przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Zatwierdzenie będzie ważne zasadniczo na 5 lat (albo zasadniczo na 2 lata, w przypadku organizatora stażu oraz jednostki organizacyjnej, na rzecz której cudzoziemiec ma wykonywać świadczenia jako wolontariusz) –  z możliwością przedłużania tych okresów.

Warunkiem zatwierdzenia będzie funkcjonowanie jednostek przyjmujących od co najmniej 5 lat, a także brak przeciwskazań ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego lub z uwagi na interes Polski.

Decyzje o odmowie zatwierdzenia, przedłużenia okresu zatwierdzenia lub o cofnięciu zatwierdzenia będą podlegały kontroli sądowo-administracyjnej.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem pakietu regulacji, które zaczną obowiązywać w innych terminach.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika