Rynek telekomunikacyjny w Polsce na przełomie lat 2005 - 2007/2008

Wartość sektora telekomunikacyjnego1) na koniec 2007 roku wyniosła ponad 41 mld PLN, co oznacza wzrost o prawie 9% w stosunku do roku 2005, wynika z analizy dokonanej przez UKE.

1. Rynek stacjonarny:

a) Wartość rynku telefonii stacjonarnej2) na koniec 2007 roku wyniosła 8,7 mld PLN, co stanowi spadek o prawie 26% w stosunku do 2005 roku.

b) Udział operatorów alternatywnych w rynku wzrósł z 17% w 2005 roku do ponad 22% na koniec 2007 roku pod względem przychodów oraz z 10% w 2005 do prawie 15% pod względem ilości łączy abonenckich.

Porady prawne

c) W 2006 roku ponad 90% rynku obsługiwało 4 operatorów, w 2007 roku tę samą część rynku obsługiwało 7 operatorów.

d) W 2006 r. wprowadzono usługi hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR), co spowodowało wzrost konkurencyjności rynku. W przypadku planów standardowych abonament w ramach WLR był od ok. 10% do ok. 18% niższy niż abonament Telekomunikacji Polskiej. Natomiast abonamenty operatorów alternatywnych z „darmowymi wieczorami i weekendami" były niższe o około 18-19% od oferowanych przez operatora zasiedziałego.

e) W stosunku do roku 2005 zanotowano spadek cen za minutę połączenia lokalnego i międzystrefowego odpowiednio o 14% i 59%3) oraz połączeń międzynarodowych od 37% do 55%4).

2. Rynek telefonii ruchomej:

a) Wartość rynku telefonii ruchomej5) na koniec 2007 roku wyniosła blisko 23 mld PLN, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do 2005 roku.

b) Z usług telefonii ruchomej w 2007 roku korzystało w Polsce ponad 41 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 108,6%, co stanowi wzrost penetracji o 32 punkty procentowe w stosunku do roku 2005.

c) Liczba operatorów telefonii ruchomej wzrosła z 3 MNO w 2005 do łącznie działających 15 MNO i MVNO na koniec 2008 roku.

d) Obniżone zostały stawki za zakańczanie połączeń w sieciach telefonii komórkowej (MTR), czego wynikiem powinny być kolejne obniżki cen detalicznych w 2009 roku.

3. Dostęp do Internetu:

a) Wartość rynku usług dostępu do Internetu6) na koniec 2007 roku wyniosła ponad 2,7 mld PLN, co stanowi wzrost o ponad 50% w stosunku do roku 2005.

b) Liczba internautów (dostęp stały i dial-up, w miejscu zamieszkania i poza nim, np.: szkoła, praca, kafejka internetowa) w Polsce w ciągu 2007 roku wzrosła do prawie 13 mln7), co stanowi wzrost o ponad 23% w stosunku do roku 2006.

c) Według badań Megapanel opublikowanych w grudniu 2008 roku w Polsce jest już prawie 15,7 mln internautów co daje penetrację rzędu 41%.

d) Pomiędzy rokiem 2005 a 2007 liczba łączy internetowych wzrosła o prawie 5 punktów procentowych.

e) Wg wyników GUS-u 93% przedsiębiorstw ma dostęp do Internetu, a ponad połowa posiada szerokopasmowy dostęp do sieci. Natomiast 68% firm kontaktuje się z administracją publiczną przez Internet.

f) Nastąpił wzrost udziału operatorów alternatywnych w detalicznym rynku dostępu do Internetu pod względem liczby stałych łączy z 37% w 2005 do 44% na koniec 2007 roku.

g) W 2008 roku nastąpił spadek cen w porównaniu z końcem roku 2006 w przypadku operatora zasiedziałego o ok. 20%, natomiast u operatorów alternatywnych ok. 30%. W dużej mierze spadki cen są zasługą wprowadzenia oferty BSA. Dzięki niej na koniec lipca 2008 roku ponad 250 tys. klientów korzystało z Internetu u operatorów alternatywnych na łączach TP S.A.

h) Operatorzy telefonii ruchomych rozpoczęli działalność na rynku dostępu do mobilnego Internetu oraz dostępu stacjonarnego na podstawie umów BSA zawartych z TP S.A. Na koniec czerwca 2008 roku było ponad 733 tysięcy użytkowników mobilnego dostępu do Internetu w sieciach trzech największych operatorów MNO.

4. Działania pro-inwestorskie:

a) Całkowite nakłady inwestycyjne w sektorze telekomunikacyjnym na koniec 2007 roku kształtowały się powyżej 8 mld PLN, co stanowi wzrost o ponad 62% w stosunku do roku poprzedniego. W tym prawie 5 mld PLN to nakłady inwestycyjne dokonane przez operatorów stacjonarnych8) stanowiące wzrost o prawie 80% w stosunku do roku poprzedniego, natomiast nakłady dokonane przez operatorów telefonii ruchomej9) wyniosły powyżej 3 mld PLN, co stanowi wzrost w stosunku do roku 2006 o prawie 42%.

b) Zarówno inwestorom polskim jak i zagranicznym zapewniono dostęp do informacji dotyczących prowadzenia działalności telekomunikacyjnej poprzez stworzoną stronę UKE http://www.investors.uke.gov.pl/ na temat inwestycji w Polsce.

c) Przygotowywany jest „roadshow", czyli szereg spotkań, które mają na celu pozyskanie inwestorów m.in. z Azji i krajów arabskich.

d) Operatorzy alternatywni planują inwestycje w budowę sieci NGN.

5. Działania pro-konsumenckie:

a) Zakończono pierwszy etap tworzenia ogólnokrajowej mapy zasięgu funkcjonowania usługi powszechnej oraz określenie obszarów o najsłabszym dostępie do telefonii stacjonarnej oraz szerokopasmowego Internetu.

b) W czerwcu 2008 roku wprowadzono specjalny plan taryfowy operatora zobowiązanego do świadczenia usługi powszechnej dla osób będących w trudnej sytuacji finansowej; pod nazwą plan tp przyjazny.

c) Wyegzekwowano od Telekomunikacji Polskiej S.A. świadczenie Ogólnokrajowego Biura Numerów (OBN) i Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (OSA), obejmujących abonentów wszystkich dostawców usług telefonii stacjonarnej i ruchomej.

d) Udostępniono Poradnik Konsumenta, dedykowany dla abonentów i użytkowników usług telekomunikacyjnych i pocztowych, dostępny w serwisie internetowym UKE.

e) Powstało Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK), w którym na telefoniczne pytania użytkowników odpowiadają pracownicy zajmujący się prawami konsumenta w zakresie usług telekomunikacyjnych i pocztowych.

f) Uruchomiono numer kontaktowy GG: 853 dla użytkowników komunikatora Gadu Gadu, za pomocą którego użytkownicy mogą otrzymywać interesujące informacje dotyczące poradnictwa konsumenckiego z zakresu rynku telekomunikacyjnego, jak i pracy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

g) Rozpoczęto prace nad budową PLI CBD, czyli systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numeru alarmowego.

h) Rozpoczęto prace zmierzające do powstania internetowego kalkulatora umożliwiającego porównywanie opłat stosowanych przez poszczególnych operatorów za oferowane przez nich usługi.

i) Zostały podjęte działania niezbędne do przeprowadzenia analizy opłat za przeniesienie numeru. Na podstawie wyników badań konsumenckich stwierdzono, że stosowanie jednorazowych opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora w wysokości wyższej niż 50 zł zniechęca użytkownika do korzystania z tego uprawnienia, co uznaje się za realizację uprawnienia niezgodnie z przepisami art. 71 ust. 3 Pt. Po dokonaniu analizy zostaną podjęte kolejne kroki dążące do obniżenia kosztów przenoszenia numerów.

j) Półtora roku temu złożono do Ministerstwa Infrastruktury propozycje zmian do rozporządzenia w sprawie usprawnienia procesu przenoszenia numeru, który jest jedną z usług mających istotny wpływ na zwiększenie konkurencji na rynku usług telekomunikacyjnych (skrócenie terminu przeniesienia numeru już od jednego dnia). Prace nad rozporządzeniem trwają.

k) Trwają prace nad rozbudową CIK w oparciu o stronę internetową i terenowe delegatury UKE o punkt porad praktycznych, w którym będzie można (od konsultanta a nie od automatycznej infolinii) uzyskać odpowiedź na praktyczne problemy z aparatem, usługą czy uprawnieniami konsumenckimi.

Przypisy:

1) Wartość sektora telekomunikacyjnego określa się jako całkowity przychód netto ze wszystkich usług telekomunikacyjnych, z łączy dzierżawionych, usług stacjonarnych sieci, ruchomych usług telekomunikacyjnych, usług wzajemnego połączenia sieci, oraz usług świadczenia Internetu (wg danych przekazanych w formularzach informacyjnych od przedsiębiorców telekomunikacyjnych).

2) Wartość rynku telefonii stacjonarnej określona jako suma przychodów netto przedsiębiorców telekomunikacyjnych z tytułu świadczenia usług telefonicznych.

3) W dniu roboczym w godzinach szczytu.

4) Np. w weekendy cały dzień oraz dni robocze od 20:00 do 8:00.

5) Całkowity przychód netto z rynku ruchomego jest określony jako całkowity przychód (wpływy i wydatki) z przychodzącego i wychodzącego ruchu telekomunikacyjnego z telefonii ruchomej w krajowej walucie (w milionach). Obejmuje on detaliczne i hurtowe przychody z usług głosowych, danych i Internetu świadczone poprzez sieci ruchome, wszystkich operatorów przystosowanych do płatności między operatorami.

6) Wartość rynku usług dostępu do sieci Internet jako suma przychodów netto wszystkich firm, które przekazały sprawozdania z prowadzonej działalności za rok 2007.

7) Liczba konsumentów wraz z klientami korzystającymi z dostępu do Internetu poprzez telefony komórkowe. Użytkownik - osoba powyżej 15-ego roku życia, która korzysta z Internetu przynajmniej raz w miesiącu.

8) Całkowita wartość inwestycji materialnych dokonanych przez operatorów w stacjonarnych sieciach telefonicznych jest określana jako całkowita wartość netto inwestycji w czasie danego roku w aktywa materialne w stacjonarne sieci telekomunikacyjne (z wyłączeniem kablowych sieci telewizyjnych używanych wyłącznie na potrzeby radiodyfuzji) dokonana przez operatorów stacjonarnych, tj. inwestycje polegające na zakupie własności (ziemi i budynków) urządzeń (wyposażenie przełączające, wyposażenie do transmisji, wyposażenie biura, pojazdy z silnikiem elektrycznym) - wg danych przekazanych do KE na potrzeby 14 Raportu Implementacyjnego.

9) Jak wyżej - przypis nr 8, inwestycje dokonane przez operatorów sieci ruchomych. 

Źródło: www.uke.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika