Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Wymagane standardy dostępności

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Wejście w życie zaktualizowanych Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020

11 kwietnia 2018 w Monitorze Polskim pojawił się komunikat wprowadzający w życie zaktualizowane Wytyczne w zakresie zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w funduszach unijnych na lata 2014-2020.

Nowym elementem tego dokumentu są standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020, dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja. Celem tych standardów jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami na równi z osobami pełnosprawnymi dostępu do korzystania z projektów i efektów Funduszy Europejskich.

Standardy stanowią załącznik nr 2 do Wytycznych i mają zastosowanie do projektów wyłonionych w wyniku konkursów lub wezwania do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, ogłoszonych po 11 kwietnia br. Jednocześnie instytucja zarządzająca programem lub instytucja podejmująca decyzję albo będąca stroną umowy może - w uzgodnieniu z beneficjentem - zdecydować o stosowaniu tych standardów również w projektach, których realizację już rozpoczęto.

Należy podkreślić, że standardy dostępności stanowią jedno z pierwszych zrealizowanych działań zaplanowanych w ramach nowego programu rządowego Dostępność Plus. Inauguracja tego Programu odbędzie się 23 kwietnia podczas konferencji z udziałem Pana Premiera Mateusza Morawieckiego.

Program Dostępność Plus – Przyjazna Polska

Czy zastanawialiście się kiedyś jak wygląda absolutna ciemność albo jak to jest przebywać cały czas w całkowitej ciszy i nie móc usłyszeć dźwięku ulubionej muzyki, głosu bliskich czy zrozumieć lektora w TV? Czy doświadczyliście kiedykolwiek sytuacji choćby chwilowej niesprawności, np. złamania ręki, zwichnięcia kostki czy silnego bólu kręgosłupa? Takich, które uniemożliwiały wam pokonanie kilku schodów, samodzielne otworzenie drzwi albo dosięgnięcie jakiegoś przedmiotu? Jeżeli tak, to pomyślcie, że są wśród nas ludzie, którzy na co dzień zmagają się z tego typu problemami. Czasami przez kilka dni lub tygodni - często w sposób trwały i nieodwracalny. To osoby starsze, schorowane, osoby niepełnosprawne i zależne od innych. Wielu z nas znajdowało się lub może znaleźć w każdej chwili w ich sytuacji. Nie jest to komfortowe. Czuć się bezsilnym, być zależnym, zmuszonym do polegania na innych, bo otaczająca nas rzeczywistość nie jest przyjazna. Nie jest dostępna dla każdego.

Jednak tak wcale przecież nie musi być. Jeśli spojrzymy dokładniej, to okazuje się, że w niektórych krajach (także w Polsce) – widać że problem dostępności otoczenia został już dostrzeżony i staje się standardem jego ograniczanie. Powstają filmy w języku migowym, podjazdy zamiast schodów czy strony internetowe i aplikacje które mogą poznać i odczytać nawet osoby niewidome. Dostępność powoli staje się standardem, a nie przywilejem. Staje się rzeczywistością. Dlatego 11 grudnia 2017 r. Pan Premier Mateusz Morawiecki w swoim expose powiedział:

- "Miarą dojrzałości państwa jest to, jak traktuje i opiekuje się swoimi słabszymi obywatelami. Naszym wielkim zadaniem będzie stworzenie Polski prawdziwie przyjaznej dla osób starszych i niepełnosprawnych. Dzisiaj wiele osób z niepełnosprawnościami wciąż nie ma możliwości w pełni funkcjonować w życiu społecznym i zawodowym. Seniorom i emerytom będziemy nadal pomagać w najróżniejszy sposób. Dlatego rozpoczniemy wielki projekt Przyjazna Polska - projekt na kolejne lata, który usunie bariery infrastrukturalne i prawne, utrudniające pełną integrację całego polskiego społeczeństwa. Chciałbym, żeby wyjście do sklepu starszej osoby nie było wyprawą czy biegiem na 3000 metrów z przeszkodami."

Ten cytat stał się inspiracją do wytężonej pracy w Ministerstwie Rozwoju nad założeniami Programu Dostępność Plus – Przyjazna Polska, który pozwoli zgodnie z intencją rządu urzeczywistnić postulat państwa służącego wszystkim obywatelom. Jego głównym celem będzie umożliwienie aktywności zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, seniorów i innych osób z trwałymi lub czasowymi ograniczeniami mobilności i percepcji, poprzez wdrażanie dostępności architektonicznej, transportowej, informacyjnej i komunikacyjnej.

Możliwość jak najbardziej samodzielnego i niezależnego funkcjonowania seniorów czy osób niepełnosprawnych to cel, jaki stawiany jest długofalowo we wszystkich wymiarach życia społecznego. Rząd chce, aby Program Dostępność Plus – Przyjazna Polska skoncentrował wspólne wysiłki rządu, samorządów i organizacji społecznych na rzecz poprawy jakości usług i infrastruktury, z którą codziennie stykają się obywatele. W XXI wieku wyjście do sklepu, na pocztę czy do banku nie powinno być wyzwaniem dla nikogo, a znaczna część usług powinna być możliwa do osiągniecia również bez wychodzenia z domu.

Program zapewni także nowe możliwości dla przedsiębiorców – rząd chce, aby technologie asystujące czy ułatwienia dla osób niepełnosprawnych stały się inspiracją dla firm do poszukiwania innowacji i nowych rozwiązań, które ułatwią codzienne funkcjonowanie i mogą stać się dobrym pomysłem na biznes.

Tylko w Polsce liczba osób niepełnosprawnych sięga ok. 5 mln, podczas gdy w całej Europie to może być nawet 80 mln potencjalnych konsumentów i klientów. To populacja której nie można lekceważyć. Program zakłada m.in. wsparcie firm w zdobywaniu nowych rynków, promocji eksportu polskich produktów czy uruchomienie preferencyjnych instrumentów finansowych dla firm, które wprowadzają uniwersalnie zaprojektowane produkty i usługi.

  • Podziel się:

 

Komentarze: Wymagane standardy dostępności

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • J.M

    ocena usługi:

    Bardzo szybka trafna i wyczerpująca odpowiedz na zadane pytanie, napisana przystępnym językiem. Możliwość doinformowania. Bardzo dziekuje.Joanna
  • Krystyna

    ocena usługi:

    Opinia napisana w sposób jasny. Co do ceny :) , jeśli ktoś ma problemy finansowe to każda kwota jest zbyt duża. Profesjonalna obsługa prawna, polecam . Bardzo dziękuję.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Sprawnie i opinia dużo pomogła i wyjašniła
  • Anna

    ocena usługi:

    Szybko i sprawnie, a opinia napisana w sposób jasny i klarowny.
  • Marek Mikulski

    ocena usługi:

    jestem ogólnie bardzo zadowolony - zwłaszcza z wszechstronnej odpowiedzi, wobec czego bardzo dziękuję
  • Grzes

    ocena usługi:

    Fachowo, terminowo,profesjonalnie, polecam.
  • Jolanta

    ocena usługi:

  • Dorota

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo. Wszystko rzetelnie, a co najważniejsze komentarz w przystępnej formie. Następnym razem tylko e-prawnik.
  • Mirosław

    ocena usługi:

  • Jozef

    ocena usługi:

  • Mirosław

    ocena usługi:

  • Beata Jaroslawska

    ocena usługi:

    Profesjonalizm i fachowość, odpowiedz błyskawiczna, bardzo polecam Z poważaniem
  • Anna

    ocena usługi:

    Bardzo fachowa pomoc. Kontakt idealny. Polecam
  • Zbigniew

    ocena usługi:

    Opinia wydana terminowo, z wnioskami prawnymi podanymi w sposób jasny nawet dla nieprawników. Spełnia założenia przyjęte przeze mnie przy występowaniu z zapytaniem o jej wydanie.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Dziękuję! Opinia jest jasna i zadowalająca w treści. Polecam innym. Z powazaniem
  • Marta

    ocena usługi:

    Doskonały serwis i jakość usług. Otrzymałam niezwykle dogłębną i pomocną poradę prawną oraz odpowiedź na moje dodatkowe, powiązane pytanie. Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnika.
  • teti50

    ocena usługi:

    Polecam wszystkim potrzebujacym pomocy prawnej. Bardzo szybko otrzymalam odpowiedz na zadane pytanie.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane