Węgierska opłata rejestracyjna niezgodna z prawem wspólnotowym

Trybunału Sprawiedliwości WE 5 października 2006 r. wydał ciekawy wyrok (w trybie prejudycjalnym) w sprawach połączonych C-290/05 i C-333/05, dotyczący stosowanej na Węgrzech opłaty rejestracyjnej. Na Węgrzech opłata rejestracyjna jest bowiem pobierana od każdego samochodu osobowego przeznaczonego do dopuszczenia do ruchu pojazdów na terytorium kraju. Kwoty należne tytułem tej opłaty różnią się w zależności od norm emisji, rodzaju wykorzystywanego paliwa i pojemności silnika, lecz nie zmieniają się w zależności od tego, czy samochód jest nowy, czy używany i nie odzwierciedlają utraty wartości pojazdów używanych.

Porady prawne

Uznał on mianowicie, co następuje:

1)      Opłata, taka jak ustanowiona na Węgrzech przez ustawę nr CX z 2003 r. o opłacie rejestracyjnej (a registrációs adóról szolo 2003. evi CX. törvény), która nie jest nakładana na samochody osobowe w związku z przekroczeniem przez nie granicy, nie stanowi cła przywozowego ani opłaty o skutku równoważnym w rozumieniu art. 23 WE i 25 WE.

2)      Artykuł 90 akapit pierwszy TWE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on opłacie, takiej jak ustanowiona w ustawie o opłacie rejestracyjnej, o ile:

-        opłata ta jest pobierana od samochodów używanych w związku z ich pierwszym dopuszczeniem do ruchu na terytorium tego państwa członkowskiego i

-        jej wysokość zależy wyłącznie od parametrów technicznych samochodu (typ silnika, pojemność) i klasyfikacji ze względów ochrony środowiska oraz w żaden sposób nie uwzględnia utraty wartości przez ten samochód , co w przypadku jej zastosowania do samochodów używanych przywiezionych z innych państw członkowskich prowadzi do tego, że przewyższa ona opłatę rejestracyjną zawartą w wartości rezydualnej podobnych samochodów używanych, które zostały już zarejestrowane w państwie członkowskim przywozu.

Porównanie z używanymi pojazdami dopuszczonymi do ruchu w tym państwie członkowskim przed wprowadzeniem tej opłaty nie ma znaczenia dla sprawy.

3)      Artykuł 33 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku nie sprzeciwia się poborowi opłaty ustanowionej przez ustawę o opłacie rejestracyjnej, której podstawy wymiaru nie stanowi obrót i która w obrocie pomiędzy państwami członkowskimi nie skutkuje formalnościami związanymi z przekraczaniem granicy.

Trybunał zauważył bowiem, iż w konsekwencji, opłata ta obciąża samochody używane przywożone z zagranicy w większym stopniu aniżeli podobne samochody używane już zarejestrowane na Węgrzech.

Z tych powodów uznał więc, że w zakresie, w jakim węgierska opłata rejestracyjna obciąża samochody używane przywożone z zagranicy w większym stopniu aniżeli podobne samochody zarejestrowane już na Węgrzech, jest ona sprzeczna z prawem wspólnotowym. Być może już wkrótce podobne rozstrzygnięcie ETS zapadnie w sprawie dotyczącej polskiej opłaty rejestracyjnej od sprowadzanych samochodów.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 października 2006 r. w sprawach połączonych: Ákos Nádasdi (sprawa C-290/05) przeciwko ám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Parancsnoksága, oraz Ilona Németh (sprawa C-333/05) przeciwko Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Parancsnoksága; http://curia.europa.eu


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika