Kiedy przedawniają się opłaty za telefon?

Sąd Rejonowy zasądził od pozwanego na rzecz na rzecz powoda określoną kwotę tytułem należności abonamentowych oraz połączeń telefonicznych. Sąd nie uwzględnił zarzutu przedawnienia zgłoszonego na podstawie art. 751 k.c., przyjmując termin trzyletni dla roszczeń z umowy o świadczenie usług telefonicznych (z art. 751 k.c. wynikałby termin dwuletni). Rozpoznając apelację pozwanego od tego wyroku, Sąd Okręgowy powziął poważne wątpliwości, którym dał wyraz w zagadnieniu prawnym przedstawionym Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia: Czy roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie telefonicznych usług powszechnych zawartej przez przedsiębiorcę - powstałe w okresie obowiązywania ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.) - przedawniają się w terminie 3 lat przewidzianym w art. 118 k.c., czy w terminie 2 lat stosowanym odpowiednio z mocy art. 751 k.c. w zw. z art. 750 k.c.? W odpowiedzi SN podjął uchwałę:

Porady prawne

Termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r., Nr 171, poz. 1800, ze zm.), określa art. 118 k.c.

Podstawowe znaczenie dla sprawy mialo określenie charakteru prawnego tej umowy, a w szczególności, czy mają do niej zastosowanie przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.). W/w ustawa stanowi, że usługa telekomunikacyjna jest to usługa polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej (art. 2 pkt 48). Regulacje dotyczące świadczenia usług telekomunikacyjnych są rozbudowane. Warto zauważyć, że ustawodawca w art. 108 wprowadził 12-miesięczny termin przedawnienia dla roszczeń przysługujących użytkownikowi wobec operatora (ale już nie odwrotnie).

SN stwierdził, że unormowanie ustawy z 2004 r. dotyczące umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie jest pełne, gdyż omawia jedynie wybrane zagadnienia, ale jednocześnie istotne elementy istotne umowy zostały wystarczająco "uregulowane innymi przepisami" w rozumieniu art. 750 k.c., a więc przez Prawo telekomunikacyjne z 2004 r. A to oznacza, że do tych umów, choć są to umowy o świadczenie usług, nie mają zastosowania przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.), w tym art. 751 k.c. Z tych względów należało przyjąć, że termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie Prawa telekomunikacyjnego z 2004 r., określa art. 118 k.c.

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2009 roku, sygn. akt III CZP 20/09


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika