Jakie zmiany przewidziano w Prawie telekomunikacyjnym?

Czemu ma służyć proponowany projekt ustawy?

29 grudnia 2005 r. Sejm RP przyjął ostatecznie projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego z poprawkami wprowadzonymi przez Senat. Teraz czeka on na podpis Prezydenta. Podstawowym założeniem tej nowelizacji ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne jest lepsze dostosowanie jej przepisów do pakietu tzw. wspólnotowych dyrektyw o łączności elektronicznej z 2002 r.

Przyjęcie omawianej ustawy wiąże się m.in. z faktem, że niedawno Komisja Europejska pozwała Polskę przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Sprawa dotyczy niewdrożonego właściwie w naszym prawie krajowym przepisu wspólnotowego umożliwiającego zachowanie dotychczasowego numeru telefonu przy zmianie operatora telekomunikacyjnego. Postępowanie przed ETS może skończyć się nawet nałożeniem na Polskę bardzo wysokiej kary pieniężnej.

Porady prawne

Poniżej omówimy ważniejsze zmiany, jakie przewiduje wspomniany projekt ustawy.

Pre-paid

Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora może żądać przy zmianie operatora przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora na obszarze:

  • strefy numeracyjnej - w przypadku numerów geograficznych;  

  • całego kraju - w przypadku numerów niegeograficznych.

Wprowadza się zapis umożliwiający korzystanie użytkownikom końcowym usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej (pre-paid) z usługi przenośności numerów na powyższych zasadach.

Za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora może być przy tym pobrana przez dotychczasowego dostawcę usług jednorazowa opłata określona w jego cenniku, której wysokość nie powinna zniechęcać do korzystania z tego uprawnienia.

Decyzje krajowego organu regulacyjnego

Projekt przewiduje zapewnienie skutecznego postępowania odwoławczego od decyzji krajowego organu regulacyjnego do organu niezależnego dla stron zaangażowanych w spór, zgodnie z przepisami unijnymi.

Od decyzji w sprawach o ustalenie znaczącej pozycji rynkowej, nałożenie obowiązków regulacyjnych, nałożenia kar oraz od decyzji wydanych w sprawach spornych, z wyjątkiem decyzji w sprawie rezerwacji częstotliwości po przeprowadzeniu postępowania przetargowego albo konkursu oraz od decyzji o uznaniu postępowania przetargowego albo konkursu za nierozstrzygnięty, przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów.

Jednakże decyzje Prezesa URTiP określone w art. 206 ust. 2 w sprawach o ustalenie znaczącej pozycji rynkowej, nałożenie obowiązków regulacyjnych oraz decyzje wydawane w sprawach spornych podlegać mają natychmiastowemu wykonaniu.  

Postępowanie w sprawie ustalenia istnienia skutecznej konkurencji

Projekt przewiduje wprowadzenie jednego zintegrowanego postępowania w sprawie ustalenia istnienia skutecznej konkurencji na rynku właściwym oraz wyznaczenia przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji i nałożenia na niego przewidzianych w ustawie obowiązków regulacyjnych.  

Obowiązki przedsiębiorców

Zgodnie z projektem nowelizacji, ma być uchylony art. 55 ustawy, który to przepis nakładał nadmierne obowiązki na niektóre podmioty, w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa, na skutek stosowania do nich rozszerzonych wymogów w zakresie publikowania raportów finansowych. Nowa ustawa sankcjonuje przy tym zarówno postępowanie przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy wykonali obowiązki wynikające z art. 55, jak również tych, którzy obowiązków tych nie wykonali, stosując przepisy dyrektywy ramowej.

Udostępnianie infrastruktury podmiotom publicznym

Zmiany dokonane w art. 139 mają na celu pełniejsze implementowanie przepisów unijnych poprzez wykreślenie przesłanek wykraczających poza te przepisy. Jednocześnie sprawy sporne dotyczące infrastruktury rozstrzygane są na ogólnych zasadach dostępu telekomunikacyjnego.

Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu, operator publicznej sieci telekomunikacyjnej jest obowiązany umożliwić innym operatorom publicznych sieci telekomunikacyjnych oraz podmiotom, o których mowa w art. 4 (tj. określonym jednostkom rządowym), dostęp do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej, a w szczególności zakładanie, eksploatację, nadzór i konserwację urządzeń telekomunikacyjnych, jeżeli wykonanie tych czynności bez uzyskania dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej jest niemożliwe lub niecelowe z punktu widzenia planowania przestrzennego, zdrowia ludzkiego, ochrony środowiska lub bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Dane dotyczące rozmów i abonentów

Projektowana ustawa nakłada na operatorów telekomunikacyjnych obowiązek przechowywania danych dotyczących rozmów i abonentów przez 2 lata, ze względu na potrzeby realizacji przez uprawnione organy zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego. W Senacie dodano obowiązek zachowania przez przedsiębiorców należytej staranności przy przechowywaniu danych.

Według proponowanych przepisów operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przetwarzający dane transmisyjne dotyczące abonentów i użytkowników końcowych jest obowiązany, z uwagi na realizację przez uprawnione organy zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, dane te przechowywać przez okres 2 lat. Obowiązek uważa się za wykonany w przypadku gdy zaprzestający działalności operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przekaże do przechowywania dane transmisyjne innemu operatorowi publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Po upływie tego okresu, dane transmisyjne są usuwane lub anonimizowane przez operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, którzy je przechowują. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przechowujący dane transmisyjne jest obowiązany dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony bezpieczeństwa i poufności tych danych oraz interesów osób, których dane dotyczą.

Zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego

Projekt ustawy przewiduje ponadto odpowiednie zmiany w ustawie Kodeks postępowania cywilnego, a także w przepisach przejściowych umożliwiające właściwe funkcjonowanie powyższych wprowadzonych zmian. 

Podstawa prawna:  

  • Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r., Nr 171, poz. 1800, ze zm.);

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne ze zmianami wprowadzonymi przez Senat (zob. tekst)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika