Kolejny krok w realizacji programu Polska Cyfrowa

Jakie zmiany przepisów mają służyć realizacji programu Polska Cyfrowa?

Rada Ministrów przyjęła ustawę, ułatwiającą obywatelom i przedsiębiorcom elektroniczny kontakt z administracją państwową. W postępowaniu administracyjnym, taką samą moc jak dokument papierowy, będzie miał dokument w postaci elektronicznej. Co ważne dla użytkowników globalnej sieci – bez potrzeby stosowania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Do tej pory było to sporą przeszkodą z uwagi na koszty i skomplikowaną procedurę. – To bardzo duży postęp i ułatwienie dla wielu ludzi – powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej po RM. Teraz projektem zajmie się Sejm.

Jakie rozwiązania przewiduje projekt?

Urzędy będą mogły załatwiać sprawy interesantów nie tylko w formie papierowej, ale także w postaci dokumentu elektronicznego, doręczanego za pośrednictwem internetu. Urząd będzie miał obowiązek komunikacji w takiej formie, jeżeli ktoś zwróci się z takim wnioskiem lub wyrazi na to zgodę.

Projekt zakłada, że przy rozpatrywaniu spraw za pomocą internetu nie trzeba będzie opatrywać podań „bezpiecznym podpisem elektronicznym". Komunikacja elektroniczna z urzędem odbywać się będzie za pośrednictwem jednej, określonej skrzynki podawczo-mailowej.

Nowe przepisy umożliwią także obywatelom potwierdzanie danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz prawach jazdy. Rozwiązanie to będzie korzystne np. przy zakupie używanego samochodu. Po wpisaniu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) danych z dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy, otrzymamy informację, czy dane na dokumentach nie są podrobione.

Projekt nowelizacji przewiduje ponadto zwiększenie liczby instytucji, których dotyczy ustawa o informatyzacji. Chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowy Bank Polski.
Nowe przepisy umożliwią współpracę systemów teleinformatycznych oraz stworzą podstawy prawne dla funkcjonowania elektronicznej administracji. Chodzi szczególnie o wypracowanie odpowiednich możliwości dla funkcjonowania usług publicznych, takich jak ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz zadania wynikające ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Nowe rozwiązania tworzą także dobrą płaszczyznę dla współpracy pomiędzy poszczególnymi systemami, (zagadnienia interoperacyjności) oraz ułatwiają komunikację z istniejącymi systemami (problem identyfikacji i uwierzytelniania).

Projekt nowelizacji przewiduje także likwidację Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych.

Zaproponowano, aby nowe przepisy weszły w życie po 3 miesiącach od publikacji.  

Źródło: www.kprm.gov.pl

Podstawa:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika