Projekt zmian w prawie budowlanym

Jeszcze w marcu tego roku do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o administracji rządowej w województwie.

Skąd potrzeba zmian?

Autorzy projektu wskazują na potrzebę dokonania daleko idących zmian organizacyjnych, mających na celu usprawnienie funkcjonowania i bardziej racjonalne wykorzystanie ludzi i środków oraz uwolnienie inspektoratów od niepożądanych zależności lokalnych. Obecnie bowiem inspektorzy nadzoru budowlanego działają wyłącznie na obszarze swoich województw i są powoływani przez wojewodów na wniosek Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Co projektodawcy chcą osiągnąć poprzez uchwalenie projektu?

Proponowane zmiany organizacyjne miałyby doprowadzić do:
1. większej koncentracji środków finansowych, osobowych i rzeczowych w znacząco mniejszej ilości jednostek organizacyjnych stopnia podstawowego,
2. uzyskania większej sprawności i efektywności działania organów nadzoru budowlanego stopnia podstawowego, bez generowania dodatkowych wydatków budżetu państwa.

Porady prawne

Projektodawcy twierdzą, iż osiągnięcie zamierzonego celu może nastąpić poprzez wyłączenie ze struktur administracji zespolonej organów nadzoru budowlanego, działających na szczeblu powiatowym i utworzenia w ich miejsce okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego, działających na obszarze kilku powiatów. W ten sposób zamiast 378 powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego funkcjonować będzie ok. 10 okręgowych inspektoratów. Rozwiązanie to miałoby zapewnić obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek, bardziej racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi i przeznaczenie faktycznie większej ilości środków finansowych na działalność merytoryczną. Takim sposobem środki i etaty, przeznaczone dotychczas w powiatowych inspektoratach na ich obsługę (kadrową, finansowo-księgową oraz sekretarską) będą mogły ulec blisko czterokrotnemu zmniejszeniu, a zaoszczędzone w ten sposób środki i etaty - przeznaczone zostaną na działalność merytoryczną.

Jakie zmiany organizacyjne?

Utworzenie okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego wymaga odzespolenia szczebla podstawowego nadzoru budowlanego, dzięki czemu zapewni się też odpowiednią niezależność tych służb od różnorakich uwarunkowań lokalnych. Proponowane zmiany umożliwiają faktyczne wzmocnienie kadrowe organów nadzoru budowlanego bez konieczności tworzenia wielu setek nowych etatów. Zapewni to znacznie bardziej racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi.

Zakłada się, że okręgowi inspektorzy nadzoru budowlanego przejmą wszystkie dotychczasowe kompetencje powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego, przy czym nie powinno to spowodować szczególnych perturbacji w okresie przejściowym.

Jak miałyby być powoływane organy nadzoru budowlanego?

Okręgowych inspektorów nadzoru budowlanego powoływaliby wojewódzcy inspektorzy nadzoru budowlanego, po zasięgnięciu opinii właściwych starostów. Proponuje się, by Rada Ministrów określiła siedziby i obszar działania okręgowych inspektorów nadzoru budowlanego, przy czym siedziby i obszar należy tak ustalić, by nie doprowadzić do nadmiernego oddalenia okręgowych inspektoratów od obywateli. Spełnienie powyższych założeń wymagać będzie utworzenia ok. 90 - 110 okręgowych inspektoratów.

Jakie inne zmiany proponuje projekt?

Proponuje się również wyłączenie nadzoru budowlanego stopnia wojewódzkiego ze struktur administracji zespolonej. Rozwiązanie to pozwoliłoby na wprowadzenie jednolitych zasad funkcjonowania nadzoru budowlanego na wszystkich szczeblach administracji „terenowej”.

Nadto w projekcie ustawy proponuje się utworzenie Państwowej Rady Budownictwa, jako organu doradczego ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. W skład Rady, powoływanej przez Prezesa Rady Ministrów, wchodziliby przedstawiciele ministrów (wiceministrowie), których obszar działania dotyczy również problematyki budownictwa, Państwowej Inspekcji Pracy oraz przedstawiciele organizacji samorządu zawodowego i gospodarczego z obszaru budownictwa. DO Rady mogłyby być też powołane osoby cieszące się autorytetem i zaufaniem publicznym, których wiedza i doświadczenie byłyby szczególnie pomocne w jej działaniu.

Źródło:

  • Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o administracji rządowej w województwie (druk 3997).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika