Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Projektowane zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Strona 1 z 2

W Sejmie posłowie pracują właśnie nad projektem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W obecnym stanie prawnym ustawa ta zawiera zakazy dotyczące reklamy i promocji napojów alkoholowych, jednak dopuszcza również przypadki reklamy i promocji piwa. Nie sposób pominąć skutków takiego przyzwolenia, gdyż dopuszczenie powyższej reklamy piwa wpłynęło przede wszystkim na zwiększenie udziału piwa w strukturze konsumpcji napojów alkoholowych.

Co miałoby się zmienić i dlaczego?

Zmiany wynikają z lektury dokumentu przekazanym przez Komisję Europejską, dotyczącym polskich przepisów w sprawie reklamy alkoholu, gdzie wyrażono opinię o konieczności dokonania nowelizacji przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi "w celu usunięcia faktycznej dyskryminacji w dostępie do rynku napojów alkoholowych importowanych, jako środka o skutku podobnym do ograniczeń ilościowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i niezgodnego z postanowieniami art. 28 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską".

Komisja Europejska podniosła, że wyłączenie piwa spod zakazu reklamy jest dyskryminacyjne wobec towarów podobnych sprowadzanych z innych państw Unii Europejskiej, a ograniczenia w promocji napojów zawierających od 8 do 18% mają charakter dyskryminacyjny - co prowadzi do ogólnej konkluzji, że zakaz reklamy napojów alkoholowych ma charakter nieproporcjonalny do celu jakiemu ma służyć, a zatem Polsce może grozić postępowanie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości z powodu naruszenia postanowień art. 28 TWE.

Ograniczenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, są zdaniem projektodawców zgodne z postanowieniami art. 30 Traktatu, ponieważ służą ochronie zdrowia i życia ludzi i nie stanowią arbitralnej dyskryminacji, ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi. Służą przede wszystkim ograniczeniu dostępu do alkoholu osobom nieletnim oraz ograniczeniu wpływu reklamy na świadomość młodzieży, co jest zgodne m. in. z Rekomendacją Rady Europy 2001/458/WE dotyczącą picia alkoholu przez młodocianych, a zwłaszcza dzieci i młodzież.

Biorąc pod uwagę zagrożenia, które mogłyby wystąpić w przypadku przyjęcia stosunkowej zawartości czystego alkoholu, jako kryterium decydującego o dopuszczalności reklamy napojów alkoholowych, zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych sformułowany pod kątem zawartości alkoholu (8-18%) powinien zostać utrzymany.

Rozważono możliwość dopuszczenia reklamy określonych rodzajów napojów alkoholowych, w szczególności takich, które nie są produkowane w Polsce, a których zakaz reklamy mógłby być uznany przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako środek dyskryminujący, chroniący de facto krajowych producentów przed zwiększonym importem i konsumpcją napojów alkoholowych, produkowanych w innych krajach Unii Europejskiej i który nie może zostać uznany za służący ochronie zdrowia publicznego.

Projektowana regulacja wyłącza spod dotychczas obowiązującego zakazu reklamy i promocji wyroby winiarskie gronowe (czyli wina gronowe, wina gronowe musujące lub półmusujące, wina gronowe musujące gazowane lub półmusujące gazowane, wina gronowe likierowe).

Zgodnie z przedkładanym projektem, dopuszczalna byłaby, na dotychczas obowiązujących zasadach, także reklama win gronowych (musujących, półmusujących, gazowanych i likierowych), jako produktów produkowanych w Polsce w niewielkiej ilości i adresowanych do innej niż młodzież grupy konsumentów. Powyższych kryteriów nie wypełniają natomiast wina aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane koktajle winopochodne.

Przedkładany projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ma również na celu zapewnienie skutecznego wykonywania prawomocnych postanowień sądowych o zobowiązaniu do leczenia odwykowego. Dotychczasowa praktyka wykonywania prawomocnych postanowień wskazuje jednoznacznie, że pomimo wdrożenia całej procedury, poczynając od wydania stosownej opinii, wydania postanowienia, praktyczne wcielenie w życie postanowienia o zobowiązaniu do leczenia odwykowego było niedostatecznie respektowane przez część zakładów, w których można prowadzić leczenie odwykowe. Część zakładów prowadzących leczenie odwykowe uchylała się od przyjmowania na leczenie osób zobowiązanych przez sąd, co w efekcie skutkowało narastającą liczbą niewykonanych orzeczeń, znacznym opóźnieniem w ich wykonywaniu, a w konsekwencji prowadziło do sytuacji, w której osoby zobowiązane do leczenia często ponawiały czyny, które wcześniej spowodowały wszczęcie procedury sądowej zobowiązującej do podjęcia leczenia odwykowego.

Nałożona nowelizacją ilość miejsc, które powinien przeznaczyć zakład na leczenie osób zobowiązanych do leczenia odwykowego, nie zaburzy funkcji i roli terapeutycznej grupy osób leczonych, które nie zostały zobowiązane do leczenia odwykowego, a decyzję podjęły dobrowolnie.

<>
  • Podziel się:

 

Komentarze: Projektowane zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 2
  • 8
  • 4
  • 6
  • 1
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Danuta

    ocena usługi:

    Bardzo dobra opinia, bardzo pomocna. Dziękuję
  • mariusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna obsługa, kompletna, fachowa i rzetelna polecam
  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Janusz

    ocena usługi:

    Dwukrotnie skorzystałem z usług e-prawnik i jestem nie tylko zadowolony ale i mądrzejszy, gdyż opinie takie b.mi pomogły w uniknięciu życiowego błędu - chociaż na co dzień czytam wszystko co dotyczy zmian w prawie ale zawsze profesjonalna porada e-prawnika jest absolutnym pewnikiem nieomylności, dlatego zachęcam każdego zastanawiającego się czy warto skorzystac z opinii e-prawnik, bo WARTO - nie żałuj pieniędzy na obronę siebie przed trudnymi życiowymi sytuacjami w które się wplątałeś a których chciałbys uniknąć do oceny swojej sytuacji, bo później może być już nie tylko drożej ale i gorzej. Pozdrawiam Janusz
  • wladyslawa

    ocena usługi:

    Polecam wszystko na 5
  • aśka28

    ocena usługi:

    Bardzo profesjonalna pomoc polecam :)
  • iwona

    ocena usługi:

    Opinia sporządzona rzetelnie i fachowo. Usługa godna polecenia.
  • Marlena

    ocena usługi:

    Kolejny raz korzystam z porady prawnej. Jestem bardzo zadowolona!!! Opinia jest profesjonalna , szczegółowa,podparta odpowiednimi przepisami,co dla mnie jest bardzo ważne. Bardzo polecam korzystanie z takiej formy uzyskania porady prawnej. Z pważaniem Marlena Buzak
  • Piotr

    ocena usługi:

    skorzystałem z pomocy i z pewnością polecę innym
  • Alicja

    ocena usługi:

    Z firmą e-prawnik współpracuję już od kilku lat i jak do tej pory jestem bardzo zadowolona.!!!!!!Polecam wszystkim ,niezależnie czy jest to firma czy osoba fizyczna.Dziękuję i serdecznie pozdrawiam.
  • Monika

    ocena usługi:

    dziekuje porada byla konkretna
  • Marek

    ocena usługi:

    Dziękuje prawnikom, za uzyskanie profesionalnej opini prawnej. Polecam. Marek
  • Bożena

    ocena usługi:

    Pierwszy raz skorzystałam, bardzo rzetelna, fachowa i wyczerpująca opinia. Usługa i forma godna polecenia. Bożena
  • Janusz

    ocena usługi:

    Szanowni Państwo, Chciałbym podziękować za wyczerpującą i dokładną opinię jak poniżej. Jest ona dla mnie konkretna i dosadna. Poprostu rzetelna. Dziękuję. Opinia na 5. Z poważaniem Inż. Janusz Dąbrowski
  • Ikar55

    ocena usługi:

    Sprawnie,szybko,wyczerpująco. Polecam
  • Dominik

    ocena usługi:

    Pierwszy raz skorzystałem i nie żałuję. Polecam wszystkim


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane