Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Projektowane zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Strona 1 z 2

W Sejmie posłowie pracują właśnie nad projektem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W obecnym stanie prawnym ustawa ta zawiera zakazy dotyczące reklamy i promocji napojów alkoholowych, jednak dopuszcza również przypadki reklamy i promocji piwa. Nie sposób pominąć skutków takiego przyzwolenia, gdyż dopuszczenie powyższej reklamy piwa wpłynęło przede wszystkim na zwiększenie udziału piwa w strukturze konsumpcji napojów alkoholowych.

Co miałoby się zmienić i dlaczego?

Zmiany wynikają z lektury dokumentu przekazanym przez Komisję Europejską, dotyczącym polskich przepisów w sprawie reklamy alkoholu, gdzie wyrażono opinię o konieczności dokonania nowelizacji przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi "w celu usunięcia faktycznej dyskryminacji w dostępie do rynku napojów alkoholowych importowanych, jako środka o skutku podobnym do ograniczeń ilościowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i niezgodnego z postanowieniami art. 28 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską".

Komisja Europejska podniosła, że wyłączenie piwa spod zakazu reklamy jest dyskryminacyjne wobec towarów podobnych sprowadzanych z innych państw Unii Europejskiej, a ograniczenia w promocji napojów zawierających od 8 do 18% mają charakter dyskryminacyjny - co prowadzi do ogólnej konkluzji, że zakaz reklamy napojów alkoholowych ma charakter nieproporcjonalny do celu jakiemu ma służyć, a zatem Polsce może grozić postępowanie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości z powodu naruszenia postanowień art. 28 TWE.

Ograniczenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, są zdaniem projektodawców zgodne z postanowieniami art. 30 Traktatu, ponieważ służą ochronie zdrowia i życia ludzi i nie stanowią arbitralnej dyskryminacji, ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi. Służą przede wszystkim ograniczeniu dostępu do alkoholu osobom nieletnim oraz ograniczeniu wpływu reklamy na świadomość młodzieży, co jest zgodne m. in. z Rekomendacją Rady Europy 2001/458/WE dotyczącą picia alkoholu przez młodocianych, a zwłaszcza dzieci i młodzież.

Biorąc pod uwagę zagrożenia, które mogłyby wystąpić w przypadku przyjęcia stosunkowej zawartości czystego alkoholu, jako kryterium decydującego o dopuszczalności reklamy napojów alkoholowych, zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych sformułowany pod kątem zawartości alkoholu (8-18%) powinien zostać utrzymany.

Rozważono możliwość dopuszczenia reklamy określonych rodzajów napojów alkoholowych, w szczególności takich, które nie są produkowane w Polsce, a których zakaz reklamy mógłby być uznany przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako środek dyskryminujący, chroniący de facto krajowych producentów przed zwiększonym importem i konsumpcją napojów alkoholowych, produkowanych w innych krajach Unii Europejskiej i który nie może zostać uznany za służący ochronie zdrowia publicznego.

Projektowana regulacja wyłącza spod dotychczas obowiązującego zakazu reklamy i promocji wyroby winiarskie gronowe (czyli wina gronowe, wina gronowe musujące lub półmusujące, wina gronowe musujące gazowane lub półmusujące gazowane, wina gronowe likierowe).

Zgodnie z przedkładanym projektem, dopuszczalna byłaby, na dotychczas obowiązujących zasadach, także reklama win gronowych (musujących, półmusujących, gazowanych i likierowych), jako produktów produkowanych w Polsce w niewielkiej ilości i adresowanych do innej niż młodzież grupy konsumentów. Powyższych kryteriów nie wypełniają natomiast wina aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane koktajle winopochodne.

Przedkładany projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ma również na celu zapewnienie skutecznego wykonywania prawomocnych postanowień sądowych o zobowiązaniu do leczenia odwykowego. Dotychczasowa praktyka wykonywania prawomocnych postanowień wskazuje jednoznacznie, że pomimo wdrożenia całej procedury, poczynając od wydania stosownej opinii, wydania postanowienia, praktyczne wcielenie w życie postanowienia o zobowiązaniu do leczenia odwykowego było niedostatecznie respektowane przez część zakładów, w których można prowadzić leczenie odwykowe. Część zakładów prowadzących leczenie odwykowe uchylała się od przyjmowania na leczenie osób zobowiązanych przez sąd, co w efekcie skutkowało narastającą liczbą niewykonanych orzeczeń, znacznym opóźnieniem w ich wykonywaniu, a w konsekwencji prowadziło do sytuacji, w której osoby zobowiązane do leczenia często ponawiały czyny, które wcześniej spowodowały wszczęcie procedury sądowej zobowiązującej do podjęcia leczenia odwykowego.

Nałożona nowelizacją ilość miejsc, które powinien przeznaczyć zakład na leczenie osób zobowiązanych do leczenia odwykowego, nie zaburzy funkcji i roli terapeutycznej grupy osób leczonych, które nie zostały zobowiązane do leczenia odwykowego, a decyzję podjęły dobrowolnie.

<>
  • Podziel się:

 

Komentarze: Projektowane zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 8
  • 7
  • 9
  • 6
  • 7
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Jolanta

    ocena usługi:

    Ogólnie jestem zadowolona.Pozdrawiam.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Wszystko Profesjonalnie , mam jeszcze inną sprawę którą zaraz opiszę.
  • Lukasz

    ocena usługi:

    Sytuacja przedstawiona i wyjaśniona bardzo jasno i w oparciu od akty prawne i przedstawiona na przykładzie podobnych spraw. Polecam
  • Mateusz

    ocena usługi:

    Świetnie. Wszystko jasne i Wiem co moge zrobic . Dziekuję
  • Anna

    ocena usługi:

  • Robert

    ocena usługi:

  • Sylwia

    ocena usługi:

    Uzyskałam wszystkie informacje i potrzebne materiały ;) teraz wiem jak działać ;)
  • Halina

    ocena usługi:

    Swietnie, ze mozna w tak szybkim czasie otrzymac kompetentna porade. Cena uslugi jest akceptowalna i mysle, ze warta uslugi. Dziekuje i polecam.
  • Jan

    ocena usługi:

    Jestem zadowolony. Z pewnością polecę znajomym tego typu usługę. Szybko, sprawnie, niedrogo. Dzięki, pozdrawiam!
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Porada wyczerpujaco opisana .Polecam
  • Ewelina

    ocena usługi:

    Bardzo dobre bezstronne wyjaśnienia problemu co bardzo pomaga odnaleźć się w trudnych sytuacjach.
  • Beata

    ocena usługi:

    Cały proces przebiegł bez zastrzeżeń. Dziękuję za wyczerpującą opinię.
  • Miroslaw

    ocena usługi:

  • Kazimierz

    ocena usługi:

  • Kinga

    ocena usługi:

    Szybko, sprawnie, a przede wszystkim czytelna opinia, co dla zwykłego obywatela jest najbardziej cenne. Pozdrawiam
  • Beata

    ocena usługi:

    Szczerze polecam. Profesjonalnie, szybko..i przestaje drżeć, że mogę coś schrzanić..czego mogę chcieć więcej?
  • Iwona

    ocena usługi:

    szybka,profesjonalna opinia, cena przystępna polecam korzystanie z usług e-prawnika





Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane