Teraz Senat - rekompensata dla kombatantów

Sejm zajmował się ostatnio problemem jakby nie było koniecznej rekompensaty dla kombatantów. Potrzeba takiej rekompensaty zrodziła się z racji odstąpienia w roku 2002 od waloryzacji dodatku kombatanckiego. Znamienny jest w tym zakresie wyrok z 9 marca 2004 r. Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za naruszenie konstytucyjnego obowiązku specjalnej opieki państwa nad weteranami walk o niepodległość niepodwyższenie w 2002 r. dodatku kombatanckiego o wskaźnik waloryzacji emerytur i rent (co rzutowało również na zaniżenie wysokości innego świadczenia należnego kombatantom oraz wdowom (wdowcom) po nich, czyli dodatku kompensacyjnego, wprowadzonego w styczniu 2003 r., który stanowi 15% dodatku kombatanckiego).

Porady prawne

Czym zajmuje się projekt?

Projektowana ustawa przyznaje rekompensatę w związku z odstąpieniem w roku 2002 od waloryzacji dodatku kombatanckiego. Rekompensata będzie wypłacana osobie, która w okresie od dnia 1 czerwca 2002 r. do dnia 31 stycznia 2005 r. ma prawo do wypłaty co najmniej jednego z następujących świadczeń:

  1. dodatku kombatanckiego,

  2. świadczenia w wysokości dodatku kombatanckiego,

  3. dodatku kompensacyjnego.

Rekompensata jest wypłacana z urzędu lub na wniosek. Z urzędu wypłaca się rekompensatę osobom mającym prawo do wypłaty świadczenia, w dniu 31 stycznia 2005 r. Rekompensatę stanowi suma kwot comiesięcznych niedopłat - wraz z ustawowymi odsetkami. Wysokość każdomiesięcznej niedopłaty obliczono jako różnicę między kwotą rzeczywiście wypłacanych osobom uprawnionym świadczeń a kwotą, jaka byłaby wypłacona, gdyby w 2002 r. dodatek kombatancki podwyższono.

Rekompensata przysługuje w wysokości:

  1. kwoty odpowiadającej iloczynowi niedopłaty wynoszącej 0,68 zł i liczby miesięcy, w których przysługiwał osobie dodatek kombatancki lub świadczenie w wysokości dodatku kombatanckiego, w okresie od dnia 1 czerwca 2002 r. do dnia 28 lutego 2003 r.;

  2. kwoty odpowiadającej iloczynowi niedopłaty wynoszącej 0,71 zł i liczby miesięcy, w których przysługiwał osobie dodatek kombatancki lub świadczenie w wysokości dodatku kombatanckiego, w okresie od dnia 1 marca 2003 r. do dnia 29 lutego 2004 r.;

  3. kwoty odpowiadającej iloczynowi niedopłaty wynoszącej 0,72 zł i liczby miesięcy, w których przysługiwał osobie dodatek kombatancki lub świadczenie w wysokości dodatku kombatanckiego, w okresie od dnia 1 marca 2004 r. do dnia 31 stycznia 2005 r.;

  4. kwoty odpowiadającej iloczynowi niedopłaty wynoszącej 0,11 zł i liczby miesięcy, w których przysługiwał osobie dodatek kompensacyjny, w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 stycznia 2005 r.

Co istotne, ponieważ w dość znacznym stopniu może zwiększyć wysokość należnej rekompensaty, ustalając wysokość rekompensaty uwzględnia się odsetki ustawowe, określone przepisami prawa cywilnego, liczone dla każdej comiesięcznej lub cokwartalnej wypłaty świadczeń, od dnia następującego po dniu, w którym dokonano wypłaty, do dnia w którym nastąpi wypłata rekompensaty.

Kto będzie zajmował się ustalaniem wysokości rekompensaty?

Wysokość rekompensaty ustalają i wypłacają:

  1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz inne organy rentowe, które po dniu 31 stycznia 2005 r. wypłacają świadczenia,

  2. właściwe jednostki organizacyjne wypłacające uposażenia osobom otrzymującym uposażenie w stanie spoczynku albo uposażenie rodzinne.

Wypłata rekompensaty następuje ze środków budżetu państwa będących w dyspozycji tych organów, w terminie wypłaty świadczenia emerytalnego lub rentowego, uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego za miesiąc luty 2005 r.

Nowością jest, iż wysokość dodatku kombatanckiego będzie określona w ustawie o kombatantach i niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu kwotowo (144,25 zł od dnia 1 lutego 2005 r.).

Co jeszcze proponuje projekt?

Projekt przewiduje również uchylenie ustawy z dnia 20 lipca 2001 r. o świadczeniu dla cywilnych ofiar wojny (co zaczęłoby obowiązywać z dniem 31 grudnia 2004 r.) Sama definicja „cywilnej ofiary wojny” oraz sposób ustalania związku przyczynowego zdarzenia sprzed kilkudziesięciu lat z obecnym stanem zdrowia potencjalnego beneficjenta budzi wciąż kontrowersje.

Ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Źródło:

- Projekt ustawy zamieszczony na stronach sejmowych (druk 3260).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika