Większe rygory dla służb medycyny pracy?

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy, który jest obecnie przedmiotem prac w Sejmie ma na celu znowelizowanie przepisów dotyczących m.in. zadań służby medycyny pracy, rzepisów odnoszących się do działalności lekarza oraz psychologa w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi, dotyczących umów na świadczenie profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz uprawnień wojewódzkich ośrodków medycyny pracy.

Ma to służyć podniesieniu jakości świadczeń udzielanych przez służby medycyny pracy, a w efekcie poprawie warunków pracy i zdrowia pracowników.

Czym mają się zajmować służby medycyny pracy?

Proponowana nowelizacja ustawy zakłada zmianę zakresu zadań wykonywanych przez służby medycyny pracy, które mają mobilizować pracodawców do poprawy warunków pracy. Jednostki służby medycyny pracy nie będą zajmowały się rozpoznawaniem i oceną czynników szkodliwych dla zdrowia zatrudnionych. Zgodnie z Kodeksem pracy, zadanie to wykonuje pracodawca. Jednak przewidziano, iż służby te mają współdziałać z pracodawcami w ocenie ryzyka zawodowego.

Porady prawne

Wedle nowelizowanych przepisów służba medycyny pracy ma na celu ochronę zdrowia pracujących przed wpływem niekorzystnych warunków związanych ze środowiskiem pracy i sposobem jej wykonywania, a także dokonywanie kontroli zdrowia pracujących oraz sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi. Systematyczna kontrola zdrowia pracujących, jako działania ograniczające ryzyko zawodowe, ma być prowadzona w celu aktywnego oddziały­wania na poprawę warunków pracy przez pracodawcę. Kontrola zdrowia pracujących ma przy tym oznaczać procedury i badania podejmowane celem dokonania oceny zdrowia pracujących, wykrycia i zidentyfikowania stanów odbiegających od normy oraz ich związku przyczynowego z warunkami pracy; w ramach kontroli zdrowia osoby pracujące otrzymują poradę i zalecenia odnośnie do sposobów zapobiegania niekorzystnym zmianom w stanie zdrowia. Zaproponowana definicja jest analogiczna do stosowanej przez Międzynarodową Organizację Pracy.

Jak mają być zawierane umowy na świadczenie profilaktycznej opieki zdrowotnej?

Umowy na świadczenie profilaktycznej opieki zdrowotnej (badania wstępne, okresowe i kontrolne) mają być obowiązkowo zawierane w formie pisemnej. Podmioty zawierające umowę o świadczenie usług medycyny pracy będą zobowiązane dokonać tego w formie pisemnej. Rozwiązanie takie ma przyczynić się do eliminacji fikcyjnych umów tego typu zawieranych między pracodawcami (zleceniodawcami) a podstawowymi jednostkami służby pracy (zleceniobiorcami).

Psycholodzy w systemie medycyny pracy

Projekt przewiduje także unormowanie włączenia do systemu medycyny pracy psychologów. Psycholog, który podejmuje lub kończy działalność w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi, będzie miał obowiązek zgłoszenia tego faktu we właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności wojewódzkim ośrodku medycyny pracy.

Proponowana nowelizacja przewiduje również nałożenie na psychologa obowiązku dokumentowania przeprowadzanych badań i wydawanych orzeczeń oraz skorelowania zasad postępowania z tą dokumentacją z zasadami odnoszącymi się do dokumentacji medycznej.

Sankcje za złe świadczenia medyczne

Za uchybienia w jakości udzielanaych świadczeń przewidziano sankcje - wszczęcie postępowania dyscyplinarnego i postępowania dotyczącego odpowiedzialności zawodowej. Mianowicie postanowienia art. 18 ustawy w proponowanym brzmieniu określają ewentualne sankcje w stosunku do lekarzy, pielęgniarek i psychologów, wobec których stwierdzono istotne uchybienia dotyczące trybu, zakresu i jakości udzielanych świadczeń, w tym przeprowadzania badań profilaktycznych pracowników. W przeciwieństwie do istniejących w obecnych przepisach mało skutecznych sankcji proponuje się możliwość wystąpienia z wnioskiem do odpowiedniego organu o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego albo o wszczęcie postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej. Powyższa regulacja ma pośrednio przyczynić się do podniesienia jakości badań profilaktycznych przez możliwość inicjowania przez wojewódzkie ośrodki medycyny pracy działań w zakresie odpowiedzialności zawodowej lekarzy oraz podmiotów realizujących zadania służby medycyny pracy.

Kto poniesie koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej osób świadczących pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności?

Koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej osób świadczących pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności w zakładach karnych, przebywających w aresztach śledczych lub wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności będzie ponosił budżet państwa, ale z części, której dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

Podstawa prawna:

  • Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy (sejmowy druk nr 1753);
  • Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. 2004 r., Nr 125, poz. 1317, ze zm.)

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika