Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów

Co reguluje nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów? 

Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - wchodząca w życie 21 kwietnia 2007 r. - określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów. Reguluje też zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te praktyki lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto ustawa ta określa organy właściwe w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Przewiduje przy tym wdrożenie procedur wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów.

Porady prawne

Nowa ustawa zachowuje większość rozwiązań prawnych z dotychczasowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W porównaniu z poprzedniczką nowością będą jednak przede wszystkim kary pieniężne dla przedsiębiorców, którzy naruszają zbiorowe interesy konsumentów, podniesienie progu obrotu firm dla obowiązku zgłaszania zamiaru koncentracji oraz odstąpienie od zasady prowadzenia postępowań na wniosek.

Poza tym nowe przepisy będą bardziej precyzyjne od dotychczasowych. 

Jak ma się poprawić ochrona konsumentów?

 

Od 21 kwietnia 2007 roku każdy będzie mógł zgłosić Prezesowi UOKiK na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotąd postępowanie w sprawie takich praktyk mogło być prowadzone jedynie na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich, rzecznika ubezpieczonych, rzecznika konsumentów, organizacji konsumenckiej, Komisji Nadzoru Finansowego lub zagranicznej organizacji uprawnionej do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania. 

Nowa tzw. ustawa antymonopolowa przewiduje, że firmy będą zmuszone zapłacić karę nawet do 10% przychodu za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów (np. poprzez stosowanie niedozwolonych klauzul umownych), i to bez uprzedniego upominania ich przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co ma się zmienić w ochronie konkurencji?

Nowe przepisy wprowadzają instytucję zawiadomień w sprawie stosowania zakazanych praktyk ograniczających konkurencję. Postępowanie antymonopolowe będzie przy tym wszczynane wyłącznie z urzędu.

Podniesiony zostanie próg obrotów, powyżej których uczestnicy koncentracji będą zobowiązani uzyskać zgodę Prezesa UOKiK na koncentrację. Dotychczas zgoda Prezesa UOKiK wymagana jest dla transakcji z udziałem przedsiębiorców, których łączny obrót światowy w roku poprzedzającym zgłoszenie przekroczył 50 mln euro. Począwszy od 21 kwietnia 2007 r. będzie to kwota 1 mld euro. 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2007 r., Nr 50; poz. 331)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika