Zamówienia publiczne zmienione

25 maja 2006 r. wchodzi w życie ustawa zmieniająca ustawę Prawo zamówień publicznych. Nowelizacja ta radykalnie zmienia system zamówień publicznych w Polsce, którego wartość jest szacowana na około 70 miliardów złotych. Zamówienia publiczne będą łatwiejsze. Prawo zamówień publicznych będzie prostsze. Usprawnieniu procesu udzielania zamówień publicznych ma służyć m.in. możliwość ustanowienia centralnego zamawiającego i dokonywania zakupów za jego pośrednictwem, zawarcia umowy ramowej oraz ustanowienie dynamicznego systemu zakupów. Ponadto co do zasady podwyższono progi wartości zamówień, od których obowiązują zwiększone wymagania formalne stawiane zamawiającym.

Porady prawne

Podstawowym celem nowelizacji ustawy jest dostosowanie prawa krajowego do nowych dyrektyw unijnych. Przygotowywane są również akty wykonawcze do niej. Omówiono tu krótko jedynie niektóre z bardzo wielu zmian, jakie wprowadza nowelizacja.

Jakie będą uproszczenia procedur udzielania zamówień publicznych?

Nadal udzielając zamówień o wartości nieprzekraczającej równowartości 6000 euro, zamawiający zwolnieni będą ze stosowania procedur określonych ustawą.

Zmiany dotyczą natomiast uproszczenia procedury zamówień publicznych, których wartość wynosi od 6 do 60 tys. euro. Ułatwieniem dla przedsiębiorców ma być m.in. odstąpienie od konieczności wpłacania wadium. Termin obowiązkowy dla składania ofert wstępnych lub orientacyjnych będzie wynosił w tym przypadku 7 dni (zamiast dotychczasowych 15 dni). Nie będą stosowane przepisy o odwołaniach i skargach. Ponadto ograniczono konieczność przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W przypadku tych niedużych zamówień ogłoszenie o przetargu wystarczy umieścić na stronach Urzędu Zamówień Publicznych oraz własnej stronie internetowej lub w siedzibie.

Przewidziano również uproszczenie zasad przetargów powyżej 60 tys.

euro. A mianowicie, obowiązek wniesienia wadium pozotanie tylko w przypadku dużych zamówień, a czas przesyłania ofert może być skrócony przez ogłaszającego przetarg do 7 dni - nie trzeba będzie ubiegać się o zgodę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych na wybór trybu negocjacji bez ogłoszenia i trybu z wolnej ręki, a także na zawarcie umowy wieloletniej. Wystarczy, że ogłoszenie o przetargu będzie się znajdować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, nie trzeba będzie go przesyłać do Biuletynu Zamówień Publicznych. Instytucja obserwatora zostanie zniesiona.

Jaki będzie nowy tryb udzielania zamówień?

Pojawi się nowa procedura negocjacyjna - tzw. dialog konkurencyjny. Zastosowanie tego trybu będzie możliwe w przypadku skomplikowanych zamówień, których zamawiający nie będzie potrafił opisać zgodnie z przepisami przewidzianymi w ustawie za albo nie będzie w stanie obiektywnie określić uwarunkowań wykonania zamówienia.

Kim ma być tzw. centralny zamawiający?

Nowelizacja wprowadza instytucję tzw. centralnego zamawiającego, którego ma wyznaczać premier. Centralny zamawiający będzie zbierał informacje od zamawiających oraz prowadził procedury udzielania zamówień publicznych na rzecz jednostek administracji rządowej.

Jakie zmiany przewidziano w postępowaniach protestacyjnych i odwoławczych?

Termin na zgłoszenie protestu na ogłoszenie oraz specyfikacje w przetargu nieograniczonym będą liczone od dnia publikacji ogłoszeń. Bedzie możliwość łącznego rozpoznania przez zespół arbitrów odwołań, jeżeli zostały złożone w tym samym postępowaniu lub dotyczą tych samych czynności zamawiającego.

Protesty nie będą mogły być składane przez wykonawców jeden po drugim. Wszyscy będą musieli wnieść protesty w jednym czasie albo przyłączyć się do już wniesionych.

Termin na złożenie protestu w przetargu nieograniczonym będzie natomiast liczony od dnia publikacji ogłoszeń.

Czas rozpatrywania skargi na orzeczenie zespołu arbitrów zostanie skrócony do 1 miesiąca (z 3 miesięcy). Ułatwi dochodzenie swoich racji wykonawcom.

Co jeszcze się zmienia?


Możliwość zastosowani trybu zapytania o cenę zostanie rozszerzona.

Nowelizacja ustawy przewiduje także możliwość zawarcia umowy ramowej przez wszystkich zamawiających zobowiązanych do stosowania ustawy, a więc niezależnie od charakteru udzielanego zamówienia.

Zamawiający w postępowaniach o wartości zamówienia od 6000 do 60 000 euro będzie miał obowiązek publikacji ogłoszeń o wszczęciu postępowań oraz ich wynikach na portalu internetowym Urzędu Zamówień Publicznych. Podniesiono próg, od którego zamawiający będą zobowiązani do zamieszczania ogłoszeń o zamówieniu w dzienniku czy czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim.

Tryb, w którym możliwe będzie udzielanie zamówień publicznych, zamiast "aukcją elektroniczną" został nazwany "licytacją elektroniczną". Obok jednak trybu udzielania zamówienia w formie "licytacji elektronicznej" wprowadzona została nowa "aukcja elektroniczna" - nie będąca już trybem udzielania zamówienia publicznego, lecz jakby dogrywką w ramach postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub w pewnych przypadkach negocjacji z ogłoszeniem.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. 2006 r., Nr 79, poz. 551);

  • Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 r., Nr 19, poz. 177, ze zm.)

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika