Zasady realizacji uprawnień z rękojmi

Pytanie:

"Klient zostawia do reklamacji procesor AMD Athlon 2400XP kupiony w naszej firmie jako goły podzespół. Procesor ma widoczne ślady ukruszenia rdzenia wynikające z nieprawidłowego montażu, jak i ślady przegrzania widoczne od spodu procesora. Jak łatwo zauważyć ślady ukruszenia rdzenia zalicza się do uszkodzenia mechanicznego, a ślady przegrzania do nieprawidłowego użytkowania (chodzi dokładnie o tak zwane podkręcanie procesora). Po krótkiej dyskusji z klientem próbuje mu wytłumaczyć że wobec takich śladów uszkodzenia gwarancja nie zostanie uznana i zostanie klient jej pozbawiony. Klient w bardzo młodym wieku zaczyna być strasznie wulgarny i próbuje wymusić załatwienie sprawy na swoją korzyść twierdząc że to importer, producent zadecyduje o przebiegu reklamacji i próbuje nas zastraszyć że on to może w inny sposób załatwić. Widząc agresywność klienta dzwonię do PIH i dowiaduje się że przyjąć reklamację to ja muszę, i w ciągu 14 dni powiadomić klienta o jej przebiegu - czyli o pozbawieniu, naprawie, wymianie lub zwrocie gotówki. Przyjmuje więc procesor od klienta i na przyjęciu piszę że jest widoczne uszkodzenie mechaniczne rdzenia i przegrzanie procesora. Klient to wszystko akceptuje, jak i podpisuje się pod tym, jednocześnie informuje mnie, że chodzi mu głównie o przyjęcie go do reklamacji. Ja towar przyjmuje i nie bardzo rozumiem czemu klientowi tak zależy na tym przyjęciu w dniu 18.12.2003. jednocześnie podpisując się pod uszkodzeniami na rewersie reklamacyjnym. Dzwonię ponownie do PIH-u i z rozmowy z miłym panem dochodzimy do wniosku że klient ma wrażenie że w okresie świątecznym nie wyrobię się w tych 14 dniach jakie mam na ewentualne pozbawienie praw gwarancji. Jednocześnie urzędnik tłumaczy mi że nigdzie nie muszę wysyłać procesora i w przypadku kiedy klient korzysta z ogólnych warunków gwarancji lub rękojmi na towar zakupiony w naszej firmie to my możemy wystawić mu odmowę wykonania naprawy z tytułu gwarancji tudzież rękojmi z jednoczesnym skutkiem zerwania umowy wynikającej z przyczyn opisanych powyżej, potwierdzonych podpisem klienta. Bo przecież to my udzielamy gwarancji nie firma AMD z siedzibą w Dreżnie (co innego gdyby AMD dawał kartę gwarancyjną własną) s odmowa ma mieć postać pisemną, najlepiej nadać ją listem poleconym za potwierdzeniem. Czy tak jest naprawdę i ten polecony wystarczy i jak powinno wyglądać pismo do klienta. "

Odpowiedź prawnika: Zasady realizacji uprawnień z rękojmi

Faktem jest, że sprzedawca zobowiązany jest przyjąć złożoną reklamację. Nie oznacza to jeszcze, że reklamacja zostanie uwzględniona. Jeżeli na towarze istnieją wyraźne ślady uszkodzeń mechanicznych, a postanowienia gwarancji wyłączają w takim przypadku gwarancję, należy odmówić jej uwzględnienia. Przepisy nie określają formy pisma odmawiającego uwzględnienia gwarancji. W kodeksie cywilnym nie jest więc określony wymóg, by był to list polecony. Ta forma najlepiej jednak zabezpiecza sprzedawcę przed zarzutem nieprawidłowego postępowania gwarancyjnego.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika