Wyłudzenie bezzwrotnej dotacji przez bezrobotnego

Pytanie:

"Bezrobotny otrzymał chyba z urzędu miejskiego 10 tys. zł. dotacji na otwarcie i rozwój własnej firmy - sklepu motoryzacyjnego. Firmy jednak nie prowadzi. Rzekomy sklep jest cały czas zamknięty od samego początku czyli od kilku miesięcy. Osoba ta zapewne pracuje gdzieś na czarno a komputer który kupił sobie z tych środków na potrzeby rzekomo ewidencji towaru, służy do gry. Wyremontował też lokal pod sklep, kupił drzwi sklepowe, kupił półki; zapewne wszystko dzięki dotacji. Sklep jednak cały czas zamknięty, jako się rzekło. I w ten sposób podatnicy (w tym także osoby które otwierając firmę żadnej dotacji nie otrzymały) wyłożyli kasę na nieroba, który gra sobie na kupionym mu przez nich komputerze a sam sklep za który też zapłacili, stoi tylko dla pozoru. Czy jest to przestępstwo gospodarcze? A co w przypadku jeżeli osoba ta, choć sklep jest cały czas zamknięty, od czasu do czasu sprzeda jakieś niewielkie ilości części jakiemuś warsztatowi? (choć sklep jak to sklep - pomyślany jest dla detalicznego klienta prywatnego) Gdzie jest granica spełnienia / niespełnienia warunków wykorzystania takiej dotacji?"

Odpowiedź prawnika: Wyłudzenie bezzwrotnej dotacji przez bezrobotnego

Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków (Dz.U. 2005 r. Nr 236, poz. 2002), przyznanie bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej jest dokonywane na podstawie umowy zawartej przez starostę z bezrobotnym na piśmie pod rygorem nieważności i po spełnieniu przez bezrobotnego warunków w niej określonych. Umowa o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej powinna zawierać w szczególności zobowiązanie bezrobotnego do:

  1. wydatkowania w okresie od dnia zawarcia umowy do 30 dnia od dnia podjęcia działalności gospodarczej, zgodnie z przeznaczeniem środków otrzymanych przez bezrobotnego;

  2. udokumentowania i rozliczenia wydatkowania otrzymanych środków w terminie do dwóch miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej;

  3. zwrotu, w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, przyznanych środków wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia ich uzyskania, jeżeli:

  • otrzymane środki wykorzysta niezgodnie z przeznaczeniem,

  • będzie prowadził działalność gospodarczą lub będzie członkiem spółdzielni socjalnej przez okres krótszy niż 12 miesięcy; do okresu prowadzenia działalności gospodarczej zalicza się przerwy w jej prowadzeniu z powodu choroby lub powołania do odbycia zasadniczej lub zastępczej służby wojskowej,

  • podejmie zatrudnienie w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,

  • złożył niezgodne z prawdą oświadczenie, o którym mowa w § 5 ust. 3,

  • naruszy inne warunki umowy.

Formami zabezpieczenia zwrotu przez podmiot zwrotu przez bezrobotnego środków otrzymanych na podjęcie działalności gospodarczej może być poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (aval), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada rachunku bankowego albo akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

Z kolei na podstawie art. 46 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, starosta ze środków Funduszu Pracy może:

  1. zrefundować podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 5-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia;

  2. przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 5-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, a w przypadku gdy działalność jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych, wysokość przyznanych bezrobotnemu środków nie może przekraczać 3-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni oraz 2-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do spółdzielni socjalnej po jej założeniu.

Osoba, która otrzymała z Funduszu Pracy jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, jest obowiązana dokonać zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami, jeżeli prowadziła działalność gospodarczą lub była członkiem spółdzielni socjalnej przez okres krótszy niż 12 miesięcy albo naruszone zostały inne warunki umowy dotyczące przyznania tych środków.

W przypadku niewywiązania się z obowiązku, o którym mowa powyżej, dochodzenie roszczeń z tytułu zawartej umowy następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Niestety katalog przestępstw gospodarczych nie kwalifikuje czynu wskazanego w opisie sytuacji, jako czynu przestępnego. Przepisu w/w ustaw i rozporządzeń nie precyzują granicy wykorzystania środków z dotacji w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a w związku z tym należałoby odwołać się do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - do definicji działalności gospodarczej. Podkreślamy jednak, że warunki wykorzystania dotacji powinna przede wszystkim określać umowa zawarta między starostą a bezrobotnym i to na jej podstawie starosta może dochodzić jej wykonania.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika