Wniosek o wyłączenie stronniczego ławnika

Pytanie:

"Trwa sprawa o rozwód. Z zawodu jestem dziennikarzem. Zawodowo byłem autorem serii publikacji, które w negatywnym świetle ukazywały działania przewodniczącego zarządu regionu jednej z partii politycznych działających na terenie miasta, w którym mieszkam i w którym obecnie toczy się moja sprawa o rozwód. W składzie orzekającym nagle pojawił się ławnik będący członkiem i działaczem tej partii, która była niechlubnym bohaterem serii moich artykułów. Ławnik kwestionował zeznania każdego z moich świadków, użył w stosunku do jednego z nich stwierdzenia, że jest to "świadek do wynajęcia". Uważam, że ławnik, z uwagi na moje artykuły, nie będzie w tej sprawie obiektywny. Czy tego typu argumentacja dotycząca wniosku o wyłączenie ławnika może skutkować jego zmianą?"

Odpowiedź prawnika: Wniosek o wyłączenie stronniczego ławnika

Z mocy art. 54 kodeksu postępowania cywilnego przepisy o wyłączenie sędziego stosuje się odpowiednio do wyłączenia ławników. Wniosek o wyłączenie ławnika rozstrzyga sąd, w którym sprawa się toczy, a gdyby sąd ten nie mógł wydać postanowienia z powodu braku dostatecznej liczby sędziów - sąd nad nim przełożony. Postanowienie wydaje sąd w składzie trzech sędziów zawodowych po złożeniu wyjaśnienia przez ławnika, którego wniosek dotyczy. Postanowienie może być wydane na posiedzeniu niejawnym.

Sąd wyłącza ławnika na jego żądanie lub na wniosek strony, jeżeli między nim a jedną ze stron lub jej przedstawicielem zachodzi stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do bezstronności ławnika. Wniosek o wyłączenie ławnika strona zgłasza na piśmie lub ustnie do protokołu w sądzie, w którym sprawa się toczy, uprawdopodabniając przyczyny wyłączenia. Strona, która przystąpiła do rozprawy, powinna uprawdopodobnić ponadto, że przyczyna wyłączenia dopiero później powstała lub stała się jej znana.