Koniec z zaniżaniem odszkodowań OC?
Jak się okazuje, zakłady ubezpieczeń dbają głównie o swoje własne interesy – nie o interesy ubezpieczonych. Działania kontrolne i nadzorcze (m. in. Rzecznika Ubezpieczonych) wykazały wiele nieprawidłowości w kwestii odszkodowań, m. in.:
- nieterminowe wypłacanie świadczeń,
- wypłacanie świadczeń z uchybieniem zasady pełnego odszkodowania,
- uchybienia w wypełnianiu obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkód,
- wadliwa organizacja procesu likwidacji szkód, w szczególności jego niedostateczna transparentność,
- niedostateczne nadzór i kontrola zakładów ubezpieczeń nad podmiotami zewnętrznymi wykonującymi na rzecz tych zakładów czynności z zakresu likwidacji szkód,
- niedostateczne nadzór i kontrola ze strony organów zakładu ubezpieczeń nad procesem likwidacji szkód.
Czytaj także: Bądź czujny - ubezpieczyciel może zaniżyć Twoje odszkodowanie.
Skutkiem powyższych ustaleń jest projekt wytycznych dla ubezpieczycieli, jaki przygotowała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
Komisja postuluje:
- konieczność ustalenia takiej wysokości świadczenia odszkodowawczego, która pozwoli na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę, bez różnicy, czy będzie ona ustalana w oparciu o metodę serwisową czy kosztorysową,
- konieczność stosowania nowych części jeśli to będzie uzasadnione celowościowo i ekonomicznie. Jeśli wartość pojazdu jako całości nie wzrośnie po naprawie w stosunku do stanu sprzed zdarzenia, powinny być stosowane części nowe. Zakład nie powinien też kierować się amortyzacją w tym przypadku.
- zakaz ograniczania możliwości naprawy pojazdu, gdy nie wystąpiła szkoda całkowita. Zakład nie powinien ograniczać w jakikolwiek sposób uprawnionemu swobody decyzji co do możliwości i zakresu naprawy pojazdu, gdy nie zachodzą przesłanki do rozliczenia szkody jako całkowitej, w szczególności:
- zobowiązywać ubezpieczonego do uzgadniania z ubezpieczycielem kosztów naprawy, przez podjęciem naprawy pojazdu,
- zobowiązywać uprawnionego, przed podjęciem naprawy pojazdu, do dokumentowania naprawy pojazdu rachunkami/fakturami obejmującymi całkowity koszt naprawy, po jej dokonaniu,
- żądać od uprawnionego, by naprawa przeprowadzona według najwyższych stawek za roboczogodzinę stosowanych na rynku lokalnym (np. przez ASO) i przy użyciu części nowych, oryginalnych.
Aktualnie projekt został opublikowany w celu składania uwag – te można wnosić do KNF w terminie do dnia 15 września 2014 roku.
Mam nadzieję, że rozwiązania KNF wejdą w życie – być może wreszcie nie będzie konieczności przepychania się z ubezpieczycielem, który jak tylko może zaniża wysokość ubezpieczeń.
Czy według Ciebie nowe rozwiązania coś zmienią?
(pg)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?