Polska nie może zakazywać rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie

Zgodnie z prawem unijnym Państwa członkowskie nie mogą zabronić, ograniczyć lub przeszkodzić rejestracji, sprzedaży, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem, lub układem kierowniczym ,jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy ramowej 2007/46 i dyrektywy 70/311.

Zgodnie z polskim prawem układ kierowniczy samochodu musi znajdować się po lewej stronie – albo zostać przeniesiony na lewą stronę. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozpatrywał skargę przeciwko Polsce, wniesioną ze względu na ten wymóg.

TSUE uznał, że Polska naruszyła prawo Unii.

Porady prawne

Trybunał rozróżnił samochody nowe i już zarejestrowane w innym państwie. Co do samochodów nowych, TSUE stwierdził, że prawo unijne daje producentom aut swobodę co do miejsca kierownicy pojazdu. Zakaz odmowy rejestracji pojazdów z powodów dotyczących układu kierowniczego (zawarty w dyrektywie 70/311) został wprowadzony w związku z przystąpieniem do Wspólnot Europejskich Zjednoczonego Królestwa oraz Irlandii. W tych krajach obowiązuje ruch lewostronny, zatem zakaz odmowy rejestracji został wprowadzony w pełni świadomie.

Co prawda Państwo członkowskie może żądać dostosowanie technicznego pojazdu, ale zdaniem Trybunału te żądania nie powinny obejmować przeniesienia miejsca kierowcy. To stanowiłoby bowiem zasadniczą interwencję w konstrukcję pojazdu i byłoby sprzeczne z brzmieniem i celem dyrektywy 70/311. W grę wchodzą jedynie ingerencje o minimalnym nasileniu.

Odnośnie samochodów uprzednio zarejestrowanych w innym Państwie członkowskim, Trybunał uznał, że ograniczenia wynikające z prawa polskiego stanowią środek o skutku równoważnym z ograniczeniami ilościowymi w przywozie. Takie ograniczenia są zakazane przez art. 34 TFUE w zakresie, w jakim uniemożliwiają dostęp do rynku polskiego pojazdom wyposażonym w miejsce kierowcy z prawej strony, które są legalnie produkowane i rejestrowane w innych państwach członkowskich niż Polska.

Rząd polski powoływał się na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. TSUE zauważył jednak, że przy samochodach nowych ustawodawca unijny wziął pod uwagę ryzyko związane z dopuszczeniem aut, w których kierownica jest umieszczona po prawej stronie. Ponadto prawo polskie zezwala, by po polskich drogach takimi autami poruszali się np. turyści, a ryzyko jest tu takie samo. Większość krajów unijnych dopuszcza rejestrację samochodów, w których miejsce kierowcy znajduje się po tej samej stronie, co kierunek ruchu drogowego, albo ją tolerują. Ponadto rząd polski nie przedstawił danych statystycznych, które wskazywałyby na większą liczbę wypadków z udziałem takich pojazdów.

Trybunał zauważył również, że istnieją środki i rozwiązania w mniejszym stopniu naruszające swobodę przepływu towarów, które jednocześnie mogą istotnie zmniejszyć ryzyko związane z umieszczeniem kierownicy po tej samej stronie, co kierunek ruchu drogowego.

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 20 marca 2014 roku, C-639/11, curia.europa.eu


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • piotr 2016-06-25 21:29:37

    popierdolona polska bo zakazuje rejestracji rhd dlaczego w uk mozna rejestrowac lhd a w tuskolandii nie mozna dlaczego pytam


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika