VAT od świadczeń na potrzeby samolotów

16 września 2004 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnął sprawę duńskiej linii lotniczej Cimber Air A/S. Orzekł, co następuje:

1) Przepisy art. 15(6), 15(7) i 15(9) VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG (…) należy interpretować w ten sposób, że określone w tych przepisach dostawy towarów i usług przeznaczone dla statków powietrznych używanych do lotów krajowych przez towarzystwa lotnicze obsługujące transport głównie w odpłatnym ruchu międzynarodowym są zwolnione z podatku od wartości dodanej.

Porady prawne

2) Ocena zakresu działalności międzynarodowej i krajowej tych towarzystw należy do sądów krajowych. W ramach tej oceny sądy mogą uwzględnić wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu, w szczególności dochód z działalności.

Z tego orzeczenia wynika, iż stawka 0% lub zw. na dostawy dla samolotów w ruchu międzynarodowym dotyczy również dostaw dla linii operujących na trasach krajowych, w sytuacji, gdy działalność ta jest prowadzona w znacząco mniejszym rozmiarze niż loty międzynarodowe. Zwolnienia te dotyczą m.in. świadczenia usług na bezpośrednie potrzeby jednostek latających lub ich ładunków, np. modyfikacji, naprawy, konserwacji, czarteru oraz wynajmu jednostek latających używanych przez linie lotnicze, głównie na liniach międzynarodowych w celach komercyjnych oraz dostawy, wynajmu oraz konserwacji sprzętu będącego ich częścią lub na ich potrzeby używanego, a także dostawy towarów służących zaopatrzeniu tych jednostek latających.

Określenie jednak, czy przedsiębiorstwo działa głównie na trasach międzynarodowych, należy do sądów krajowych państw członkowskich. Sąd krajowy, określając ten stopień, powinien brać pod uwagę wszelkie istotne kryteria, m.in. obrót osiągany z różnych rodzajów działalności danej linii lotniczej. Zawsze konieczne jest traktowanie jako linii lotniczych świadczących usługi głównie na trasach międzynarodowych tych przedsiębiorstw, których działalność na trasach międzynarodowych jest znacznie szersza niż na trasach krajowych.

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (druga izba) w sprawie C- 382/02 Cimber Air A/S a Skatteministeriet (Dania) - Dziennik Urzędowy UE C 273 z 6 listopada 2004 r.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika