Konsekwencje podatkowe "pustych faktur"

Pytanie:

"Firma A kupowała rzeczywisty towar od różnych podmiotów, ale nie na fakturę VAT. Chcąc uzyskać możliwość odliczenia podatku naliczonego, weszła w porozumienie z osobą fizyczną, która założyła na siebie jednoosobową firmę B i wystawiała tzw. puste faktury. By uwiarygodnić transakcje, firma A przelewała za puste faktury pieniądze na konto firmy B, które następnie pracownicy firmy A z powrotem wypłacali za pomocą karty bankomatowej. Jakie konsekwencje podatkowe poniesie firma A? Czy straci prawo do odliczenia podatku naliczonego? Co z podatkiem należnym (towar faktycznie był i był sprzedawany dalej)? Jakie konsekwencje ww. sytuacja wywrze w sferze podatku dochodowego (kwestia kosztów i przychodów)?"

Odpowiedź prawnika: Konsekwencje podatkowe "pustych faktur"

Dokumentowaniu dla celów podatkowych, w tym podatku od towarów i usług (VAT), powinien podlegać tylko rzeczywisty obrót i rzeczywiste zdarzenia gospodarcze. Jeżeli została powołana specjalna firma, która nie dokonywała dostawy towarów, a jedynie na zlecenie innej firmy wystawiała jej faktury, aby umożliwić odliczenie VAT i zaliczenie wydatków do kosztów, to w przypadku wykrycia tego procederu przez odpowiednie organy, oprócz wszczęcia postępowania karnoskarbowego i karnego (fałszowanie dokumentów), organy podatkowe na pewno zakwestionują skutki wynikające z tych faktów, tj. prawo odliczenia VAT i prawo zaliczenia ich do kosztów nabywcy, przy czym oczywiście nabywca będzie musiał zapłacić podatek należny VAT.

Co więcej osoba, która wystawiała puste faktury będzie obowiązana do zapłaty VAT z nich wynikającego, zgodnie bowiem z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • slawjaku 2012-10-23 14:25:48

    W przypadku pustych faktur, nic nie mówi się o tym, czy firma która wystawia puste faktury generuje sobie przychód do rozliczenia w PIT. Moim zdaniem nie, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego zdarzenia gospodarczego, a tylko takie może stanowić przychód. Pozostaje problem otrzymanych pieniędzy za wystawione faktury, czy podlegają opodatkowaniu PIT, jako przychód z innych źródeł,czy też należy je uznać, jako przychód z czynności, która nie może być przedmiotem skutecznie prawnej umowy.Moim zdaniem powinny być opodatkowane jako przychód z innych źródeł, ponieważ uznanie ich za przychód niepodlegający PIT, rzutuje tym samym na wyłączenie spod ustawy o VAT ( art. 6) co niweczy skutek w postaci odpowiedzialności z art. 108 VAT.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika