Pracownik wskazany do udzielania pierwszej pomocy

Pytanie:

Czy pracodawca w świetle najnowszej nowelizacji Kodeksu pracy może zlecić wykonywanie czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników osobie z zewnątrz firmy posiadającej stosowne uprawnienia na podstawie umowy zlecenia?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Z przepisu art. 209[1] Kodeksu pracy, który wejdzie w życie w dniu 18 stycznia 2009 r. wynika, że pracodawca jest obowiązany wyznaczyć pracowników do:

  1. udzielania pierwszej pomocy,
  2. wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.

Interpretując dosłownie ten przepis należy przyjąć, że pracodawca powinien wyznaczyć osoby do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników spośród zatrudnionych przez siebie pracowników lub zatrudnić inspektora ochrony przeciwpożarowej. Nie mogą więc tych funkcji pełnić osoby spoza zakładu pracy, chyba że pracodawca zatrudni te osoby na umowę o pracę. Ponadto z przepisu nie wynika, że osoby te muszą być zatrudnione na umowę o pracę na pełen etat, dlatego dopuszczalne jest, aby funkcje te pełniły osoby zatrudnione na część etatu, które poza powyższymi funkcjami nie pełnią w zakładzie pracy żadnych innych funkcji.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: