Uzyskanie danych osobowych ze zbioru PESEL

Pytanie:

"Nabyłem mieszkanie na licytacji komorniczej i obecnie chciałem złożyć pozew o eksmisję zamieszkujących tam osób. Ponieważ nie wiem kto dokładnie tam zamieszkuje, a więc kogo powinienem pozwać, udałem się do wydziału meldunkowego Urzędu Miejskiego. Okazałem się tytułem własności (postanowienie Sądu) i poprosiłem o informację o dane osób zameldowanych w moim mieszkaniu. Udzielono mi informacji podając imiona i nazwiska oraz daty zameldowania, a odmówiono podania pozostałych danych tzn. dat urodzenia numerów PESEL i imion rodziców. Dyrektor wydziału zapytana o podstawę prawną do odmowy podania tych danych powiedziała, że nie ma na to podstawy, że muszą mi powiedzieć kto jest zameldowany w moim lokalu i to mówią podając imiona i nazwiska, a więcej nic mi nie powiedzą. Na moje argumenty, że samo imię i nazwisko nie identyfikuje jednoznacznie osoby, którą mam zamiar podać do sądu, odpowiedziała że jest prawnikiem i te dane są wystarczające. Oczywiście nie ma racji, bo w przypadku osób niepełnoletnich powinienem wskazać ich przedstawicieli ustawowych, a z samych imion i nazwisk tego nie odgadnę. Reasumując potrzebne mi są co najmniej informacje o datach urodzenia i imionach rodziców, numery PESEL też by się przydały jako jednoznacznie identyfikujące osobę, i uważam, że Urząd jest zobowiązany mi jako właścicielowi te informacje podać w formie ustnej i bezpłatnie. Proszę o pomoc i podanie na jakie przepisy powinienem się powołać, aby uzyskać potrzebne informacje od ręki, bez konieczności pisania wniosków do CBA płacenia po 30 zł od osoby i czekania miesiącami na odpowiedź. Dodam jeszcze, że paradoksalnie, gdybym zameldował się w tym lokalu i poprosił o wydanie zaświadczenia o „osobach wspólnie zamieszkujących” to za 19 czy 21 złotych dostanę „od ręki” wydruk wszystkich zameldowanych w lokalu osób łącznie z imionami rodziców i numerami PESEL. Czy jako właściciel mieszkania mam prawo i na podstawie jakich przepisów uzyskać w Wydziale Meldunkowym Urzędu Miasta pełną informację (imiona, nazwiska, imiona rodziców, numery PESEL) o osobach zameldowanych w moim mieszkaniu? "

Odpowiedź prawnika: Uzyskanie danych osobowych ze zbioru PESEL

Uprzejmie informujemy, iż istnieje podstawa prawna dla uzyskania żądanych przez Pana informacji. Na podstawie art. 44h ust. 2 pkt. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych mogą być udostępnione osobom i jednostkom organizacyjnym - jeżeli wykażą w tym interes prawny.

Zatem dla uzyskania danych osobowych osób zamieszkujących w nabytym przez Pana lokalu konieczne będzie wykazanie przez Pana interesu prawnego w otrzymaniu tych danych.

O ile w stosunku do dorosłych osób zamieszkujących imię i nazwisko będzie wystarczające do złożenia pozwu o eksmisję o tyle w przypadku małoletnich zamieszkujących w Pana lokalu należy w pozwie wskazać ich przedstawicieli ustawowych. W ewidencji, o której mowa gromadzi m. in. takie dane jak nazwiska rodowe rodziców czy numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził. Zatem znając imiona i nazwiska rodziców możliwe jest nie tylko określenie czy osoby te mają dzieci, ale także w jakim są wieku i czy są zameldowane pod tym samym adresem co rodzice.

Pozostaje kwestia wykazania przez Pana interesu prawnego w otrzymaniu stosownych danych potrzebnych do złożenia pozwu o naruszenie posiadania. Warto w tym miejscu przytoczyć sentencję oraz fragmenty uzasadnienia Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 5 marca 2008 r. (sygn. akt: II SA/Bd 67/2008): Interes prawny w uzyskaniu danych osobowych o spadkobiercach w rozumieniu art. 44h ust.

2 pkt 2 [obecnie art. 44h ust. 2 pkt 2 - przyp. red.] w związku z ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. 2006 r. Nr 139 poz. 993 ze zm.) nie wynika z faktu wszczęcia postępowania o stwierdzenie nabycia spadku, ale z samego istnienia wierzytelności wnioskodawcy, która może być zrealizowana poprzez ustalenia, na kogo przeszły obowiązki majątkowe zmarłego dłużnika.

W stanie faktycznym, na podstawie którego zapadło wyżej cytowane orzeczenie, wnioskodawca żądał od Prezydenta miasta danych osobowych spadkobierców zmarłego dłużnika. Dysponował on nakazem zapłaty przeciwko zmarłemu. W celu dochodzenia roszczeń przeciwko spadkobiercom niezbędne było wydanie przez sąd postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku. Postępowanie w tej sprawie może zainicjować wierzyciel zmarłego spadkodawcy, jednakże musi wskazać we wniosku spadkobierców. Prezydent miasta odmówił wydania takich danych wskazując m. in. na brak interesu prawnego po stronie wnioskodawcy. Sprawa trafiła ostatecznie do WSA, który orzekł jak wyżej cytowanej sentencji.

W Pana sytuacji interes prawny w uzyskaniu stosownych danych wyraża się w tym, iż bez ich uzyskania nie będzie Pan mógł zrealizować skutecznie swojego prawa własności. W świetle cytowanego wyżej orzeczenia, naszym zdaniem, wystarczyłoby przedstawienie w urzędzie dokumentu potwierdzającego prawo własności do nieruchomości.

Naszym zdaniem w braku pozytywnej reakcji urzędu istnieje podstawa do odwołania od decyzji. Innym sposobem może okazać się wniesienie pozwu o naruszenie posiadania bez wskazywania przedstawicieli ustawowych pozwanych małoletnich. Kiedy sąd zarządzi zwrot pozwu w celu uzupełnienia można przed urzędem powołać się na to zarządzenie sądu potwierdzające interes prawny w uzyskaniu danych osobowych pozwanych.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika