Protokół pokontrolny jako informacja publiczna

Pytanie:

"Przez wiele miesięcy wnosiłem wielokrotne skargi do MWINGiK w sprawie nieprawidłowości w prowadzeniu przez starostę rejestrów gruntów i budynków i fałszerstw map geodezyjnych. Wreszcie przeprowadzono doraźną kontrolę. Dopiero na moje żądanie zostałem poinformowany o wynikach kontroli, która rzekomo nie stwierdziła żadnych nieprawidłowości. Zażądałem pisemnie w trybie dostępu do informacji publicznej odpisu kompletu dokumentów z tej doraźnej kontroli oraz odpisu kompletu dokumentów z innych kontroli, jeśli były przeprowadzane. W odpowiedzi urząd stwierdził, że \"protokół z kontroli nie jest informacją publiczną i nie ulega udostępnieniu w tym trybie\" oraz, że \"urząd nie może się odnieść do żądania udostępnienia dokumentów z nieokreślonych kontroli\". Urząd nie wskazał w jakim trybie mógłbym uzyskać żądane informacje. Czy dokumenty pokontrolne w tym protokół z kontroli są informacją publiczną i przysługuje mi do nich dostęp z mocy ustawy oraz czy brak odniesienia się urzędu do mojego drugiego żądania należy zakwalifikować jako odpowiedź wymijającą? Czy jest w tym zakresie jakieś orzecznictwo? "

Odpowiedź prawnika: Protokół pokontrolny jako informacja publiczna

Informację publiczną w rozumieniu ustawy stanowi każda informacja o sprawach publicznych. Jest to pojęcie bardzo ogólne i pewne problemy wzbudza sam zakres rozumienia tego pojęcia. Jak przyjmuje T. Aleksandrowicz informacją jest każdy opis rzeczywistości - niezależnie od tego, czy jest on zgodny z prawdą, czy też nie (T.R. Aleksandrowicz, „Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej” Warszawa 2006, s. 95-96). Jak z kolei podaje M. Maciejewski informacją jest utrwalony w dowolny sposób komunikat, wiedza lub świadomość o jakimś fakcie (W. Góralczyk (jr), „Prawo informacji. Prawo do informacji”, Warszawa 2006).

O tym, czy dany protokół z kontroli ma charakter dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o dostępie do informacji publicznej decyduje zawarta w nim informacja. Musi mieć ona charakter informacji, o jakiej mowa w art. 1 ust. 1 ww. ustawy, a więc dotyczyć sprawy publicznej. Pojęcie sprawy publicznej można w prawnym sensie utożsamiać z wszystkimi działaniami (zaniechaniami) podmiotów realizujących zadania zaliczone do szeroko rozumianego interesu publicznego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 października 2009 r., sygn. I OSK 209/2009). Stan faktyczny, w którym wydano wskazane orzeczenie obejmował m.in. żądanie wydania w trybie dostępu do informacji publicznej protokołów kontroli wewnętrznej zleconej przez zastępcę Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Rozpatrujący wcześniej tą sprawę WSA uznał, że protokół należy uznać za dokument urzędowy, opisujący pewną sferę faktów związanych z działalnością organu, zaś dokumentacja przebiegu i efektów kontroli, jak wynika z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a u.d.i.p., stanowi informację publiczną podlegającą udostępnieniu. Z takim stanowiskiem zgodził się NSA podkreślając jednak, że o tym, który protokół będzie dokumentem podlegającym udostępnieniu decydować będą okoliczności danej sprawy.

W innym orzeczeniu WSA w Warszawie (wyrok z dnia 16 lipca 2008 r., sygn. II SA/Wa 721/2008) sąd stanął na stanowisku, że informacją publiczną jest treść dokumentów wytworzonych przez organy władzy publicznej i podmioty niebędące organami administracji publicznej, treść wystąpień, opinii i ocen przez nie dokonywanych, niezależnie do jakiego podmiotu są one kierowane i jakiej sprawy dotyczą. Będą to dokumenty bezpośrednio przez organ wytworzone, jak i te których używa się przy realizacji przewidzianych prawem zadań, nawet gdy nie pochodzą wprost od organu.

To, że protokół kontroli i inne dokumenty związane z nią mogą stanowić informację publiczną znalazło wyraz w orzeczeniu WSA w Szczecinie (wyrok z dnia 16 marca 2004 r., sygn. SAB/Sz 292/2003). Sędziowie stanęli na stanowisku, że w szczególności informacją publiczną są dane dotyczące treści i postaci dokumentów urzędowych dotyczących przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających oraz treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej. W tym stanie faktycznym wnioskodawca zwrócił się o udostępnienie audytu wewnętrznego za dany rok przeprowadzonego w Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Organ administracji argumentował, że nie może ustalić w oparciu o jakie sprawozdanie chodzi w związku z czym odmawia jego udostępnienia. Sąd uznał, że organ nie miał prawa w taki sposób załatwić złożonego wniosku, a musi to uczynić w jednej z form określonych w art. 14 ustawy. W szczególności podmiot obowiązany do udostępnienia powinien powiadomić pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie.

W świetle powyższych rozważań wydaje się, że protokół z kontroli oraz inne dokumenty z nią związane mogą w zależności od okoliczności sprawy stanowić informację publiczną oraz przysługuje do nich dostęp w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jeśli informacje nie zostały udostępnione w informacji Biuletynie Informacji Publicznej, to podlegają udostępnieniu na wniosek zainteresowanego. Trudno nam odnieść się do ewentualnej odpowiedzi wymijającej organu. Jeśli żądanie wniosku zostało sformułowane zbyt ogólnie to wydaje się, że organ mógł poprosić o uszczegółowienie zapytania.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika