Udostępnianie informacji KRUS

Pytanie:

"Kasa Ubezpieczenia Społecznego Rolników regularnie zwraca się do organu podatkowego, burmistrza, z wnioskiem o udzielenie informacji jaką powierzchnię w hektarach przeliczeniowych stanowią grunty wykazane w załączniku do wniosku, wypisie z rejestru gruntów, które są użytkowane przez danego obywatela. Czy obowiązek udzielania informacji, o którym mowa w art.37 ust. 3 ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, nakłada na zobowiązanego (organ podatkowy) konieczność dokonywania, w zamian za uprawnionego, obliczeń w sytuacji gdy przeliczniki powierzchni użytków rolnych ustalone zostały w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz.969 z późn. zm.), a Rada Miejska nie skorzystała z możliwości zmiany okręgu podatkowego, stosownie do art. 5 ust.3 przywołanej ustawy z dnia 15.11.1984 r. o czym poinformowała KRUS (gmina została zaliczona do okręgu podatkowego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz. U. z dnia 14 grudnia 2001 r.)? Zgodnie z art. 299 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach spraw podatkowych Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, ale w tych aktach często brak jest informacji dotyczących gruntów wydzierżawionych przez daną osobę. Stosownie bowiem do art.3 ust.3 ustawy o podatku rolnym dzierżawca jest m.in. wtedy podatnikiem podatku rolnego gdy wydzierżawił grunty gospodarstwa rolnego w zamian za emeryturę lub rentę strukturalną. Jaka powinna zostać udzielona odpowiedź, gdy z pytaniem o podanie hektarów przeliczeniowych danych użytków rolnych wystąpi obywatel, dzierżawca, przedstawiając wypis z rejestru gruntów?"

Odpowiedź prawnika: Udostępnianie informacji KRUS

Zgodnie z art. 299 § 1 Ordynacji podatkowej organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach spraw podatkowych, z wyłączeniem informacji określonych w art. 182, również jednostkom organizacyjnym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Przepisy zatem nakładają na organ podatkowy (burmistrza) konieczność udostępnienia informacji zawartych w aktach spraw podatkowych, a dotyczących np. podatku nieruchomości czy rolnego płaconego przez określonego podatnika. Udostępnienie informacji należy rozumieć w znaczeniu technicznym jako przekazanie informacji zawartych w aktach. Przepis nie nakłada na organy podatkowe konieczności dokonywania obliczeń w zamian za podmiot wnioskujący o udostępnienie informacji. Wystarczające powinno być przekazanie informacji umożliwiających dokonanie obliczenia, o ile takie informacje znajdują się w aktach sprawy.

Z kolei wydawanie zaświadczeń obywatelom regulują przepisy art. 306a i kolejne Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tymi przepisami organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli: urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa, a osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego. Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania. Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • czarna 2011-12-29 16:37:39

    co zrobic jesli chce mama przejsć na emeryturę w krusie niezgadzaja sie skladki z tymi co mama wraz z tata rencistą placili a niemusieli czy te lata wliczaja sie do emerytury i jak obliczyc wszystko podkreslam mama ma wszystkie papiery i kwity co placila skladki na KRUS w komputerze jednak maja inaczej jak tak moze byc co robić w takiej sytuacji bo tyle czasu co mama w biurze krus juz spedzila i nadal nic z tym nierobia a 3 lata to bardzo duzo w przeliczeniu na stan dzisiejszy 12tys


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika